روايات

رواية_قطار_الأقدار للكاتب_عادل_عبد_الله الحلقة الثانية عشر حصريه وجديده 

رواية_قطار_الأقدار للكاتب_عادل_عبد_الله الحلقة الثانية عشرحصريه وجديده 

رواية_قطار_الأقدار للكاتب_عادل_عبد_الله الحلقة الثانية عشر ١٢ بقلم الكاتب عادل عبدالله حصريه وجديده

ريم : كل يوم بتنزل من سبعة الصبح وترجع تفضل في الدروس وتطلع علي النوم !! دي مش عيشة يا علاء !!!
علاء : يا قلبي علشان نأمن مستقبلنا ، ده غير مصاريف امي واخواتي .
ريم : يعني علشان نأمن مستقبلنا نضيع حاضرنا اللي عايشينه دلوقتي ؟!!!
علاء : لا يا حبيبتي ، عندنا يوم الاجازة نقضيه كله مع بعض .
ريم : وباقي الايام اعمل ايه ؟؟ افضل بين اربع جدران اكلم نفسي ؟!!!
علاء : ايه رأيك تنزلي عند ماما واخواتي ؟؟
ريم : تااااني يا علاء ؟!! ما انت عارف ان اخواتك مش بيطقوني .
علاء ” بعصبية ” : وانا المطلوب مني اعمل ايه ؟؟ اقعد جنبك !!!
ريم : خلاص يا علاء .
انتهت المناقشة بينما كانت ريم تشعر بسخط جم .

في المدرسة
يفاجئ علاء بأمرأة ترتدي ملابس الحداد السوداء تطلب لقاؤه !!!
علاء : ايوه يا فندم انا مستر علاء ، اؤمريني .
المرأة : معلش انا جاية لحضرتك في طلب لكن محرجة اوي .
علاء : اتفضلي تحت امرك .
المرأة : انا ابني في الدرس عند حضرتك من اول السنة ، والحقيقة والده لسه متوفي من اسبوعين ومش هنقدر ندفع لحضرتك اجرة الدرس الفترة الجاية .
علاء : يعني عايزاني اعفيه من اجرة الدرس ؟!
المرأة : ياريت ، لو مفيش عند حضرتك مانع .
علاء : للاسف انا مش هقدر اعفيه من مصاريف الدرس لأن عدد اللي بساعدهم مجانا كامل دلوقتي .
المرأة : لو اخدت ابني معاهم ربنا هييباركلك ، مش هيفرق معاك ولد واحد .
علاء : كل اللي بيجيلي بيقولي مش هتفرق من واحد !!! انا يا ست الكل بصرف علي امي وثلاث اخوات بنات ايتام وعيالهم ده غير مراتي ، وغير اللي بساعدهم .
المرأة : يعني هتكسر بخاطري ؟؟ ده انا زي والدتك او اختك الكبيرة !!
علاء : اسف مش هقدر اساعدك ، معلش انا عندي حصة دلوقتي .
سارت المرأة ودموعها تنساب علي وجهها ، بينما جري خلفها زميله عمر ثم وقف معها ووعدها بمساعدة ابنها مجانا .
عاد عمر قائلا : حرام عليك يا علاء كسرت بخاطر الست !!
علاء : كفاية انت روحت جبرت بخاطرها .
عمر : ايوه ، الست كانت ماشية ودموعها في عينيها .
علاء : والنبي يا عمر جو الصعبنيات ده انا مليش فيه ، انا لو هعمل زيك كده مش هلاقي اكل .
عمر : انت حر يا علاء ، خلي بالك انا سمعت الست كانت بتدعي عليك !!!!
علاء ” يضحك ” : مش بقولك بطل جو الصعبانيات ده !! خلي دعواتها تنفعها .

ثم يأتيه اتصال علي هاتفهه …
علاء : ايوه يا ماما ، صباح الخير .
ام علاء : صباح الفل يا حبيبي .
علاء : خير يا ماما ؟ فيه حاجة ؟
الام : كنت عايزة افكرك بالجمعية اللي عملنها لجهاز اخواتك ، ميعادها النهاردة .
علاء : انا هبعتلك الفين جنية النهاردة وانتي حطي ال الالف الباقيين من الفلوس اللي معاكي .
ام علاء : انا يا حبيبي مش معايا فلوس .
علاء : طيب انا مش معايا الا الفين دلوقتي !!!
ام علاء : وفين فلوسك يا علاء ؟!!
علاء : انتي ناسية يا ماما اني فاتح بيت ومراتي لها طلبات ومصاريف ؟!!!

في المنزل
تقوم ريم بالاعمال المنزلية ولكنها مازال الملل يقت.لها !!
تنزل ريم لشراء بعض طلبات المنزل فتقابل سهير علي درج المنزل …
سهير : رايحة فين يا ريم ؟
ريم : صباح الخير يا سهير ، رايحة اشتري طلبات للبيت .
سهير : مالك شكلك متضايقة ليه ؟؟
ريم : انا زهقت كل يوم اقعد لوحدي بين اربع حيطان لحد نص الليل لما يرجع اخوكي ياكل وينام !!
سهير : معلش اعذريه ، هو شغله كده ، واغلب شغله بيكون تحت في الدور الاول بعني مش بعيد .
ريم : ايوه مش بعيد لكن انا بردو قاعدة لوحدي !! زهقت .
سهير : ما انا قولتلك تعالي اقعدي معانا وانتي اللي مش بتوافقي .
ريم : اخواتك مش بيحبوني وبيقولوا كلام معلش يعني زي السم .
سهير : علشان مش واخدين عليكي ، عارفة لما تاخدوا علي بعض هتلاقيهم لطاف جدا .
ريم : نتجمع في شقة حماتي احسن ، علشان في شقتك بخاف منهم .
سهير : زي ما تحبي يا حبيبتي .

تجتمع ريم مع اخوات علاء عند حماتها …
الام : ايوه كده يا بنتي ، انا نفسي تنزلي تقعدي معايا .
ربم : وليه مش قولتيلي ؟
الام : خوفت لتفتكريني عايزاكي تعمليلي حاجة في البيت ، انا الحمد لله بصحتي و جنبي بدل البنت تلاتة بيعملولي كل طلبات البيت .
ريم : وماله يا ماما لما اعملك طلباتك !! طيب ايه رأيك النهاردة هتأكلي من ايدي .
الام : بجد ؟؟
ريم : ايوه .
وبدأت ريم تعد لهم الطعام و بعد ان انتهت جلسوا يتناولون الطعام .
و لعدة ايام بدأت ريم تنخرط معهم وبدأ الملل يغادر حياتها ولو مؤقتا .
علاء : عاملة ايه مع ماما واخواتي ؟
ريم : الحمد لله كويسين احسن من الاول .
علاء : ما انا قولت علي ما تاخدوا علي بعض وبعد كده هتلاقي الدنيا تمام .
ريم : ولو عايزني اساعدك في الدروس كمان .
علاء : لا بلاش ، خليكي احسن مع ماما واخواتي .

في شقة والدته
علاء : ازيك يا ماما ؟ ريم عاملة معاكوا ايه ؟
الام : انا مش عارفة انت بتاكل من ايدها ازاي !!! دي مبتعرفش تطبخ !!!
علاء : بالعكس يا ماما دي ريم اكلها لذيذ وجميل اوي .
الام : مادام عاجبك انت حر .
علياء : ايوه يا علاء فعلا اكلها مش حلو زي اكل ماما .
امينة : وكمان لما نزلت معها السوق نشتري خضار وطلبات البيت كانت بتصرف وكأنها مش هممها الفلوس !! ما هيه مش تعبانة فيها !! حاول تخليها تمسك ايديها شوية في المصاريف .

في المساء
في شقة علاء
علاء : باقي معاكي فلوس قد الايه من مصروف البيت ؟؟
ريم : كويس انك فكرتني ، الفلوس قربت تخلص .
علاء : ليه ؟؟ انتي بتصرفي من غير حساب ؟!! هو انتي مش عارفة انا بتعب ازاي في الفلوس دي !!!
ريم : عارفة يا حبببي لكن الحاجة غالية .
علاء : غالية ايه !! انتي لازم تمسكي ايدك شوية في المصاريف .
ريم : انت هتخوفني منك ليه ؟!! انت باين عليك بخيل ولا ايه ؟!!
علاء : لا يا حبيبتي مش بخيل ، لكن انا بتعب في الفلوس دي ، ياريت علشان خاطري احس انك محافظة علي فلوسي .
ريم : المفروض ان فلوسي وفلوسك حاجة واحدة ، صح ؟
علاء : ايوه اكيد .
ريم : يبقي الكلام اللي بتقوله ده ملوش لزوم .

السابقانت في الصفحة 1 من 2 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل