
——————————————-
(معلومه انا غيرت اسم سامي ل اسم مهران في الرواية)
شهد بقت في حاله انهيار من الصدمه مش مصدقه انها ممكن يحصل فيها كده من واحد مش تعرفه في حياته. بصت ل الفون رجعت تقرأ تاني
” مهما عملتي مهما قولتي مستحيل اسيبك ل احمد حتى لو عملتي اي انا اللي بحبك مش هو علشان تبقي عارفه. شوفي الصور دي لو مسمعتيش اللي هقولك عليه و عملتي كل حاجه بقولك عليها اعتبري كل صورك علي كل تليفونات العالم اول حاجه تليفونات كل اهلك و ابقي وريني بقا هتعملي ايه و اهلك ابقي شوفي هيعملو فيكي اي ولا حبيب القلب ابن عمك. اه كمان لو عملتي بلوكات من جميع الأرقام هجيبك برضو حتى لو عملتي اي
بقت شايفه الرسايل و الصور في الصدمه مش مصدقه انها ممكن تكون هي اللي في الصور دي الصور كلها بتاعتها قذرة من غير حاجات و و و
شهد بانهيار: منين منين الصور دي جت انا تلفوني مفيش حتى فيه صوره واحده ليا انا انا. قالت بوجع في قلبها: ااه حطت ايدها علي قلبها بوجع. بقت تتنفس بالعافيه من شده وجع قلبها
جت رساله تاني ليها من مهران.
” لو مش عايزني اخرب حياتك بالصور دي تعملي اللي هقولك عليه مش عاوزه تسمعي يبقي انسئ اني ارحمك من تحت ايدي
شهد كانت شايفه الرساله الفون وقع منها في الأرض من كتر الرعب اللي جواها مبقتش قادره تتحكم في نفسها من العياط و الصدمه
_________________________
ميار دخلت البيت بتعب كانت جايه من الدرس
نور بإبتسامة: حمد لله على سلامتك ياقلبي
ميار بإبتسامة: الله يسلمك ي نور
اميرة:مالك يا حبيبتي وشك اصفر كدا ليه
ميار بتعب: والله يا ماما مشوار الدرس طويل و تعب اوى بروح من الدرس ده اجي ل ده اعمل ايه بقا
اميرة: ربنا يديكي علي قد تعبك يا حبيبتي
نور بإبتسامة: معلش يا روحي اتعبي شويه كمان علشان خاطر حلمك ان شاءلله خير ليكى
ميار بسخرية: قولي شوايات مش شويه بس المهم انا هقوم اغير هدومي بقا أنام شويه علشان اقوم اذاكر باذن الله
اميرة: ماشي يا حبيبتي مش تاكلي الأول
نور بسرعه: انا هقوم اعمل اكل لينا احنا الاتنين اي رايك يا مرمر
ميار بإبتسامة: اشطا قومي علي ما اغير هدومي و ذاكر شويه
نور قامت بإبتسامة هعمل بسرعه بسرعه ياقلبي
اميرة بهدوء: نور طيب اقعدي انتي وانا اعمل علشان رجلك و الجرح
نور: لا انا عاوزه انا اعمل الاكل
دخلت بسرعه علي المطبخ
اميرة ابتسمت عليها
ميار دخلت الاوضه بتاعتها تغير الهدوم
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
بعد ربع ساعة نور حطت الاكل علي النـ,ـار. طلعت بره في الصالون
نور وهي قاعده بصت علي اوضه وليد كأن جواها فضول تدخل تشوف الاوضه بقت عامله ازاي من جواه كل حاجه رجعت تاني زي ماهي ولا حاجه اتكـ,ـسرت
قامت راحت ل عند الاوضه وهي مطمئنة انو وليد في الشغل مش جي غير بليل. وقفت قدام باب الاوضه قالت جواها بخوف،: تجيبي لنفسك مشاكل تاني انتي مالك بلاش تمشي ورا دماغك يا نور. حاجه قالت ليها ادخلي هو مش جي انتي مش هتعملي حاجه تبصي علي الاوضه وبس
بدأت تدخل كانت بتقدم رجل و تأخر رجل من الخوف.
_________________________
وليد رجع من الشغل علشان نسئ اللاب توب في البيت
أمال باستغراب: وليد يعني رجعت من الشغل بدري كدا؟
وليد بهدوء: نسيت اللاب توب هنا جيت اخده علشان عليه شغل مهم يا مرات عمي
أمال: اه ماشي ربنا معاك ي غالي
وليد بإبتسامة بسيطه: امين
داخل الاوضه بتاعته
—————————————-
نور دخلت الاوضه بإبتسامة بقت تبص شمال ويمين قالت جواها بإبتسامة: الاوضه رجعت احلي من الأول كل حاجه رجعت تاني بس الحمدلله قالت بغيظ: تستاهلي القلم اصلا علشان الاوضه ملهاش ذنب يا هبله وقفت قدام المرايا. بقت تبص علي كل حاجه فيها اللي كان اتكـ,ـسر جاب حاجات جديدة تاني. مسكت ازازة برفان قعدت ترش علي المراية. منها وتمسح بالمنديل تاني وهي بتضحك.
وليد وهو بره الاوضه شم ريحه البرفان استغراب ان الرائحة طالعه جامده كده من الاوضه.
دخل اتصدم من نور اللي واقفه قدام المرايا بتحط برفان في كل مكان قال بغضب: اااانا مش قولتلك اوعيييي اااشوفك هناااااا تاااني قبلل كداااا
نور بصت بسرعه بخضه وراها.
غصب عنها من الخضه ازارة البرفان وقعت منها في الأرض
نور اترعبت منه راحت عيطت
نور بعياط: ا ا ان انا ا اسفه ا اس اسفه
وليد بقا مستغرب من اللي هي فيه كل حاجه تعيط
قال بنرفز: هو انتي صغيره ي بنتي علشان تعيطي انتي اي بالظبط يا ام دمعه انتي
نور سمعت كلمه ام دمعه من هنا اتفتحت في الضحك من هنا
وليد باستغراب منها ومن الحال اللي هي فيه: ولا حول ولا قوة الا بالله هو انتي ملبوسه وانا معرفش اطلعي بره لو سمحتي يلا
نور بدموع: طب طب انا هلم الازاز
وليد بزهق: لا اطلعي سبيه
نور بدموع: حاضر انا اسفه. راحت طلعت.
وهي طالعه وليد قال بغضب: استغفر الله العظيم يارب والله العظيم الواحد زهق عندنا في البيت طفله بتلعب بالبرفان و الزفت
نور بغيظ بصت وراها قالت: انا مش طفله علي فكره وانا اعمل اللي انا عاوزه
وليد بغضب: امي هي اللي طفله
نور بغيظ: ايوه. راحت مشيت علي الحمام تغسل ايدها من البرفان
وليد داخل بزهق الاوضه اتنهد وقال.: يارب صبرني كل يوم و التاني تكـ,ـسري في ام الاوضه بقا
——————————————-
ميار باستغراب: نور كل ده بتعمل الاكل اي ده قاامت راحت ليها في المطبخ.
ميار: نور بتعملي ايه كل ده
نور بغيظ: هو انا اقوي من النـ,ـار يعني
ميار: اخلصي ي ختي علشان ناكل علشان عاوزه انام
نور: حاضر
_________________________
احمد كان قاعد يرن علي شهد كان الفون مقفول بقا يجنن منها
احمد بنرفر: يوووهههه ما تردي بقا
حط الفون جنبه بزهق جامد اغمض عينه وسند راسه علي الكراسي بضيق جواه
——————————————-
البنات كانت قاعده تاكل
نور قاامت بإبتسامة: اوريكي حاجه
جبت الفون من الاوضه بتاعتها جت
قالت بإبتسامة: اي رايك يا مرمر
ميار بإبتسامة: بتاع مين ده؟
نور: بتاعي انا يا مرمر
ميار: من جبلك الفون؟؟
نور بحزن: بابا
ميار بإبتسامة: ابوكي بيحبك بجد والله شكله دا بيجبلك كل حاجه
نور: يمكن
ميار: يمكن بطلي ي بت تعالي كلي وانتي ساكته يلا علشان نقعد انا وانتي نتفرج علي الفون الجديد و اعمل ليكي اكونت واتساب بالرقم يلا
نور بفرحه: اشطا. قعدت تاكل هما الاتنين
بعد وقت كانو خلصو الاكل.
ميار بدأت تشغل ل نور الفون وتعمل ليها الوتس زي ما قالتلها وتعلمها كل حاجه
ميار بنعس: نور خدي الفون بقا انا هنام مش قادره علشان اقوم بليل اذاكر ان شاءلله انتي كمان شوفي هتعملي ايه ان كنتي مش هتعملي حاجه نامى شويه علشان نسهر بليل
نور: تمام هقوم اشوف خالتو الأول
_________________________
الأيام كانت بتعدي يوم علي يوم علي الأبطال في منهم اللي كأن عايش في فرحه بسيطه من حياته و اللي عايش في حزن و قلق و اللي عايش علي امل ان بكره يحقق الاماني اللي هو عايزاه
نور كانت طول الوقت بتاعها مع ميار نور بقت تحبها اكتر و اكتر بقت روحها مش تعرف تعدي اليوم من غير لما تشوف ميار موجودة معاها
_________________________
نور كانت قاعده علي سجادة الصلاة قاعده تقرأ الأذكار. كانت جواها حاسه انها مبسوطه جدا من شئ فرحانه بس مش عارفه اي هو قالت ل نفسها بإبتسامة و استغراب: مالك يا نور؟ انتي مبسوطه كدا بإبتسامة: بجد انا حاسه جوايا شعور حلو و غريب مش عارفه ليه اتنهدت من قلبها اغمضت عيونها اول اما اغمضت عيونها تخيلت قدامها وليد مبتسمأ فتحت عيونها بسرعه قلبها بيدق بسرعة
قالت بتوتر: انت حتي في خيالي مش سيبني في حالي قالت بخنقه و دموع وهي متخيله قدامها: انت مش عايز تروح من دماغي ليه الوقت اللي مش بتبقي في البيت بتبقي قدامي في خيالي في كل لحظه انا شكلي كده حبيتك ولا حاجه
خجلت جامد اول لما قالت كدا ل نفسها قالت بخجل جواها: لا يا نور مش بتحبي تحبي اي بس انتي صغيره علي الحب لو حد سمعك بتقولي كدا هيقطلعو لسانك
ميار كانت واقفه ورا نور سامعه كل كلمه وهي بتتكلم مع نفسها مكنتش مصدقه اللي بتقوله بس عاوزه تعرف هي بتقول علي مين كل ده(احفظوا قلبكوا للحلال)
_________________________