روايات

نوفيلا حب في 2050 الجزء الاول الفصل السادس والاخير بقلم الكاتبة صفاء حسني حصريه وجديده 

نوفيلا حب في 2050 الجزء الاول الفصل السادس والاخير بقلم الكاتبة صفاء حسني حصريه وجديده 

نوفيلا حب في 2050 الجزء الاول الفصل السادس والاخير بقلم الكاتبة صفاء حسني حصريه وجديده

فجأة انفتح الباب دخل دكتور في نفس اللحظة إلا بيرمها سيف

سيف: يُعبر سيف عن غضبه هو مش وقت هزار يا يوسف! أنت قولت احتفظ عليها مادم خالتى بدأت تفتكر لكن هى ملتزمتش بالتعليمات، مصممه تتكلم معها!

يوسف: يُضحك يوسف بسخرية وفيها إيه لما تتكلم؟ ده كويس عشان ارجعى معاها واعرف ذاكراتها وقفت لحد فين وبتاخد اقد ايه ما بين كل فتره وفتره، ووجهه كلامه ل مليكة: اتفضلي حضرتك.

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالاستياء نفخت مليكة: استنى يا دكتور بعد إذنك ارد على حضرة الظابط، انت من شوية قولت التزام صح؟

هز راسه وقال اه ده الاتفاق

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالاستياء ضحكت مليكة: حضرتك هو انا فى معتقل او سجن؟ اتفقنا كالتالي، انا اعرف منها عادت المصريين من سنه 1980 لحد ما وقفت ذكريتها، وانت فرحت انها استجابة معايا يعنى انت الا محتاجين مش انا، لكن اهانة وكلام فارغ اقولك افتح الله وزى ما انت قولت الباب يفوت جمل يبقي مع السلامه وانا مش عاوزة اللقاء الصحفي ده، ونادت على اخواها: يا مالك يلا بينا.

يوسف: يُحاول يوسف تهدئة الموقف وقف لها يوسف وطلب منها برجاء: ممكن بس نتكلم يا استاذه مليكة؟ واقسم بالله انا الا اوصلك لحد بيتك، تعالي معايا.

كان سيف فى قمة الغيرة ومش عارف ليه من وقت ما شافها، ويجننه فضولها ضحكتها روحها، هى دخلت فى حياته امتى وليه فى غمضت عين كانت انسحبت مليكة مع يوسف

يوسف: يُحاول يوسف تهدئة مليكة بدأ يوضح ليها: شوفي يا استاذه، قال بالحق حضرتك اسمك ايه؟

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالاستياء تنهدت مليكة وقالت: أسمى مليكة حضرتك وبعد إذنك ممكن ننجز عشان انا فعلا وصلت ل مرحلة ارتباك وضيق من وجود في المكان ده، قريبك ده شخص صعب ميتعشرش والله ربنا ريح مراته منه.

سكتها يوسف وهو بيسالها: هو انتى قولت الكلمة دي ل سيف؟

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالثقة هزت راسها مليكة: اه طبعا، هو انا اخاف منه؟

يوسف: يشعر يوسف بالحزن تنهد يوسف بحزن وقال: الموضوع مش خوف، نهى بتكون اختى الغاليه الله يرحمها ويغفر لها.

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالأسف شعرت ب تنيب الضمير مليكة: بعتذر الله يرحمها ويجعل مثواه الجنه يارب العالمين.

يوسف: يُعبر يوسف عن شعوره بالأسف أمين يارب العالمين، ندخل في الموضوع دلوقتي الا حصل لخالتى رحمة بسبب انها شافت نهى بتمـ,ـوت اقدم عينها، وهى كانت بتحبها جدا، مكنتش زوجة ابن وحماه لا كانت أم وبنتها وكانت تيجى علي ابنها عشان نهى هى عمتى، هتكملي معاك عشان هى المفروض الوحيد عارفة نهى ماتت إزاي؟

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالاستغراب استغربت مليكة: مش فاهمة، مش المفروض حصلت حادثة؟

يوسف: يُنفي يوسف هز راسه يوسف بالنفي: لا هى انقـ,ـتلت، حد ضربها بالنار ومحدش يعرف مين الا عملها وفى تحقيقات من وقتها، والشهادة الوحيدة هى عمتى، وزى ما انتى شايفة هربت من الواقع للذكريات، لكن استجابتها معاك وتذكرها ل نهى بالتحديد وانك رجعت تانى ده موشر كويس يخليها تفتكر الا حصل، او نعمل تمثيل ب الا حصل، المهم نعرف مين الا قـ,ـتل نهى.

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالأسف تفهمت مليكة، واعتذرت وسالته: يعني إيه المطلوبة منى؟

يوسف: يشعر يوسف بالاحراج تنهد يوسف ب احراج: اتتعامل معها على انك نهى الله يرحمها، حساسيها بده لحد ما تفتكر بكل حاجة.

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالارتباك لم تستوعب مليكة وسالته: مش فاهمة اتعامل إزاي انى نهى؟

يوسف: يشرح يوسف لمليكة بلع ريقه يوسف وقال: هتتجوز من النقيب سيف وتعيش معه هنا لحد ما تفتكر.

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالصدمة انصدمت مليكة ورفعت صوته: انت سامع نفسك بتقول ايه؟ استحاله!

دخل سيف على صوتها وسال: هو ايه الا مستحيل؟ هى رافضة تكمل مع امى يعم؟ قولتلك ملهاش لازمة ورجعها مكان ما جات.

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالاستياء ردت عليه مليكة: وهو ده المفروض اصلا انتم مرضي نفسين؟ اقسم بالله العظيم فعلا بيت مريب ياريت…

سيف: يُعبر سيف عن شعوره بالاستياء اه ياريت سمعت كلام حبيب القلب ومدخلتيش لكن انتى عنيدة.

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالغضب صرخت مليكة: والله مكنتش اعرف ان عشان اعمل موضوع صحفي لازم اتجوز سيدك؟ جديد عليا ان عشان اعمل موضوع صحفي اتجوز اي حد يظهر اقدمى!

سيف: يشعر سيف بالصدمة انصدم سيف وزعق: جواز ايه وهباب ايه الا بتتكلم عليه؟

يوسف: يشعر يوسف بالصدمة بلع ريقه يوسف وصدمه اكتر: جوزك من مليكة يا سيف! لو عايز خالتي تخف وتخرج من دومة الذنب انها السبب في موـ,ـت نهى، لازم تتجوز الانسه مليكة وتعيش مع ولدتك نفس التفصيل الا عاشتها معها حتى ممكن نخلق يوم الحادثه مرة تانى اقدمها وبكد هترجع تفتكر لان ولدتك مش عندها زهامير، هى فقدت الذاكرة من فترة موـ,ـت نهى ووقف عقلها عند ان نهى اتخنقت معاك وبس، يعني الحادثه و ٦ سنين بعد مـ,ـوت نهي مش موجودين فى الذاكرة.

سيف: يشعر سيف بالغضب انصدم سيف: يعني افهم انك دكتور فاشل وشخصة الحالة غلط ودلوقتى عايز تدبسنى فى ده عشان تصلح العك الا عملته؟ أنا الا غلطان انى اصلا خليتك الدكتور بتاعها!

يوسف: يُضحك يوسف بسخرية ابتسم يوسف وقال: انت دايما متسرع كده؟ أولا انا مش فاشل وشرحت ليك الف مرة ان هى فى الحالة دي بسبب صدمه، لكن لم بقيت تفتكر الماضي كان في شك انها دخلت في زهامير وعادى بيحصل مع ناس كتيره وخصوص الا عمره كبير، المهم احنا انعمل محاولة وهنشوف النتيجة.

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالاستياء رفضت مليكة: انا ملياش علاقة بمحاولتك حضرتك، مع السلامه والقلب دعليكم يلا مالك نمشي.

مالك: يشعر مالك بالاستغراب سالها مالك: خير يا مليكة؟ ايه الا حصل يا بنتى؟ ما الواحد نايم اكل شارب خالين نكمل باقي رمضان بالله عليك ونسمع حكاوي الست رحمة.

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالاستياء انصدمت مليكة: انت بتهرج يا مالك؟ حكاوي ده عايز ياتجوزنى؟ الباشا حساسنى انى رجعنا العصر القديمة، وانبي فوقهم ان احنا 2050 زمان كل حاجه ب Ar بالذكاء الاصطناعي، منكرش ان لفت نظري شكل البيت المختلف عن الباقي، ومنكرش لم دخلت في وحسيت كانى عيشت الحياة ده او عايشها او دخلت جوى جهاز رجعنى لل 2000 يعني رجعت ل 50 سنه او قبلها كمان، لكن مش لدرجة أتجوز بالطريقه ده، يلا يا ابن نخرج من هنا.

وجي تخرج من الباب فجأه مسكت ايديها رحمة وسالتها

رحمة: تُعبر رحمة عن شعورها بالاستياء رايحة فين يا نهى كدة؟ عاوزة تسيبي بيتك ليه؟ عاوزة تبعد ابنى عن بيت اهلي الا عيشت فيه عمري كله ليه؟ عاوزة تحرمنى من ان احفادى يعيشوا الحياة الا عشته؟ متصورتش هتكون حي زى جدتك سوسون الا سرقت عمى من بيت جدى زمان، ولم اجبرها انها تعيش معنا في وسطنا خطط تفرق ما بينا واحد وراء التانى، لكن جدى نجح يجمع ما بينا وحربها وفترة رمضان قدر يخلينا كلنا نحب بعض واتولد حب ما بينا وبين مراد، لكن هى مخليتش فرحتنا تكمل قتـ,ـلت عمى فى العيد، انا شفتها بنفسي وهى بتتخانق معه.

الكل كان مصدوم من كلام رحمة ل مليكة، غمز يوسف ل مليكة انها تكمل الدور، و فعلا مليكة حست ف. لحظة كان روح نهى لبستها وكانها موجوده في وقت الحادثة وصرخت

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالغضب طيب انا مالي انك بتكرهي جدتى الا هى كانت حماتك وعيشت معها ايام كتيرة، وانتى عارفة انها قـ,ـتلت جدك، ورغم كدة اخترت الصمت ليه؟ سكت ليه؟ سبت حق جدك يروح ليه؟ استحملت تهمة انك انتى الا وقعته وسكت؟

رحمة: تُعبر رحمة عن شعورها بالأسف بكت رحمة ونزلت على الأرض وهى تعيط عشان مكنتش اقدر اقول حاجه، مكنش ينفع اخسر حب مراد ودعمه، جدى كان مات خلص كان لازم ابنى لنفسي مكان في قلب مراد عشان انا وهو نكون اساس البيت هنا زى ما جدى كان عايز، وجدى كان موصي بكد ان انا ومراد نتجوز، وكل بنت تتجوز الا بتحبه من اولاد خالتى او عمى عشان البيت يفضل عامر ب احفاده، ورجعت بالذكر لنفس اليوم وقت ما جدى علم باب نعمة العيلة وان نفسه يعيش ويمـ,ـوت وكل احفاده وعايلته متجمعين، وكان اجمل شهر يمر علينا وسط العيلة، كان سنة 2000 وعملنا الكحك مع بعض وكنا بنصلي الترويح كلنا وراء جدي ويوم الوقفة قاعدنى كلنا وسمعنا الشيخ وهو بيعلن وبيقول ديسمبر سنة 2000م هو المتمم لشهر رمضان لسنة 1421 هجرية، وان يومالاربعاءالموافق للسابع والعشرين من ديسمبر لسنة 2000م هو أول ايام عيد الفطر المبارككانت فرحة وكلنا هايسنى وفرحنا وخصوصا لم دخل علينا جدى هو وابوي اعمامى واجوز عماتى بلبس العيد، كل اب جايب لبس ل مراته وأولادها وكنا تقريبا نفس الملابس مع اختلاف الألوان، وجيه اول يوم العيد ورحنا صلينا صلاة العيد كلنا وجدى معنا، لكن جدى رجع قبلنا وساب اعمامى يفرقوا السودان والبلح والفشار الا موجود في أكياس ومعبينها قبلها بيوم مع بلالين، كان عامل أكياس كتير بعدد أطفال الحى وطلب منهم يفرقوها وهو راجع، كان رايح يجيب لينا العداية زى كل سنه وقتها وانا بجري وقعتنا فى الأرض مامتك نهال عشان واخدة طبع جدتك الحسد والحقد مش زى فريدة ومراد واخدين الحنان من عمى، جريت جري وانا بعيط شافنى جدى وانا بالشكل ده زعل وسالنى من عمل معاكى كدة حكيت ليه ووقتها هو اتعصب ونادى على نهال وحكم عليها تدي فستان جديد من عندها وهى نادت طنط سوسن…

فلاش باك

سوسن: تُعبر سوسن عن شعورها بالغضب انت بتخرف يا رجل يا عجوز؟ انت ازى تاخد لبس بنتى الجديد؟ زعق الجدى: عشان تتربي بنتك وتتعلم متيذيش حد، علم بنتك الخير مش الشر والحب مش الحقد يا سوسن، بنتك هتكون ام وبعد كده جدة لو زرعت فيها الحقد هتورثه.

سوسن: تُعبر سوسن عن شعورها بالغضب نفخت سوسن: هو مين الا حقود دلوقتي وايه عارفك انى بنت السبب ان فستانها يبوظ؟ احتمال كبير تكون هى الا عملت كدة، ما اخدتها سلوية من بعد اللعبة وفكر نفسها هتاخد فستان بنتى.

الجد: يشعر الجد بالغضب زعق الجد: بنت ابنى مبتكذبيش، فاهمة؟

سوسن: تُعبر سوسن عن شعورها بالغضب زعقت سوسن: وده مش بنت بنتك، والا جايبها من الشارع شوف يارجل يا عجوز انت ابعد عنى عشان والله العظيم ارتكب فيك جريمة، فاكر نفسك ايه انت؟ شحات انت واولادك واحفادك، وعايزين تستغلوا فلوس جوزى عشان ناجح ده بعينكم، انا استحملت الشهر ده على اعصابي وانت مشغلنا انا ومراتت أولادك خادمين عندك، هما رضيوا بحكمك ام انا لا ومتفتكريش انى اقعد يبقي كسرتنى بعينك.

الجد: يشعر الجد بالغضب ضحك الجد وقال: وسع عن طريقة يا سوسن وسيبنى انا حر في احفادى مفهوم؟ روحى يا نهال خدى اختك واديها فستان حلو من عندك، ترضي اختك تقضي العيد بهدوم وحشة؟ ف اختارة ل تاخد الهدوم الا بهدليتها اهى، تاخد هدومك الجديد او تديها فستان مش عاوزة من عندك اختاري.

نهال: تُعبر نهال عن شعورها بالخوف خافت نهال: لا يا جدو هدوم متبهدلي لا.

سوسن: تُعبر سوسن عن شعورها بالغضب طلعت سوسن ووراها الجد عشان خاف حفيده رحمة تضايق، كانت دخلت رحمة هي ونهال غرفتها وجي تطلع هدوم، صرخت الام على جثتى لو اخدت حاجه وانا همشي واسيبها مخضر، انا ايه الا يخلينا استحمل الغلب ده، وبدت تلم هدومها وهدوم نهال، كان الوقت ده طالع الجد ب عجزه علي مهله لحد ما وصل اخر درج وكانت خارجة سوسن شافه الجد وقال اغزى الشيطان يا سوسن، وخلي جوزك و اولادك يفروح ب العيد بلاش غباة، في نفس اللحظة كانت سابت نهال فستان قديم ل رحمة، مش عاوزة خدى ده انا اصلا مبحبوش وقديم وبعد كده متلعبيش معايا والا تكلمنى مفهوم؟ ومسكت كاميرا فيديو وبدت تصور وهى بتهرج، الشحات اهيه اخدت فستان قديم مني، كانت مكسورة رحمة وجي تسيب الفستان رفضت نهال: لا يا حبي هتاخدى غصب عنك وهصورك بيه وهفضل ازيلك بيه طول حياتك، البسي فى الخارج، الجد وسوسن سمعي بنتك بتعمل ايه للأسف اخدت اسوا ما فيك انتى يا بت يا نهال، أرمى الا فى ايدك واوعى تتمسخر على بنتك، والا اقسم بالله.

نهال: تُعبر نهال عن شعورها بالخوف مسكت نهال الكاميرا وهى طالع: أنا بهزر معها يا جدو.

سوسن: تُعبر سوسن عن شعورها بالغضب صرخت سوسن: هتعمل ايه اكتر من كده؟ يارب تمـ,ـوت يا شيخ ابعد عن وشي، زقت عمها وفجاءة لم يستطيع أن يسيطر على اتزنه ووقع من فوق السلم.

رحمة: تُعبر رحمة عن شعورها بالصدمة خرجت رحمة وشافت المنظر وكانت مصدومة صرخت.

سوسن: تُعبر سوسن عن شعورها بالغضب ياتى المصيبة انا اطلق فيها اتصرف ازى؟ دخلي الشنطة ده جوى وتعالي معايا ساعدني يا نهال ننزله تحت على اول دور، و بالفعل سابت نهال الكاميرا الفيديو على الأرض وهى مفتوحة ونزلت تساعد امها وهى بتزوق جدها على السلم بتدحرجه، وقع مره تانى مرة ورا مرة لحد ما وصلت للدور بتاع رحمة وبعد كدة طلعت وجابت رحمة الا مصدومة ومسكتها ورجتها: جدك وقع بسببك انتى، عارفه لو حد عرف الا حصل اقسم بالله امـ,ـوتك، فاهمة؟ تابع…حب في 2050 – الكاتبة صفاء حسني
الفصل الاخير
كانت رحمة مصدومة ومش قادرة تنطق، صرخت سوسن بصوت عالي: الحقو يا مدحت يا محمود يا محمد، أبوكم وقع البت رحمة زقته! الكل جري عليه وهما مصدومين، اتصلوا ب الإسعاف، سألتها سعاد: ايه الا حصل؟ ردت سوسن: بنتك كانت بتجري مش عارفة مالها وهى مش واخد بالها وحمى طالع فجأة انخلي اتزنه ووقع، كانت رحمة في حالة صمت مش عارفة تنطق، جاءت سيارة الإسعاف نقلت الجد على المستشفى، استمر في غيبوبة مدة، فاق مرة وحدة كان وقتها مراد قاعد جانبه هو ورحمة، بيتكلموا معهم، مسك الجد ايد رحمة ومراد وحطهم ف. ايد بعض وقال: انتم احفادى أنا ولازم تفضلوا متجمعين، اوعوا تخلوا أهلكم يفرقواكم عن بعض، مهم حصل، والبت ينفتح يا مراد، ويفضل عامر بالناس، ورث وصيتى ل أولادك واحفادك، ازرع الحب لا الكراهية، وبعد كده قلبه وقف ومات.

رحمة: تُعبر رحمة عن شعورها بالحزن باك مسحت دموعها رحمة: نجحت تموـ,ـت جدي لكن منجحتش تفرقنا. استمر بيت جدي مفتوح واحنا احفاده بنتجمع كل المناسبات زى ما عودنا ونترحم عليه وكبرنا والحب كبر جوانا، زرعنا الحب ونهال حبت ابراهيم أخوى وهو كمان حبها لكن خالتي سوسن رفضت، لكن وقتها واول مره تتعامل معايا نهال وقالت: شوفي يارحمة انا عارفة انك خبيت السر كل السنين دي عشان بتحبي مراد لكن لازم امى تتهدى بالسر عشان توافق على جوزنا. كانت رحمة مصدومة، اهددتها ازى وليه؟ فتحت نهال شنطتها وطلعت فلاش معه كرد مومرية وقالت: الكرد ده عليه فيديو قتـ,ـل جدى، وريها ل امى وهديتها لم موفقتش نتجوز كلنا هتبلغ بابا وعمى محمود وعمى مدحت، بلعت ريقها وهى مصدومة ولو موفقتش ضحكت نهال: هتوافف، ده امى وانا عارفها، و فعلا اخدت الفلاش مع الكرد وعملت نسخة تانى معايا وعملت نفس الا قلته نهال بالحرف وكانت مرعوبة سوسن رغم كانت مخبي، ورغم نهال فضلت تشتم وتزعق لي لكن هى كانت بتخرج نفسها وفى نفس الوقت بتضغط وفعلا اتجوزنا انا ومراد وابراهيم ونهال فى نفس البيت وعشينا حلوين رغم انى امك صعبة لكن هى عارفة انها تحت ضرسي هى وامها، وكبرنا وحماتى كبرت وربنا كان رزقنا ب سيف ورزق نهال بيك و ب يوسف وكبرت انتم كمان مع بعض حبيتوا بعض، لكن وقتها الا عاش عاش والا مات مات لكن لم رفضت ابنى لعبت نفسي لعبتها وهددتها ووفقت لكن خرجت من البيت، وكانت دايما تزن عليك تسيبي ابنى لحد اليوم، بدت تتوهى رحمة، قربت منها مليكة: لحد اليوم الا قتـ,ـلتني في انا وامى وقعتنى نفس الواقعة لكن من البلكونه ومش بعيد تكونى انتى كمان وقعت جدتى، صرخت رحمة: لا مليش ذنب امك هى الا وقعتها نفس الواقعة ما هى داين تدان.

كانت وقتها نهال مدمنة بسبب تربيت امها وكانت عاوزة تشتري الكيف ورفضت سوسن وقتها مسكتها جامده ووقعتها من نفسي المكان وكانى روح جدى جاءت عشان تاخد بتارها وفعلا وقعتها واخدت الدهب منها وجريت، ونفس الا حصل مع جدتك حصل معاكى انا سمعتكم وهى بتتخانق معاكى وبتقولك بيع البيت ده وهاتى فلوس، ولم انتى رفض وطلبت منها كفاية لازم تتعلاجى يا امى، اتخنقت معاكى لحد ما دخلتوا البلكون، بدت تصرخ مليكة وهى متجسدها روح نهى: اوعى يا امى عمتو رحمة تعالي ساعديني احنا لازم نعالجها.

رحمة: تُعبر رحمة عن شعورها بالقلق اسمع الكلام يا نهال انتى بقيت جدة وعندك أحفاد، وكل يوم رفضك للعلاج بيوصلك ل نهاية، كفاية قـ,ـتلت امك عشان الكيف ده وصدقت انك اتحسنت ليه رجعتي تانى؟ كانت نهال مش فى وعيها: انا عاوزة فلوس ملياش دعوة، هاتى فلوس، وفجاءة بدت تصرخ مليكة: هنقع يا امى ابعدي يا امى، وفجاءة انكسر السور ووقعت نهال ونهى اتنفضت مليكة وبعد كده اغمى عليها، محستيش بنفسها الا بعد ساعات وهى لاقيت نفسها نايمة على كنبة فى مكتب غريب وهى مش عارفة هى فين، بدت تعدل نفسها وتندى علي اخوها لكن جيه شويش سنه كبير سالها: حضرتك فوقت ايه يا بنتى، و دايك بيت مهجور من سنين، كانت مليكة مصدومة وبلعت ريقها: مهجور إزاي؟ ده فيها ست كبيرة واحفادها وحتى ابنها وابن عمه، ضحك الشاويش: واضح انك كنت بتحلمى، لان البيت مهجور من زمان وبقي ملك الحكومه انت بقي ايه دخلك في؟

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالاستغراب كانت مليكة هتجنن وبعد شوية جيه شاب وسيم وطلب من الشويش: هات اكل ل انسه لحد ما أحقق معها، هز راسه بالتحية: حاضر يا فندم اتفضل، نظرت له مليكة: انت جيبتنا هنا ليه وعايز تحقق معايا كمان؟ كل ده عشان رفض أتجوز منك بالطريقه دي؟

الظابط: يشعر الظابط بالاستغراب ضحك الظابط: تتجوزى منى انا؟ أنا اول مره اشوفك النهارده، هزت راسها مليكة بالرفض: انت عايز تجنني صح؟ أنا وانت اقعدنى فى البيت شهر رمضان كله وكنت مع ولدتك الست رحمة، هى فين؟ أولادك اياد وليان؟

الظابط: يشعر الظابط بالاستغراب تنهد الظابط: انتى تعرفي اسم امى من فين وامتى؟ شفوته امى ميت من سنه فى البيت الا انتى كنت فيه، إزاي بقى شفتها، والا انتى بتعمل تحريات عنى وانا مش واخد بالي، المهم انا قولت ليهم انك اخد اذن تصور البيت، عشان انتى دخلت بيت ملك الحكومه وممكن تتسجن، حطت مليكة على راسها وهى هتجنن وسالته: هى مراتك نهى عايشة، هى وامه نهال؟

الظابط: يشعر الظابط بالصدمة انصدم الظابط وسالها: ايه؟ عارفك ب اسم مراتي وحماتى ومين قالك انهم ماتوا؟

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالتوهم بدت تحسى مليكة بتوهان، لكن وهى بتتذكر الا شافته وقالت: انت سلمت البيت للحكومة بعد مـ,ـوت الجدة رحمة، رغم أنها وصيتك ان البيت يفضل مفتوح زى ما جدها وصاها، والا مراتك وحماتك اقنعوك انك تسيب البيت للبلد صح؟

الظابط: يشعر الظابط بالصدمة كان الظابط مصدوم جدا من كل معلوماتها وقام من مكانه وب عصبي: انتى ايه عارفك كل ده؟

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالثقة ضحكت مليكة ووضحت ليه: ولدتك هى الا حكت لي كل حاجه، واقولك الحقيقة الا غايبة عنك، مراتك وحماتك هما السبب في موـ,ـت ولدتك وهما الا وقوعها من فوق، مش هى الا وقعت ل وحدها والدليل موجود في البيت الا انت اتخليت عنه.

سيف: يشعر سيف بالغضب صرخ سيف: انتى ازى تتجرا تتهم زوجتى بجريمة بشعة زى ده؟ انتى مجنونه صح؟ اتصل يا ابنى ب مستشفى المجانين ياخدوا المجنونه ده!

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالثقة ضحكت مليكة وقالت: سر البيت وراء الساعات يا سيف باشا، والجريمة من زمان من مـ,ـوت الجد ماجد سنه ٢٠٠٠ وموـ,ـت الحاجة رحمة ٢٠٥٠، دور على الدليل وانت هتعرف الحقيقة، مستنياك فى هناك ووقتها هتعرف مين العاقل ومين الا اتغسل دماغه!

صرخ سيف: انت واقف؟ خليهم ياخدوها. بالفعل جاءت عربية العباسية ومسكوها واخدوها هناك، وهناك قبلت الدكتور يوسف: انتى مترحلة من قسم المنيل عشان نكشف على قواك العقليه؟

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالاستياء ضحكت مليكة: وانت بقي الا هتكشف عليا؟ انت اصلا معرفتش تحدد ان كانت الحجة رحمة عندها زهايمر والا بتاخد ادوية هلوسه تغيب عقلها؟ جي دلوقتي عايز تقيمين؟ عيب بجد!

يوسف: يشعر يوسف بالصدمة انصدم يوسف من كلامها: انتى ازى عرفت انى كنت مشرف على علاج الست رحمة، وإزاي عرفت انها كانت بتاخد حبوب هلوسه؟

مليكة: تُضحك مليكة بسخرية ضحكت مليكة: يعني انت خبيت السر ده عشان تحمى امك واختك وجى دلوقتي تعمل نفسك مصدوم؟ فعلا أحفاد سوسن عمرهم ما يتغيرو!

انصدم سيف من معرفتها كل حاجه وسالها: يا بنتى ردي عليا، انتى ازى عرفت كل المعلومات ده؟

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالثقة ضحكت مليكة: روح الجدة رحمة وان الأوان كل الحقيقة تتعرف، الا عايز يصدقنى يصدق مش عايز هو حر، أنا مش مجنونة وهخرج من هنا واكتب قصة الحج مجدي وازى مـ,ـوتته بنت ابنه، وإزاي خوفت رحمة، ولم حاولت رحمة تقول الحقيقه ل جوزها لكن ولدتك وجدتك بدوا فى علاج الهلوسة سنين، بدمروا عقل الست رحمة، ومكتفيتش جوزت حفيدتها ل ابن رحمة عشان تكمل عليها سنين عاوزين البيت ده يتهد عشان مخبي كل الأسرار، أنا مش مجنونة وهكشف الحقيقة، مرات الايام ومليكة فى المستشفى وبتصرخ: أنا مش مجنونة والسر في ساعات البيت، سيف كان بيفكر في كلام مليكة ويوسف كمان حكى الا حكيته ليه، ومش فاهمين إزاي عرفت كل ده وليه لكن قرار سيف يروح البيت المهجور ويشوف السر، و فعلا بدا يدور وراء كل الساعات الا متعلقة وشاف وراء كل ساعة كاميرا مراقبة وكانت مفاجأة ليه، أخد الكاميرات القديمه من سنين وحاول يحمض الا فيها او ينقله على جهاز، ومع محاولتي مع التقدم Ar عرف كل الحقيقة وكان مصدوم وكان عايز ينتقم، لكن ينتقم إزاي؟ يسجن مراته ام اولاده، او يقـ,ـتلها، يعمل ايه؟ راح زيارة ل المستشفى عشان يقابل مليكة وهو ندمان وسالها: انا مش عارف إزاي عرفت كل الأسرار ده ومش ب أمن ب ان الروح ممكن ترجع عشان يرجع حقه، لكن انا جوي نار ونفسي انتقم، واول انتقام ان أتجوز منك؟*

مليكة: تُعبر مليكة عن شعورها بالصدمة انصدمت مليكة: تتجوزيني عشان تنتقم؟ انت زى ما انت، زى ما قالت عنك امى رحمة، تنهد سيف: امى رحمة اختارتك انتى بعد سنه من مـ,ـوتها عشان تكشيف الحقيقة، وامى اتظلمت سنين كنت اسمع ان جواز القرايب نصايب لكن مفهمتش الا من يوم ما حكيتلي وانا لازم اخد حق امى على كل وجع شافته ودم جدى، وافقت نتجواز وانا هرجع البيت لو ادفع كل ما أملك وبعد كده نبدأ الانتقام، انتهت الجزء الأول وانتظرونى الجزء الثاني من نوفيلا حب فى ٢٠٥٠.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل