روايات

رواية_غرام_السلطان الجزء_الثاني الحلقه الثالثه  للكاتب_عادل_عبد_الله

رواية_غرام_السلطان الجزء_الثاني الحلقه الثالثه  للكاتب_عادل_عبد_الله

رواية_غرام_السلطان
الجزء_الثاني الحلقه الثالثه
للكاتب_عادل_عبد_الله

الحلقة ٣

جميلة ” يحمر وجهها خجلا ” : احم احم ، حضرتك تقصد معجب بلوحاتي .
فارس : لا يا جميلة انا معجب بيكي انتي .
جميلة : تقصد ايه ؟
فارس : اقصد اني اكون سعيد جدا لو قبلتي نتجوز .
جميلة ” بدهشة ممزوجة بخجل ” : نتجوز !!!
فارس : ايوه ، احنا الاتنين بيجمعنا نفس شعور الوحدة بعد جواز بنتك ، ده غير ان اهتمامتنا فنية زي بعض ، اعتقد اننا ممكن يكون بينا توافق ونعيش حياة هادية وسعيدة .
جميلة : لكن انا مبفكرش في الجواز !!
فارس : ياريت تفكري ، صدقيني انا بقدرك جدا واتمني من كل قلبي انك توافقي وتديني الفرصة اسعدك والاقي سعادتي معاكي .
للكاتب عادل عبد الله
جميلة : انا يا استاذ فارس …..
فارس : ارجوكي يا جميلة فكري قبل ما تردي عليا ، خدي وقتك وفكري برحتك وانا منتظر ردك واكون اسعد انسان في الدنيا لو وافقتي .

في منزل غرام و باسل
يجلس باسل مع زوجته غرام في اجواء رومانسية وسط اضواء الشموع ثم يفاجئ باتصال من والدته …
شيماء : ازيك يا باسل ؟ كده ياباسل تعدي الايام دي كلها ومسمعش صوتك غير مرتين !!!
باسل : اسف يا حبيبتي حاولت اتصل بيكي كتير لكن الشبكة كانت مش بتجمع .
شيماء: بتضحك عليا يا واد ؟ شبكة ايه اللي مش بتجمع !!
باسل ” يضحك ” : معلش يا ماما سامحيني ، من هنا وجاي هتزهقي مني اتصالات .
شيماء : رجعتوا من السفر ولا لسه ؟
باسل : ايوه رجعنا يا ماما .
شيماء : انا عازماكم بكره علي الغدا .
باسل : حاضر يا ماما .

يغلق باسل محادثته مع والدته ثم يقول : ماما بتسلم عليكي يا غرام وعزمانا علي الغدا بكره عندها .
غرام ” باقتضاب ” : لازم نروحلها ؟!
باسل : طبعا يا حبيبتي علشان متزعلش .
غرام : طيب ما تروح انت ؟!!
باسل : مينفعش يا حبيبتي ماما تزعل .
غرام : خلاص روحلها انت .
باسل : واشمعني روحت معاكي عند مامتك ؟؟!!
غرام : خلاص يا باسل هروح معاك وامري لله .
باسل : غرام مش عايزين العلاقات مع اهلنا تكون متوترة كده من اولها !!
غرام : انت مشوفتش مامتك كانت بتبص عليا وعلي ماما ازاي في الفرح ؟
باسل : ياريت بلاش ناخد كل حاجة بحساسية كده علشان زي ما قولتلك علاقتنا بأهلنا متتوترش من اولها .
غرام : حاضر يا باسل انا هعمل اللي يرضيك ، اهم حاجة مامتك تتعامل معايا بشكل طبيعي وتنسي خلافاتها القديمة مع ماما .

في منزل جميلة
تعود جميلة من المعرض بعدما استطاعت لباقته وشياكته في الحديث جذبها اليه كثيرا .
بدلت ملابسها وجلست امام المرآه تفكر جديا في الأمر …
ماذا عن باقي عمرها ؟ احقا تستطيع ان تعيشه وحيدة ؟!! لقد مر اسبوعان شعرت فيهم بالملل والوحشة كثيرا فماذا لو اطال الله عمرها لثلاثين او اربعين عاما ؟!!!
فارس ذلك الفنان الموهوب الذي لم تعرفه من قبل الا عن بعد ، ياله من رجل يتمتع بالكثير من اللباقة والذكاء والشياكة والاحترام !! هل هو فرصة حقيقية لتعيش المتبقي من حياتها بعد سنوات طويلة من الحـ,ـرمان ؟ ام سيكون سبب لتحول نظر المحيطين بها واولهم ابنتها غرام لها من امرأة عصامية مكافحة وام مثالية قهرت ظروفها واستطاعت تجاوزها الي نظرة اخري كأمرأة سطحية لا يهمها من حياتها سوي الفوز ببعض المتعة والملذات ؟!!!
وماذا عن سلطان ؟؟ لماذا افكر فيه احيانا الي الان ؟! لماذا عاد الان بعد ما وجدته منه من خذلان ؟؟! ولماذا يتمسك الي الان بي ولا يريد ان يكون الطلاق رسمية ؟؟
وماذا لو علم سلطان بظهور فارس في حياتي ؟؟

في منزل شيماء
تستقبل شيماء ابنها باسل وزوجته غرام …
شيماء : حبيبي يا باسل اهلا يا حبيبي ، انا زعلانة منك قوي .
باسل : ازيك يا ماما وحشتيني قوي .
شيماء : لااا كداب لو كنت وحشتك حقيقي كنت اتصلت بيا وسألت عني !!
باسل : خلاص يا ماما بقي علشان خاطري .
شيماء : حاضر يا باسل هسامحك المرادي ، لكن بعد كده لو حسيت ان عروستك نسيتك امك هزعل منك بجد ، ازيك يا عروسة ؟
غرام : الله يسلمك يا طنط .
شيماء : اوعي يا عروسة تنسي باسل امه اللي ربته و خلته راجل ملو هدومه !!
غرام : لا يا طنط متخافيش ، مفيش حد بينسي حد اهله .
شيماء : صح عندك حق ، بمناسبتك اهلك زوتي امك ولا لسه ؟
غرام : ايوه زورناها البارح .
شيماء : طبعا لازم تزوري امك الاول ، مش زي البيه ابني اللي راح يزور حماته قبل امه !!!
باسل : هنا او هناك الاول مش هتفرق المهم اني اشوفك يا ست الحبايب ، كفاية عتاب بقي علشان جعان ومش عايز الزعل يسد نفسي .
شيماء : هي العروسة مش بتأكلك ولا ايه يا عريس ؟ مش المفروض تهتمي بغذا عريسك يا عروسة ولا عايزة تخلصي عليه ؟!!
غرام تنظر لها ولباسل بسخط وغضب !!!
باسل : لا يا ماما الحقيقة غرام بتعمل اكل حلو قوي .
شيماء : يعني اكلها احلي من الاكل اللي انا بعملهولك ؟!!!
باسل ” بأحراج ” : لا طبعا انتوا الاتنين اكلكم يجنن !!
شيماء : طيب انا عملتلك الاكل اللي بتحبه يا حبيبي ، قومي يا عروسة حضري السفرة .
غرام : لكن انا معرفش حاجة في مطبخك يا طنط !!
شيماء : تعالي يا حبيبتي وانا اعرفك .

تنتهي زيارة باسل وغرام لوالدته وبمجرد مغادرتهما منزلها يسألها باسل : مالك يا غرام ؟ شكلك متضايقة !!
غرام : شوفت يا باسل مامتك بتكلمني ازاي !!
باسل : معلش يا قلبي ، ماما طبعها حاد شوية لكن طيبة واكيد مع الوقت هتحبيها .
غرام : انت شايف كده ؟!!
باسل : ايوه يا قلبي .
غرام : الحقيقة انا مش شايفة كده خالص .
باسل : قصدك ايه ؟ يعني انا ماما مش طيبة ؟؟
غرام : بص يا باسل احنا اتجوزنا واحنا عارفين من البداية ان فيه مشاكل عائلية بين الاسرتين وخصوصا بين ماما ووالدتك يبقي الافضل بلاش اختلاط احسن علشان علاقتنا تستمر في هدوء .

السابقانت في الصفحة 1 من 2 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل