
رواية جديدة وحصريه وكامله جميع الفصول (أذوب عشقا) بقلم الكاتبه حنان حسن
في ليلة الدخلة بتاعة اختي.. عريسها عجبة جسمها ..
لدرجة انه التهمة..و اك&له…
ايوه الكلام الي قراتوه صح
زوج اختي
بدل ما يتمم دخلتة عليها ..
اكلها…حرفيا
واستمتع بلح&مها …
..ومتركش منها غير لسانها فقط
الحقيقة الصا&دمة دي عرفتها من امي
قبل ما تختفي هي كمان
اصل امي شافت جوز اختي وهو…..
لحظة معلش
عشان تفهموا الاحداث بتفاصيلها
بس الاول هعرفكم بنفسي
انا اسمي ريم
من القاهرة
السن..٢٣ سنة
بنتمي لاسرة فقيرة وتقدروا تقولوا معدمة ..
ودا لان ابويا اتوفي
وتركني انا واخواتي البنات مع ماما بدون مورد للرزق
ولا حتي تركلنا معاش ناكل منه
يعني لولا ان ماما بتصلح الهدوم للجيران علي المكنة القديمة بتاعتها
مكناش لقينا ناكل
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
بعد وفاة ابونا ..
ملقناش قرايب له يسندونا ولا حاجة نورثها منه
الحاجة الوحيدة الي ورثناها من ابويا
هي جمال الملامح
عشان كده انا واخواتي البنات مشهود لينا بالجمال
نسيت اقولكم
ان اسرتنا بتتكون من ام..
و ثلاث بنات فقط
يعني معندناش راجل
و انا اصغر واحده في اخواتي
وبالرغم من اني اصغرهم …لكن
انا الوحيدة الي كنت ديما بوزن الامور بعقلي ..وبعيش عيشة اهلي.. وبحلم علي ادي
بعكس اخواتي خالص
يعني مثلا اختي الكبيرة(منال)
فا دي اتحكمت فيها عواطفها وهربت مع شاب صاي&ع وم&دمن واتجوزتة
بعدما ماما رفضتة
ومن يومها منعرفش عنها حاجة ولا نعرف لها طريق
اما اختي الوسطانية (ميار)
فا دي انجرفت ورا احلامها وتطلعاتها الكبيرة…وكان حلمها المعروف للجميع هو ..الثراء السريع
وعشان كانت بتحلم تبقي غنية باي وسيلة
اتجوزت راجل ثري .. وكانت طايرة بالجوازة دي
بالرغم ان العريس كان عجوز وفي عمر جدها لكن كانت حاسة انها جابت الديب من ديله
بس للاسف.. ميار من يوم ما اتجوزت وعاشت عيشة مرتاحة
قطعت اي صلة ليها بينا وكأنها اتبرت مننا
اما انا …
فا حكمت العقل واتخطبت لشاب جارنا من سني كان فقير زينا
ووافقت اني اتجوز في غرفة بشقة عايش فيها هو و اهلة
وقلت ..اتجوزة واخد امي تعيش معايا
واهو ابقي اتسترت انا وامي في بيت وراجل يصرف علينا
لكن ..للاسف حتي الستر الدنيا استكترتة عليا
وعريسي سابني اول ما اتحكم عليا بالحبس
اصلي اتحبست بالشيكات الي وقعتها علي نفسي وانا بشتري الجهاز بتاعي بالقسط
للكاتبة..حنان حسن
المهم…
بعدما اتحبست خطيبي سابني
لكن امي متركتنيش
وفضلت تزورني في السجن با انتظام
وكل زيارة كانت امي تقولي خبر جديد عن ميار اختي
واول خبر عرفتة عن ميار
كان بوفاة جوزها الثري
وعرفت انها ورثت ثروة طائلة
ويظهر ان ميار عجبتها اللعبة
وبدات تتصيد العرسان الاثرياء وتتجوزهم
وكل زيارة كانت بمعلومة عن عريس جديد لميار
واخر العرسان الي سمعت عنهم
كان عريس شاب وغني و..ووسيم واي بنت تتمناه
عشان كده ميار كانت طايره من السعادة بالجوازة الجديدة
لكن الغريبة ..ان العريس دا بالذات طلب من ميار انها تعرفه باهلها
لكن ميار اكتفت انها تعرفة بماما فقط
ومذكرتش له انها لها اخوات بنات
وطبعا ميار اخدت خبر بموضوع الحبس بتاعي
وبدل ما تساعدني …او بدل ما تيجي تزورني
لقيتها شطبت اسمي من تاريخ حياتها
وطلبت من ماما انها متجيبش سيرتي ولا سيرة الحبس ادام عريسها الجديد نهائي
للكاتبة..حنان حسن
المهم…
طالت ليالي الحبس عليا
لكن امي طبعا مسبتنيش
وفضلت تخبط علي كل باب
وتطلب من ولاد الحلال يساعدوني
وبالفعل ولاد الحلال دفعولي قيمة الشيكات
ودا معناه اني ممكن اخرج
ويتكتبلي علي افراج
ودا قالهولي المحامي الي قومتة ليا ماما
فا فرحت جدا وكنت عايزة الايام تعدي
وماما تيجي تاخدني من علي باب الس&جن
وبالفعل مرت الايام
وخرجت بالفعل
لكن…ملقتش ماما في انتظاري
ولما سالت المحامي عن ماما
قالي..انه ميعرفش حاجة عن ماما بقالة فترة
فا لقيتني بقول لنفسي
يظهر ان ماما اقتنعت بكلام ميار واتبرت مني هي كمان
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
ركبت المواصلات وروحت علي البيت لوحدي
وبمجرد ما وصلت فضلت اخبط ع الباب
لكن…محدش رد
فا فتشت عن المفتاح تحت المشاية ولحسن الحظ لقيتة مكانة
فا فتحت الباب ودخلت
وفضلت انادي
ماما..؟
ماما..؟
لكن…محدش رد
ولما لمحت الثلاجة روحت فتحتها..لقيتها مفصولة
ولاحظت من ريحة الكمكمة
الي في الثلاجة
انها مقفولة بقالها فترة
ودا معناه
ان ماما سايبة الشقة بقالها فترة
فا قولت لنفسي
يبقي اكيد ميار اخدت ماما عشان تعيش معاها
وفضلت افكر في حالي واقول لنفسي
طب هعيش ازاي ومنين دلوقتي
اروح لماما عند ميار واستلف منها قرشين امشي حالي بيهم؟
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللحظة دي
كرامتي نئحت عليا
وقلت…لا هما اتخلوا عني وسابوني لوحدي
وانا لازم ادور علي شغل
عشان محتجش لحد
وبسرعة روحت علي غرفتي عشان ادور علي الموبيل بتاعي
وقلت اتصل علي سحر صديقتي
يمكن تقدر تدبرلي اي شغلانة
وبالفعل لقيت الموبيل بتاعي مكانة …
فا نزلت الشارع وحطيت رصيد في الموبيل وشحنتة
وكنت هتصل بسحر
blog-post
لكن…
بمجرد ما شغلت بيانات الهاتف
جتني اشعارات برسايل كتير
ومن ضمنها…
رسالة صوتية من موبيل ماما
فا فتحت الرسالة بسرعة
وفي اللحظة دي
سمعت صوت ماما وهي بتستغيث بيا
وبتقولي…
الحقيني يا ريم
انا مع اختك ميار في بيت عريسها…انا حضرت معاها فرحها…
وفي الصباحية دخلت لقيت عريسها قت..&لها
ايوه يا ريم انا شوفت جوز اختك بعيني وهو بي&اكل لح&م اختك
والمص&يبة انه عرف باني شوفتة
فا قام يهجم عليا..
فا اضطريت ا جري منة و احبس نفسي في الحمام
وللاسف بحاول اتصل بالمحامي او اي حد ينجدني لكن الارقام كلها غير متاحة
فا قولت اسجلك الاعتراف دا
لو ملحقتش اخرج ابلغ البوليس
بلغي انتي يا ريم
وخليهم يجوا علي العنوان دا
ونهت امي رسالتها بالعنوان الي فيه بيت العريس
بعدما استمعت للرسالة الصوتية
لقيتني بتنفض من الرعب..وكنت هم&وت من القلق علي امي واختي
وفجاءة افتكرت المحامي
المحامي…؟
ايوه هو المحامي الي هيقولي اعمل ايه واتصرف ازاي دلوقتي
وبالفعل اتصلت بالمحامي في لحظتها
لكن …للاسف الرقم كان بيعطيني غير متاح
فا لقيتني بقول لنفسي
هو انا لسة هنتظر المحامي لما يفتح الموبيل
انا لازم اروح ابلغ البوليس فورا
وبسرعة خرجت قاصدة اقرب قسم شرطة
لكن…اثناء ما كنت طريقي لقسم الشرطة
فضلت افكر …
واقول لنفسي ..
هبلغ هقولهم ايه ؟
ولنفرض امي كانت موهومة او بتقول مجرد كلام
ساعتها هيلاقوا امي واختي بخير ؟
وانا كده ممكن يتعملي محضر ازعاج سلطات
وممكن كمان ارجع السجن تاني
وانا مصدقت اني خرجت
طب ايه ؟ هتصرف ازاي دلوقتي؟
منا لازم اتأكد الاول واشوف ان كانوا في خطر فعلا ولا بخير ؟
لا كده بقي يبقي انا
لازم اروح لبيت العريس
واتطمن عليهم بنفسي
ولو طلعوا بخير
يبقي يادار ما دخلك شر
انما لو اتأكدت انهم مفقودين فعلا
فا هطلع فورا علي قسم الشرطة وهبلغ البوليس
ايوه انا لازم اروح بيت العريس وحالا
وبالفعل…اخدت العنوان الي امي ذكرتة في الفويس
وركبت تاكسي
وفضلت قاعدة سرحانة وبفكر في مصير امي واختي لغاية ما وصلت للعنوان الي امي ذكرتة في الرسالة
وقبل ما انزل سالت السواق
عايز كام
قالي ١٥٠ جنية
فا ركنت الموبيل جنبي علي الكرسي الي في الخلف
وفضلت الملم الفلوس الي معايا في البوك كلها عشان ادفعها اجرة التاكسي
وللاسف مكنش معايا غير ١٤٠ جنية فقط
ولما السواق عدهم..فضل يتخانق معايا
ويقولي..
ناقص عشرة جنية
و يظهر ان السواق صوتة كان عالي لدرجة
ان رجال الامن وصلوا علي صوتة
فا لم نفسة
وقالي..
يلا اتفضلي انزلي بسرعة بدل ما تجيبلي مصيبة
فا نزلت بسرعة فعلا
وانا مخضوضة من تصرف السواق معايا
وللاسف…
نزلت من التاكسي ونسيت الموبيل بتاعي
لاني مخدتش بالي خالص..اني كنت راكنة الموبيل جنبي علي الكرسي
وحتي لغاية ما نزلت من التاكسي مفتكرتش الموبيل
لاني فضلت واقفة ابص حواليا
و كنت موهومة من فخامة المكان
اصل بيت العريس طلع في مكان هاي
مكان راقي اوي زي الي بيعملوا له دعاية في التلفزيون
وسمعت …سواق التاكسي بيقول عليه( كامبوند)
المهم…
في اللحظة دي
بصيت علي هيئتي
ولقيتني بقول لنفسي
ياتري الامن هيقبلوا يدخلوني من بوابات الكامبوند بتاعهم دا؟
دا انا لبسي مبهدل والكوتشي الي في رجلي مقطع
وشكلي بالبلا
واثناء ما كنت واقفة بفكر هعدي من الامن ازاي
لقيت راجل الامن بيقرب مني وبيبصلي بقرف
وبيسألني
وبيقولي..
انتي مين ؟ وواقفة عندك لية
فا رديت وانا بتلجلج
وقلتلة..انا كنت عايزة اسال عن ناس هنا
قالي…ناس مين؟
فا رديت بسرعة
وقلتلة..عايزة اسال عن واحدة ساكنة هنا اسمها ميار السيد احمد
وكنت عايزة اعرف ان كانت امها معاها ولا ايه؟
فا رد رجل الامن
وقالي..انتي معاكي معاد معاها
قلتله..لا
قال..خلاص اتصلي بيها ..انتي مش معاكي ارقامها
قلتلة…لا انا مش معايا رقم ميار
ولا عايزة اتصل بيها
انا بس عايزة استفسر عنها هي وامها
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
كشر الحارس عن انيابة
وقالي..انتي جاية بقي تستفسري عن اصحاب الشقق
واكيد عايزة تستفسري عن اصحاب الشقق المقفولة تحديدا
فا رديت وقلتلة
لا والله انا مش جاية لحاجة من دي
فا رد وقالي…
هاتي بطاقتك لو سمحتي
قلتلة..مش معايا بطاقة
في اللحظة دي
مسكني الحارس من ذراعي بقوة
وقالي..انتي باين عليكي حرامية ..
وانا لازم اسلمك للشرطة
فا فضلت اعيط واتوسلة
واقولة ارجوك سيبني انا مش حرامية
طب لحظة واحدة سيبني وانا هثبتلك اني مش حرامية
في اللخظة دي خطر ببالي اني اتصل بالمحامي عشان يخرجني من الورطة دي بدل ما اتحبس تاني بتهمة س&رقة انا بريئة منها
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
تركني الحارس
وقالي
اتفضلي اثبتيلي يلا
فا فضلت افتش عن الموبيل
وانا عاملة زي المجنونة
واقول يلهوي دا الموبيل ضاع
وطبعا الحارس افتكرني بمثل وفضل يضربني هو وزمايلة ويجرجروني عشان يحتجزوني لغاية ما يسلموني للشرطة
وبدات ادرك اني داخلة علي ايام سوده
لكن..في وسط العتمة الي كنت داخلة عليها…
ظهرتلي طاقة نور
ودي جت من خلال صوت حريمي رقيق وناعم
وبرغم رقة الصوت
توقف رجال الامن عن اذيتي
وساد الصمت للحظات
ولما بصيت علي مصدر الصوت
لقيت ادامي فتاة جميلة لم تتعدي ال١٨ عام..
نازلة من السيارة بتاعتها
والغريبة انها اتعاطفت معايا بدون ما تعرفني
ولقيتها جذبتني من ايدي وانقذتني من بطشهم
وهي بتوبخ رئيسهم وبتقولة…ايه يا متخلف الي بتعملوه مع البنت دا
دي طريقة تتعاملوا بيها مع بنت ضعيفة
فا رد الحارس
وقالها..دي جاية تستفسر عن ناس هنا ومش معاها بطاقة
ولا ارقام الناس الي جايلهم
ولما سالناها ادعت ان الموبيل ضاع منها
عشان كده لازم نسلمها للشرطة
فا ردت الفتاة بغضب
وقالتلة..يعني هتسلمها للشرطة لمجرد انها بتسال عن عن اشخاص هنا يا بني ادم
طب ايه رايك ان البنت دي تبعي
وكانت جاية تزورني انا
يعني انت دلوقتي بهدلت ضيفة عندي
وانا هقول لصدام بيه علي الي حصل كله
فا رد الحارس وهو بيرتجف
وقالها…انا فعلا بعتذر يا انسة نسمة..
اقسملك اني مكنتش اعرف انها تبع حضرتك
وانا وطاقم الامن كله بنعتذر للانسة
وعلي استعداد نقدملها اي ترضية
بس بلاش صدام بيه ياخد خبر ارجوكي
وبالفعل فضل حارس الامن يعتذرلي هو وجميع الحراس
فا بصتلي الانسة الجميلة
وسالتني..
وقالتلي..ها ؟
قبلتي اعتذارهم ولا اقول لصدام بيه واخلية يتعامل مع طقم الحراسة بطريقتة
فا بصيتلها با امتنان
وقلتلها..خلاص حصل خير
وانا مسامحة
فا ابتسمت الانسة الرقيقة
وهي بتشاورلي علي العربية
وقالتلي..
طب يلا تعالي اركبي
وفعلا ركبت ودخلت بيا علي داخل الكمبوند
وفي العربية بصتلها با امتنان
وشكرتها
وبعدما وقفت بسيارتها
سألتني
وقالتلي..قوليلي بقي بجد
انتي كنتي جاية لمين هنا
في اللحظة دي مكنش ينفع اذكر الحقيقة
وخصوصا بعد ما الدليل الوحيد الي معايا ضاع
فا رديت بتردد
وقلتلها…
كنت جاية عشان..اسال عن واحدة في الكمبوند هنا
اصلها كانت موعداني بشغل
وكان مفروض اني اتصل بيها اول ما اوصل
لكن…الموبيل ضاع مني
فا سالتني تاني
وقالتلي…و صاحبة الشغل دي اسمها ايه
فا رديت
وقلتلها…اسمها ميار سيد احمد
فا بصتلي نسمة بتأثر
وقالتلي…ياه …
هي المرحومة ميار كانت عايزاكي تشتغلي عندها؟
بعدما سمعت كلمة (مرحومة)
صرخت وسالتها وقلتلها… مرحومة؟ انتي بتقولي علي ميار مرحومة؟
لا لا…انتي اكيد تقصدي ميار تانية غير الي انا بقصدها
فا بصتلي نسمة بتاثر
وفتحت الموبيل
وجابتلي صورة لعروسة وعريس
وقالتلي.. انا بقصد ميار زوجة اخويا صدام الي في الصورة دي
فا بصيت علي الصورة
واتأكدت انها ميار اختي فعلا
لكن كان لازم انكر واقول ان مش دي ميار الي ببحث عنها
وخصوصا بعدما عرفت ان نسمة تبقي اخت العريس اياه
وكمان كان لازم ادخل مع نسمة البيت عشان
اعرف مصير امي لربما تكون مازالت عايشة
فا حاولت ابان عادي ادام نسمة
وقررت اخفي دموعي ووجعي علي اختي
واتعمدت اني اطلب منها اني ادخل الحمام في بيتها
عشان اشوف ان كانت امي جوه ولا لا
فا ردت نسمة
وقالتلي…اه طبعا
ا تفضلي
وبالفعل دخلت
وفي بيت اختي اتفاجئت با اشياء لا يصدقها عقل…….؟
ملحوظة..
صلي علي رسول اللَّه
الجزء الثاني
بعدما عرفت من امي ان زوج اختي طلع من اك..&لة لح..&وم البشر
كان من الخطورة ني ادخل بيتة…
لكن انا جازفت وطلبت من نسمة اختة
اني ادخل الحمام عندهم ودا عشان اعرف مصير امي
واشوف ان كانت مازالت علي قيد الحياة و محتجزينها في بيتهم ولا حصلت ميار واتكلت هي كمان
المهم…
بعدما دخلت مع نسمة في بيتهم الفخم
لقيتها بترحب بيا ..
وبعدها نادت علي الشغالة الاجنبية الي عندهم
وطبت منها توريني مكان الحمام
فا حاولت استغل الفرصة لما انفردت بالشغالة
وسالتها…
وقلتلها.. انتي كنتي تعرفي المرحومة ميار؟
فا بصتلي الشغالة وهي راسمة علي وشها علامة تعجب
ومردتش عليا
فسالتها تاني
وقلتلها..طب انتي اخر مره شوفتي فيها ام ميار كانت امتي؟
ارجوكي ساعديني
وقوليلي.. هي ام العروسة موجودة في البيت هنا ولا لا؟
وكنت فاكرة اني هلاقي اجابة واحدة تطمني
لكن..بعد ما خلصت اسألتي
لقيت الشغالة ..بترطن..بلغة غريبة مفهمتش منها ولا كلمة
وكان واضح ان هي كمان مفهمتش انا كنت بقولها ايه
فا وقفت ابص علي البيت الكبير الي انا واقفة فيه
واقول لنفسي
طب وبعدين
منا مش هتنقل من هنا غير ما اعرف امي فين
ومصيرها ايه؟
المهم..
بعدما انتهيت من الحمام
رجعت قعدت في الرسيبشن
مع نسمة
ورجعت نسمة تسألني…
وتقولي..
انتي قولتيلي اسمك ايه؟
قلتلها..اسمي ريم
فا سالتني بمنتهي اللطف
وقالتلي ..تشربي ايه ياريم؟
فا رديت بخجل
وقلتلها…شاي
فا نادت نسمة علي الشغالة الاجنبية تاني..وطلبت منها تعملي شاي
بصراحة نسمة كانت انسانة لطيفة جدا ولاحظت انها مازالت متعاطفة معايا
لدرجة انها سالتني ان كنت محتاجة حاجة
وكنت عايزة ارد عليها واقولها اني دلوقتي محتاجة اتطمن علي امي..واعرف انتوا عملتوا فيها ايه هي كمان
لكن طبعا مجيبتش سيرة امي
ولا سيرة اختي
وكل الي قلتهولها..اني محتاجة شغل ضروري
فا بصتلي نسمة
وبعدما فكرت شوية
لقيتها بتقولي…
بصراحة ياريم انتي صعبانة عليا وعايزة اساعدك
و كان ممكن اشغلك عندنا هنا لكن للاسف ياريم
انتي بتقولي انك مش معاكي بطاقة (رقم قومي)
وصدام اخويا استحالة يقبل انه يشغل حد هنا بدون ما يكون معاه اوراق تثبت هويتة
ورجعت تسالني بفضول
وتقولي..
هو انتي صحيح فين اهلك يا ريم ؟
وازاي ماشية بدون بطاقة شخصية ؟
في اللحظة دي
كان لازم انسجلها قصة مؤثرة من خيالي
فا تتعاطف معايا وتشغلني عندها
وكل دا عشان اقدر اعيش في بيتهم…
واعرف امي فين
ويمكن كمان اقدر اجيب دليل جديد ياكد مق&تل ميار
اقدر ادين بيه جوز اختي
المهم..
رديت بمنتهي التأثر
وبدات في سرد رواية وهمية
وقلتلها..
انا كنت عايشة مع امي وابويا واخواتي حياة هادية وسعيدة
وفي يوم حصل ماس كهربائي والنار مسكت في بيتنا فجاءة
ولجل حظى اني كنت واقفة في البلكونة ساعتها
عشان كده… انا الوحيدة الي الجيران قدروا ينقذوني
وياخدوني علي المستشفي
وللاسف فوقت من صدمتي لقيت النار قضت علي امي وابويا واخواتي و كل شيئ في البيت..
وطبعا الاوراق بتاعتنا لاقت نفس المصير
المهم
لما لقيت نفسي في الشارع
قلت ادور علي شغل
فا لقيتهم بيقولولي ان في واحده ست طيبة اسمها ميار عرضت انها تشغلني عندها وادوني عنونها ورقم تليفونها
فا جيت علي هنا..وللاسف الموبيل بتاعي ضاع
وحصل الي انتي شوفتية مع الامن
بعدما انتهيت من نسج روايتي الخيالية
لمحت الدموع بتلمع في عيون نسمة
ولقيتها بتطبطب عليا
وبتقولي…انا اسفة اني فكرتك بالي حصلك
و عموما خلاص
انا قررت انك هتشتغلي عندنا هنا
ولو علي صدام اخويا
فا مش هخلية يشوفك او يعرف بوجودك هنا
غير بعدما اطلعلك مستخرج رسمي من بطاقتك الشخصية
وساعتها انا هقنع صدام يوافق انك تشتغلي هنا
في اللحظة دي
سالت نسمة
وقلتلها..بس ازاي هفضل في البيت هنا بدون ما صدام بيه يشوفني
فا ردت نسمة
وقالتلي..صدام بيه مشغول ديما…و له مواعيد محدده لرجوعة البيت
انتي هتفضلي هنا طول النهار
وفي ميعاد رجوعة هتروحي
مبني الطهاه
ودا المكان الي استحالة صدام يدخلة لانه مبني مخصص لاقامة العاملات والشغالات الي هنا
بعدما اخدت فرصتي الي كنت بتمناها
ابتسمت وشكرت نسمة
وبعدها سالتها
وقلتلها..
طب ممكن اعرف انا هشتغل ايه هنا
فا ردت نسمة
وقالتلي..
تعالي معايا ياريم
وبعدما اخدتني علي غرفة شبيهة بغرفة الاطفال
فتحت الباب علي طفلة كان واضح من ملامح الطفلة انها عندها توحد او اعاقة ذهنية
ولقيت نسمة بتقولي..
انتي هتشتغلي بيبي سيتر
ل اختي فيروز
واضافت نسمة
وقالتلي..فيروز محتاجة اهتمام ورعاية زي منتي شايفة
فا هزيت راسي
وقلتلها…تمام وانا جاهزة للشغل من دلوقتي
فا ردت نسمة
وقالتلي
لا اصبري علي الشغل دلوقتي
لان في حاجة في شرط مهم
للوظيفة هنا لازم نستوفيه
وهو ..حسن المظهر
وبالفعل اخدتني نسمة من ايدي
وروحنا علي غرفتها
ولقيتها بتخرج كام طقم من دولابها
و كوتشي وشبشب
وبعدها اخدتني علي مبني الطهاه وورتني الغرفة الي هعيش فيها
ولقيتها بتقولي..
اتفضلي يلا خدي شاور وغيري هدومك دي
واول ما تخلصي تعالي علي غرفة فيروز
وبالفعل اخدت شاور
ولبست هدوم جميلة وشيك
وبشوية اهتمام صغيرين
لقيت نفسي بقيت زي القمر
المهم
بعدما خلصت ..لقيت الشغالة جاية تاخدني علي غرفة فيروز
وهناك لقيت نسمة
الي فضلت تفهمني طبيعة شغلي
ومن ضمن التعليمات
شاورتلي علي جرس ونبهت عليا
وقالتلي..اول ما تسمعي الجرس دا
تفهمي ان صدام بيه وصل البيت
يعني لازم ترجعي علي غرفتك في سكن الطهاه فورا
فا قلتلها ..حاضر
فا ردت نسمة
وقالتلي..
يلا بقي روحي اكلي فيروز ونيميها عشان دا معاد العشاء بتاعها
فا عملت نفسي متحمسة اني ابدء الشغل
وبالفعل قعدت العب مع فيروز واكلها
لكن الغريبة اني حبيت فيروز اول ما شوفتها
يمكن عشان عرفت انها يتيمة الاب والام
مش عارفة
بس انا فضلت العب معاها واكلها وانا مبسوطة
لكن في نفس الوقت مكنتش ناسية المهمة الاساسية الي جيت عشانها
وهي…امي واختي
وقلت اني بمجرد ما هنيم فيروز هخرج افتش عن امي في البيت كله
blog-post_27
المهم..
بعدما فيروز خلصت اكل
ولعب
كنت لسة هطلب منها تنام علي سريرها عشان اخرج
لكن فجاءة
سمعت صوت الجرس اياه
ودا معناه
ان صدام رجع البيت
فا قمت من مكاني بسرعة
واتوجهت للباب عشان اخرج
لكن تراجعت لما سمعت صوتة بيقرب من باب الاوضة بتاعة فيروز
يعني لو خرجت هيشوفني
فا فضلت افكر استخبي فين
وبسرعة روحت علي الدولاب
الكبير الي في اوضة فيروز
ودخلت فيه
وبمجرد ما قفلت عليا الدولاب
سمعت باب الغرفة بيتفتح
وبعدها سمعتة بينادي علي فيروز و بيدلعها
وبيقولها..
ياتري فيري القمر نايمة ولا صاحية
عشان تشوف الهدية الجميلة الي جايلها؟
بعدما سمعت صوت صدام
فضولي اخدني
اني اشوف المجرم الي ق&تل اختي واكل لح&مها
فا واربت باب الدولاب بدون ما اعمل اي صوت
عشان اتمكن من رؤيتة بوضوح
وفي اللحظة دي
شوفت شاب طول بعرض شيك ووسيم
واخد اختة المعاقة في حضنة
وبيحكيلها حدوتة
لحظتها قولت لنفسي
الي يشوف الطيبة والحنية الي فيك دي
استحالة يصدق انك من اكلة لح&وم البشر
المهم
بعدما صدام اتطمن علي فيروز ونيمها
خرج من الغرفة وقفل الباب وراه
في اللحظة دي
خرجت انا بسرعة من الدولاب وفضلت اتسلل لغاية ما وصلت لباب الغرفة
ولما اتأكدت ان مفيش حد بره
فتحت الباب بهدوء
وبدات اتجول في البيت عشان افتش عن امي
واثناء ما كنت بتجول
لمحت صدام خارج من غرفة قريبة من غرفة فيروز
ومعاه طبق كبير في ايده
وبيحملة بصعوبة
ودا معناه ان الطبق فيه حاجة ثقيلة
وبعدها نزل صدام من علي السلالم الي بتودي علي الدور الارضي بالطبق
فا اقتربت من باب الغرفة الي خرج منها صدام بهدوء
يمكن تكون ماما جوه
لكن..لما وصلت للغرفة اكتشفت انها مش غرفة.. دي طلعت مطبخ لاني لمحت جوه اكتر من ثلاجة
ورخامة كبيرة
فا نزلت بسرعة علي الدور الارضي مكان ما نزل صدام
وبمجرد ما نزلت فضلت اتلفت حواليا
وادور بعنيا علي صدام
وفجاءة
لمحت الطبق الكبير الي كان في ايد صدام…والطبق كان علي باب غرفة جنب الجنينة
فا اقتربت من شباك الغرفة الي فيها الطبق وبصيت جوه الغرفة
ولما ملقتش حد في الغرفة
رجعت تاني عند الطبق عشان اشوف ايه الي في الطبق الكبير دا
للكاتبة..حنان حسن
ولما بصيت في الطبق
اتفاجئت انها كمية كبيرة من اللحم
في اللحظة دي
جه في بالي الفويس بتاع ماما
وكلامها عن جوز اختي الي بي&أكل لحم البني ادميين
فا اقتربت اكتر من الطبق عشان اتأكد من نوعية اللحمة
واشوفها لحم بشري فعلا ولا لا
لكن اثناء ما كنت بقرب بعنيا من الطبق
اتفاجئت بصوت جاي من ورايا
وحد بيسألني
وبيقولي…انتي مين؟
فا التفت للخلف بسرعة عشان
الاقي نفسي واقفة ادام………..
لو عايز باقي احداث الرواية صلي علي رسول الله وطبعا مش هننسي نضع عشر كومنتات ولايك
مع تحياتي ليكم
لما شوفت طبق اللح&مة الكبير …افتكرت الفويس بتاع امي .. واعترافها علي عريس
اختي بانة
اك..&ل لح..&م اختي ادام عينيها
فا اقتربت من الطبق
عشان ادقق النظر اكتر واتأكد ان كان لح..&م بشري فعلا
لكن اثناء ما كنت مشغولة بفحص اللح…&مة
اتفاجئت بصوت شخص بيسالني
وبيقولي…انتي امين
فا التفت للخلف وانا في منتهي الف&..زع
ولحظتها شوفت صدام ادامي
فا قولت لنفسي
كده خلصت… وحياتي ممكن تنتهي دلوقتي
وبدون ارادة مني..غريزة حب البقاء عندي قامت بدورها
فا لقيتني بجري من ادامة وبحاول الفرار
لكن…صدام كان اسرع مني واقوي كمان
لانة قفز قفزة شبيهة بقفزةالنمر وهو بين..&قض علي فريس&تة
وللاسف وقعت في قب&ضتة وملحقتش الووذ بالفرار
وفي لحظة لقيتة
مقي..&دني بعضلاتة القوية
وبيسالني
وبيقولي…
لو مقولتيش انتي دخلتي هنا ازاي ؟ وبمساعدة مين؟
انا هخ&لص عليكي حالا
وكان مفروض لحظتها ارد عليه او.. اتوسلة واقولة يتركني لوجه الله
لكن انا الخرس مسك لساني
من هول الموقف الي كنت فيه
وفضلت ساكتة
فا زاد غضبة
وقالي..
مش عايزة تعترفي علي شركائك ماشي
انا هعرف مين شركائك حالا
ولقيتة رماني علي الارض
واتصل بالامن الي واقفين علي باب الكومبوند
وطلب منهم يحضروا ادامة فورا
وبالفعل وصلوا طاقم الامن باقسي سرعة
وو قفوا ادامة
فا سالهم صدام بغضب
وقالهم…البنت الي ادامكم دي
ح..&رامية…وانا مسكتها وهي بتحاول تهرب
ممكن اعرف انتوا كنتوا فين ساعة ما دخلت بيتي ؟
في اللحظة دي
رد واحد من رجال الامن
وقاله…البنت دي تبقي ضيفة الانسة نسمة
والانسة نسمة هي الي دخلتها البيت بنفسها
وقالت انها تبعها
في اللحظة دي
اتصل صدام بنسمة الي كانت نايمة في الطابق العلوي
وطلب منها تنزل حالا
وبالفعل نزلت نسمة
مفزوعة لما لقت رجال الامن وصدام ملتفين حواليا
وبيتهموني باني ل..&صة وبقت..&حم بيوت الناس
وبيتوعدوا انهم يسلموني للبوليس
المهم
بمجرد ما صدام شاف نسمة
سالها…
وقالها..انتي الي دخلتي البنت دي البيت هنا؟
فا ردت نسمة وهي مخضوضة
وقالتلة…ايوه انا الي دخلتها
فا سالها تاني
وقالها..انتي تعرفيها قبل كده
اقصد يعني ..تطلع مين دي؟
فا فكرت نسمة شوية
وبعدها ردت
وقالتلة..دي تبقي … تبقي …
تبقي ريم
(زميلتي في الجامعة)
اهلها كانوا ناس طيبين اوي وانا كنت عارفاهم كلهم
لكن للاسف بيتهم اتحرق واهلها كلهم ماتوا في الحريق ولما لقيت ان معندهاش حد تروحلة
فا قلت اجيبها تقعد معايا يومين لغاية ما تدبر حالها
في اللحظة دي
بصلي صدام بتعجب
وقالي..
لية مقولتليش انك زميلة نسمة في الجامعة لما سالتك؟
وليه خوفتي مني وحاولتي تجري؟
في اللحظة دي
سبقتني نسمة بالاجابة
وقالتلة…للاسف يا صدام الي حصل لريم كان قاس..&ي جدا
ومكنش سهل انها تتجاوزة بسهولة
ودا اثر علي نفسيتها وتصرفاتها..
واكيد ياعيني هى دلوقتي مازالت تحت تاثير الصدمة
عشان كده بتخاف وبتجري بمجرد ما بتشعر باي توتر
حنان حسن
في اللحظة دي
بص صدام لرجال الامن
وقالهم..
يظهر ان حصل سؤ فهم
خلاص .. تقدروا ترجعوا علي شغلكم
وبعدما انصرفوا رجال الامن
اقتربت نسمة من صدام
وقالتلة..انا اسفة
انا عارفة اني خالفت اوامرك وخالفت التعليمات
وطلبت من زميلتي انها تنزل ضيفة عليا في البيت بدون اذنك
لكن انا هصلح الغلطة دي فورا وهطلب من ريم تمشي حالا
بعد تبرير نسمة للغلطة الي عملتها
كان مفروض صدام يرد علي نسمة ويقولها ايوه اتفضلي مشيها فورا
لكن …
في اللحظة دي
لقيت صدام بيبصلي بنظرة كلها شفقة
وبعدها بص لنسمة
وقالها..انا موافق ان زميلتك تعيش معانا
جهزيلها غرفة في البيت وخليها هنا لغاية ما تظبط امورها
وبعدها.. تركنا صدام ومشي
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي..
لاحظت ان نسمة اندهشت من رد فعل اخوها
لكن في نفس الوقت..
كانت بتحمد ربنا ان الموقف عدي…
وصدام معملش معاها مشكلة لما اكتشف وجودي في البيت
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
بعدما عدي الموقف ..
نسمة اتفقت معايا اني هستمر في شغلانة البيبي سيتر زي منا
وقالتلي انها هي الي هتدفعلي الراتب بتاعي
وبالفعل قررت استلم عملي في بيتهم…
لاني لقيتها فرصة عشان اعرف حقيقة اللح..&مة الي كانت في الطبق …
وكمان عشان اعرف طريق امي واختي
المهم..
دخلت نمت في الغرفة الي جهزوهالي
وبالرغم من ان الغرفة كانت جميلة
لكن انا مجانيش نوم طول الليل
وكان متهيألي اني هلاقي صدام داخل عليا في اي لحظة عشان يأك..&لني
المهم
فضلت علي القلق دا طول الليل.. ومنمتش غير تخاطيف
والصبح قمت لبست طقم جميل من بتوع نسمة.. وجهزت نفسي
وروحت علي غرفة فيروز
وفي الوقت دا كنت مجهزة فكرة معقولة تمكني من اني اتجول في البيت براحتي
وهي اني اخرج فيروز من غرفتها
واخليها تجري في البيت بحجة اللعب
وانا طبعا هكون معاها عشان اخد بالي منها
وبطريقتي هبقي اخليها تدخل الغرف الي انا عايزة ادخلها
عشان افتش فيها عن امي
وبالفعل..
بمجرد ما دخلت لغرفة فيروز
لقيتها فرحانة بيا.. ومبسوطة اني هلعب معاها تاني
فا قولتلها..ايه رايك يا فيري تيجي نجري ورا بعض؟
فا فرحت اوي
وقالتلي..يلا نجري
وبما ان غرفة فيروز في الدور العلوي
فا قررت ابدء تفتيش في الدور الي فوق
وفضلت اجري ورا فيروز وهي تجري
وكنت بتعمد افتحلها الابواب عشان تدخل وادخل معاها
لكن…بالرغم اني فتحت كل الغرف با استثناء غرفتين طبعا
وهما غرفة صدام وغرفة نسمة
للاسف ملقتش امي في اي غرفة من الي فوق
فا قولت يبقي احتمال هلاقيها في الدور الي تحت
مكان ما شوفت الطبق الي فيه اللح..&مة
وبسرعة اقنعت فيروز ان اللعب في الجنينة تحت هيبقي اجمل
وبالفعل نزلت للدور الي تحت
واتسللت للغرفة اياها عشان اشوف ان كان الطبق مازال مكانة ولا لا
لكن الغريبة اني لما فتحت باب الغرفة ملقتش الطبق الي فيه اللحمة
فا رجعت امشط المكان بعنيا
لغاية ما لمحت غرفة تانية مغلقة…
فا اخدت فيروز واتجهت ناحية الغرفة المقفولة
وامام الغرفة
طلبت من فيروز تفتح الباب
وبمجرد ما فيروز فتحت الباب
اتصدمت بمفاجاة من العيار الثقيل
عارفين شوفت مين في الغرفة……؟
صلي علي رسول الله
الجزء الرابع
انا كنت فاكرة ان اك..&ل لح..&وم البشر
هو اكبر عيب في زوج اختي…
لكن..لما فيروز فتحت الباب المقفول فجاءة..عرفت ان صدام عنده عيب منيل اكتر من الق..&تل بكتير…
اصل لما فيروز فتحت الباب فجاءة.. شوفت ادامي صدام نايم علي السرير وكان ع..&اري الجسد تماما
والمنظر كان غريب ومريب في نفس الوقت لان صدام مكنش لوحده
دا كان في شخص تاني معاه علي نفس السرير…وللاسف الشخص التاني الي كان قاعد علي السرير وبيتحسس جسد صدام دا كان ( راجل)
عارفين دا معناه ايه..؟
ايوه…انا شكيت في الي جه في بالكم دا
والي اكد ظنوني اكتر هي حالة الارتباك الي حصلت لصدام اول ما شافني ادامة
والغريبة انه منطقش بكلمة واحده
وكل الي عملة ..هو انه ستر الجزء السفلي من جسمة
بملاية السرير
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
تجاهلت المنظر القذ..&ر الي انا شايفاه ادامي…
وطلعت من جيبي علبة الدواء بتاعة فيروز
عشان ابرر لصدام بطريق غير مباشر سبب دخولنا المفاجئ عليه
ودا لما وجهت كلامي لفيروز
وقلتلها.. متجريش وتستخبي مني يا فيروز…لانك هتاخدي الدواء بتاعك يعني هتاخدية
وبعدها جذبت فيروز من ايديها ..وخرجنا من الاوضة
وبمجرد ما خرجت من الغرفة
فضلت اقول لنفسي
ايه البني ادم الب..&شع دا؟
وايه الي هو بي..&نيلة دا
دا طلع ملوش في الستات اصلا
ياعيني يا ميار دا انا سمعت انها كانت فرحانة بيه اوي..
وكانت فاهمة انه طلب ايديها عشان بيحبها
اتارية كان عايز يتجوزها عشان يستفرد بيها ويأ…&كلها مش اكتر
ولقيت نفسي
هموت من الغضب والغيظ والقهرة علي اختي وامي الي اختفوا بسببة
فا قلت ..
انا لازم ابلغ عنه وحالا
لكن رجعت اقول لنفسي
بس هبلغ عن مين
دا صدام راجل غني يعني له معارف ومسنود..
وبعدين هبلغ اقول ايه؟
وفين الدليل الي معايا
ما خلاص التليفون الي كان عليه اتهام امي لصدام ضاع
يعني الحل الوحيد الي ادامي هو اني انتظر لغاية ما الاقي دليل تاني علي صدام
بس فين الدليل وهجيبة ازاي
وفضلت افكر وافكر بدون فايدة
واثناء ما كنت شاردة بذهني
سمعت صوت نسمة الي فوقتني من حالة السرحان
الي كنت فيها
ولقيتها بتبصلي وهي مستغربة
وبتقولي..
في ايه يا ريم انتي مش سمعاني ولا ايه؟
فا رديت وانا بحاول انتبه لكلامها
وقلتلها..
معلش اصلي كنت سرحانة
فا كررت نسمة الي كانت بتقولة
وقالتلي..
كنت بسألك وبقولك ليه سمحتي لفيروز انها تخرج من غرفتها
فا رديت
وقلتلها ..مفيش اصلي حسيت ان فيروز محتاجة تجري وتلعب
فا اخدتها وخرجتها من الغرفة عشان تتهوي شوية
فا ابتسمت نسمة
وهي بتبص لفيروز
وقالتلها…
خلاص لعبنا واتبسطنا..نرجع علي غرفتنا بقي
فا رفضت فيروز انها ترجع تتحبس في الغرفة تاني
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
همستلي نسمة
وقالتلي..
خديها بالراحة وحايليها لغاية ما ترجع اوضتها
لان خطيبة صدام جاية تزورنا لاول مره
يعني لازم البيت يبقي هادي النهارده
فا حاولت اقنع فيروز انها ترجع لغرفتها تاني لكن رفضت
وفضلت تعيط
فا اخدتها نسمة في حضنها
وقالتلها..انا حاسة بيكي وعارفة انك زهقانة من الحبسة في الاوضة
وبعد لحظات
لقيت نسمة بتطلب مني اني البس والبس فيروز عشان خارجين
وفعلا لبسنا وخرجنا معاها بالعربية
والغريبة اننا روحنا لمنطقة فيها ناس فقيرة وزورنا مساكن عشوائية
وكل ما ندخل بيت من البيوت دي…نسمة كانت بتديهم ظرف وتقولهم..ان صدام بيه باعتلكم ده
والي فهمتة ان الاظرف دي فيها فلوس بيبعتها صدام كل شهر للناس الفقراء
بصراحة موضوع الشهرية دا لخبطني خالص
هو ازاي صدام بي..&ق..تل ..وبيأ..&كل لح..&وم البشر
وفي نفس الوقت بيعمل خير وبيدفع شهريات؟
والناس بتدعيلة؟
واتلخبطت اكتر لما سمعت نسمة بتتكلم عن الجوازة التانية
عشان كده استغليت الفرصة واحنا راجعين انا و نسمة بالعربية
وسالتها
وقلتلها..
هو صدام بيه هيتجوز فعلا؟
فا ردت نسمة
وقالتلي..بتسألي ليه؟
قلتلها..اصلك انتي قولتيلي قبل كده انه متجوز
فا ردت نسمة باسف
وقالتلي..
صدام فعلا اتجوز قبل كده لكن.. يا قلبي ملحقش يفرح بعروستة
لانها ماتت في الصباحية
ودلوقتي ربنا وفقة واتقدم لعروسة تانية ..
وكملت نسمة كلامها
وقالتلي..
وعشان انا لسة
مشوفتش العروسة الجديدة
صدام عزم عروستة النهاردة تقضي اليوم كله معانا عشان يعرفني بيها
عشان كده عايزه ارجع البيت بسرعة عشان اكون في استقبالها…وارحب بيها
لجل عيون صدام
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
فضلت اسب والعن
بيني وبين نفسي
واقول…يخر..&بيت صدام علي سنين صدام
الي طلع ملوش في الجواز
ولا ني..&لة
واكيد العروسة الجديدة هتبقي وجبة جديدة يشبع بيها شهي..&تة النهمة
مش اكتر
بس انا استحالة امكنة من فريس…&تة الجديدة
وفي اللحظة دي
قررت اني هعمل المستحيل عشان افركش الجوازة دي
المهم…
فضلت نسمة تنتظر وصول العروسة
وهي قاعدة معايا في غرفة فيروز
وفي الميعاد…لقينا الشغالة جاية علي نسمة وبتقولها ان الضيفة وصلت
فا خرجت نسمة تستقبل العروسة
وانا كمان اخدني فضولي اني اشوف الض..&حية الجديدة
فا خرجت ورا نسمة
واتسللت لغاية ما وصلت لمسافة قريبة من الرسيبشن
وقدرت اتمكن من رؤية العروسة والعريس الي كانوا قاعدين جنب بعض
بس الغريبة ان العروسة كانت كبيرة في السن
والي يشوفها يقول انها ام صدام…مش عروستة
لكن منظرها وشعرها المصبوغ باللون الاصفر.. وطريقة لبسها كانوا بيقولوا انها عجوز متصابية
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
لما دققت النظر علي نسمة لقيتها بتعامل العروسة باشمئ..&زاز
وكان واضح انها اتص..&دمت لما شافت العروسة المسنة
وبادرت نسمة بالاساءة
وقالتلها…ازيك يا (طنط)
فا ردت العروسة بعدما ارتسمت علي وجهها علامات الضيق
وسالتها بغضب
وقالتلها..طنط…؟
طنط دا ايه يا نسمة؟
دا الفرق بيني وبينك في السن ميجيش سنتين ثلاثة
فا ردت نسمة بسخرية
وقالتلها..
ليه ؟ حد قالك اني عندي ٧٠ سنة؟
وبالجملة الاخيرة الي قالتها نسمة دي
اسدل الستار علي مشهد المجاملات ..واختفت ابتسامة العروسة
وبدأت العجوز المتصابية تبادل نسمة تراشق الاهانات الغير مباشرة
وبدات تعاملها بمنتهي التعالي والغرور
ولما نسمة لاحظت ان صدام سامع وشايف الي بيحصل من عروستة وبيتابع في صمت
بدون ما يثور لكرامة اختة
قامت نسمة من جنبهم وهي في منتهي الغ..&ضب
واتجهت علي غرفتها
اما انا فا قررت اني احاول اخد رقم الموبيل بتاع العروسة باي طريقة
عشان احذرها من الي هيحصلها
ودا كنت هعملة من خلال اي رقم مجهول
المهم اني كنت هاقولها اهربي بجلدك من الجوازة دي
وفضلت واقفة اترقب اللحظة المناسبة الي هنفرد بيها بالعروسة
لغاية ما لقيت صدام قام من جنبها و راح يطيب خاطر نسمة
فا قطعت الطريق علي الشغالة ..وهي متجهة للعروسة بصينية الشاي…
وطلبت اني انا الي اقدم الشاي
وبمجرد ما دخلت علي العروسة
بصتلها وقلتلها ..
يا اهلا وسهلا بست العرايس
حضرتك نورتينا
فا بصتلي بتعجب
وسالتني
وقالتلي…انتي مين؟
فا قلتلها…انا ابقي زميلة نسمة في الجامعة
وصدام زي اخويا وبعزة زي اخويا بالظبط
وطبعا عروستة لازم تبقي اخت وصديقة ليا انا كمان
فا بصتلي العروسة من فوق لتحت وكأنها بتفرز كل حتة في جسمي بعنيها
وقالتلي..انتي اسمك ايه
قلتلها.. اسمي ريم
فسالتني تاني
وقالتلي..انتي بتيجي هنا كتير ياريم؟
فا ابتسمت ورديت بتلقائية
وقلتلها…
بجي هنا كتير دا ايه؟
د انا عايشة هنا
فا بصتلي بدهشة
وقالتلي.. .
عايشة هنا ازاي يعني وبصفتك ايه؟
في اللحظة دي
شعرت بالغيرة في نبرات صوتها
فا قلت اخ..&رب الجوازة عن طريق الغيرة
فا قلتلها ..اصل صدام بيعزني اوي
و هو الي صمم اني اعيش معاهم علي طول
يعني انتي هتلاقيني هنا علي طول و اكيد هنبقي اصحاب
وطالما هنبقي اصدقاء بقي ياريت ناخد موبيلات بعض
عشان نتواصل ديما
فا ردت العروسة بمنتهي قلة الذوق
وقالتلي…اسفة
انا مش بعطي ارقامي لحد معرفوش
ومش بصاحب غير فئة معينة من الناس
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
وقفت ابصلها بغيظ
واقولها..بيني وبين نفسي
انا مش عايزة اصاحبك ولا طاي..&قة اشوف وشك
بس عايزة انقذك يا غ…&بية
لكن طبعا مقولتش حاجة
ورجعت بضهري
بعدما كسفتني
ومقبلتش تديني رقمها
قولت برضوا مش هيأس وهحاول اجيب رقمها من اي مكان تاني
لكن ..
انشلة حتي من موبيل صدام نفسة
المهم…
بعدما فشلت محاولة اخد الرقم
كان لازم امشي بسرعة من الريسبشن
قبل ما صدام يشوفني بتكلم معاها ويعرف انا كنت عايزة منها ايه
لكن..
بسبب لهوجتي واضطرابي اتكعبلت ووقعت علي التربيزة الي عليها الشاي
فا وقع كاس من الكاسات الغالية واتكسر
ودا زود من توتري
فا قمت بسرعة وفضلت الم في الزجاج بايدي
قبل ما حد يعرف بامر الكأس الي اتكسر
ودا خلي ايدي اتجرحت وجابت د..&م
لكن انا مركزتش مع الج..&رح وفضلت الم في الفوضي الي انا عملتها
واثناء ما كنت بجمع اخر قطعة زجاج من علي الارض
لمحت جذمة رجالي بجانب قطعة الزجاج
فا رفعت عيني علي صاحب الشوز لقيتة (صدام)
فا قلت اكيد هيوبخني بسبب الكأس الغالي الي كسرتة
لكن الغريبة ان صدام انحني علي الارض..ومسك ايدي وساعدني علي الوقوف
وبعدها لقيتة بيمسك ايدي بحنية وفضل يكتم الدم بمنديل
وقالي ..
خلي ايدك في ايدي لغاية ما اكتملك الدم
فا سيبت ايدي في ايده
وفضل صدام فعلا كاتم الدم بايده
لكن عنية كانت مركزة في عنيا
وكان صدام لحظتها علي مسافة قريبة مني جدا
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
اتحققت من ملامحة الجميلة
وعيونة العسلية الي كان فيها حنية… وراحة غريبة
راحة عاملة زي السحر
السحر.. الي نساني اختي..
ونساني رسالة امي ..
ونساني الراجل الي شوفتة مع صدام تحت ..
ونساني كمان الب..&لوة عروستة الي كانت قاعدة تتفرج عليا انا وهو
واحنا متنحين لبعض
والغريبة اني كنت حاسة ان هو كمان نسي العروسة الي قاعدة واخده بالها من نظراتة ليا
ومنتبهش غير علي صوتها
وهي بتسألة بنبرة مليانة غيرة وغضب
وهي بتقولة…
هو كل دا
ال..&دم لسة موقفش؟
لا دا احنا كده محتاجين نتصل بالاسعاف
في اللحظة دي
سحبت ايدي من ايده بسرعة
وقلتلها..
لا خلاص الحمد لله
ال..&دم وقف
وبعدها خدت بعضي ومشيت
وروحت لغرفة فيروز
وانا بفكر في الي حصل مع صدام
وكنت محتارة في شخصيتة المتناقضة دي بصراحة
وقلت لنفسي
ازاي صدام فيه كل العبر..
وازاي هو لطيف وحنين اوي كده؟
وفضلت ابص للمنديل بتاعة الي مازال علي ايدي المتعورة
وكنت تقريبا قربت اعجب بيه
لكن…
بعدما قعدت لوحدي شوية
استعدت تركيزي تاني
وبدات اؤنب نفسي
واقولها…فوقي
اختك وامك مفقودين بسبب صدام
وحتي العروسة الجديدة هتبقي ضحية جديدة علي ايده
دا غير انه ملوش في الستات اصلا
فا فوقي كده واصحي يا ريم
وبالفعل..
استعدت عقلي وتركيزي تاني
وجددت عهدي مع نفسي بالانت…&قام من صدام
وقولت لازم اعمل المستحيل
عشان اعرف امي واختي فين
blog-post_29
لكن الاول لازم انقذ العروسة الغ..&بية الي رايحة للنار برجليها
ودا عشان يحصل لازم اجيب رقمها ..من موبيل صدام
لاني لو روحت حذرتها شخصيا هتكدبني وممكن تفضح امري عند صدام
يبقي لازم اكلمها علي اني حد فاعل خير من رقم غريب
وفضلت اسأل نفسي
واقول..
بس دا هيحصل ازاي
الوحيد الي معاه موبيلها هو صدام
طب وانا هجيبة منه ازاي دلوقتي؟
هسرق الموبيل بتاع صدام مثلا؟
لا طبعا صعب
وحتي لو سرقت الموبيل هعرف الباسورد منين؟
ولا هفتح البصمة ازاي
لا لا …انا لا هس..&رق ولا حاجة
انا هروح لصدام اقوله اني محتاجة الموبيل اعمل بيه مكالمة
ولما اخد الموبيل هبقي احفظ رقم العروسة في دماغي
وفعلا رجعت علي الصالون
عشان استلف الموبيل من صدام
لكن…ملقتهوش
فا سالت عليه الشغالة
فا شاورتلي علي الغرفة بتاعتة
وفهمت انه في غرفتة
فا روحت وخبطت علي الباب
لكن محدش رد عليا
فا خبطت تاني
وبرضوا محدش رد
فا عرفت انه مش موجود في الاوضة
فا قلت استغل الفرصة
وافتش في غرفة صدام يمكن الاقي اي دليل يوصلني لمكان مي او اختي
فا مديت ايدي علي الاوكرة وفتحت الباب بهدوء
وفي لحظة بقيت جوه الغرفة
وفضلت افتش بعنيا في محتويات الغرفة
واول ما بصيت علي السرير
اتأكدت ان امي كانت موجودة هنا
عارفين لية…..؟
بعدما دخلت غرفة صدام..اتأكدت ان امي كانت موجودة في الاوضة عنده
ودخلتها قبل كده
لاني شوفت الشال بتاعها علي السر*ير
والشال دا انا عمري ما اتوه عنه لاني انا الي كنت جايبهولها في عيد الام
وبمجرد ما شوفت الشال في غرفة صدام..اتأكدت من الكلام الي قالتهولي امي في الفويس …
وعرفت ان صدام هو الي مسؤال عن اختفاء امي واختي
ووارد جدا يكون قت..&لهم هما الاتنين..لاني فتشت في البيت كلة وملقتش لهم اي اثر
وفي اللحظة دي
قررت اخد بثأر امي واختي من صدام
ايوه..العين بالعين وبالسن بالسن
وزي ما صدام قت..&لهم لازم يت…&قت ل هو كمان
وبسرعة خرجت من غرفة صدام وانا عازمةعلي الانت..&قام
وكنت ناوية اروح علي غرفتي عشان افكر بهدوء واشوف هعمل ايه
لكن ..
قولت اروح لغرفة فيروز واتعامل عادي ..
لغاية ما اشوف انا هعمل ايه
وهاخد حقي من صدام ازاي
وبالفعل روحت لفيروز ومارست عملي كا المعتاد
لغاية بليل
وبمجرد ما فيروز اتعشت و نامت
خرجت من اوضتها واتوجهت لغرفتي
لكن قبل ما اوصل لغرفتي
لقيت نسمة بتنادي عليا
وبتقولي..تعالي يا ريم عايزاكي
ولما اقتربت منها لقيتها بتمد ايديها ليا برزمة من الفلوس
وبتقولي…خدي يا ريم
فا قلتلها ..ايه الفلوس دي؟
دا لسة معاد القبض مجاش؟
فا ردت نسمة
وقالتلي..الفلوس دي ملهاش علاقة بالقبض بتاعك
دي فلوس من صدام اخويا
وهو الي طلب مني اني اعطيكي المبلغ دا
لربما تحتاجي تشتري حاجة لنفسك
في اللحظة دي
استغربت تاني من تصرفات صدام
ومن كرمة الغريب مع الناس
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
بصيت للفلوس
وقلتلها…
لكن الفلوس دي كتير اوي..
انا هعمل بيها ايه؟
فا ضغطت نسمة علي ايدي
وقالتلي..الفلوس معاكي اعملي بيها الي انتي عايزاه
وانا لو منك هخرج من النجمة واشتري كل الي نفسي فيه
بس ارجعي بسرعة عشان فيروز متفضلش لوحدها كتير
فا هزيت راسي وانا ببتسم
وقلتلها…شكرا
فا بادلتني نسمة الابتسامة
وقالتلي..
العفو علي ايه
يلا ..تصبحي علي خير
فا قلتلها ..وانتي من اهلة
ورجعت لغرفتي
وبمجرد ما دخلت غرفتي
رميت الفلوس علي التربيزة
و فضلت افكر
واقول لنفسي
الشال الي لقيتة علي سرير صدام
دليل جديد بيأكد علي كل كلمة امي قالتهالي في الفويس
وانا دلوقتي متأكدة من ادانة صدام
يبقي صدام لازم يت..&قت ل
لكن….
هقت..&لة ازاي بس؟
دا انا مقدرش اقت..&ل فرخة؟
طب اعمل ايه واتصرف ازاي…؟
انا محتاجة حد يساعدني
وفي اللحظة دي
افتكرت منال اختي الكبيرة الي اتجوزت بدون علمنا وهربت مع زوجها ..المن..&حرف
وقلت لنفسي
منال لو كانت عرفت بالي حصل لامها كان ممكن تساعدني
اصل زوج منال كان له معارف شم..ال كتير
وكان ممكن زوجها يرشحلنا حد من السوابق الي يعرفهم عشان يساعدونا في الت…&خلص من صدام
و في اللحظة دي
شعرت بالق..&هر وقلة الحيلة
لما افتكرت ان زوج اختي اخدها وطفش
ومش هقدر اوصلة
وكنت خلاص بدات اتصاب بالاحباط
لكن قبل ما شعور اليأس يتغلب عليا
رجعت قلت لنفسي
وانا هحتاج زوج منال
في ايه ؟
لو كان زوج منال طفش ومنعرفلوش طريق
فا اصدقائة الي ميتخيروش عنة مازالوا موجودين
عندنا في الشارع بتاعنا
وبمجرد ما تذكرت اصدقاء زوج اختي
جه في دماغي فورا
( كمال الهرش)
ودا بلط…&جي مشهور
ساكن عندنا في الحتة ومعروف عنه انه بيت..&عارك بالاجر …
وممكن يق..&تل برضوا بالاجر
اصل كمال الهرش
م..&دمن
ومش فارق معاه اي حاجة في الدنيا
والي اعرفة ان الناس اطلقوا علية اسم (كمال الهرش)
بسبب انه بيهرش ديما
والهرش الي عنده دا طبعا بسبب الاد..&مان
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
لما افتكرت كمال الهرش..
شعرت اني اخيرا لقيت ضالتي
لاني افتكرت لحظتها..ان منال زمان كانت ديما تقولي..
ان كمال الهرش معجب بيا وعينة مني…
وانا كمان كنت واخده بالي من تصرفاتة معايا..
وكنت ملاحظة .. انه هيموت عليا..
بس انا كنت بتجاهلة لاني كنت بق..&رف من
من..&ظرة
بس دلوقتي للاسف
انا مضطرة اني اتجاوب معاه
وافهمة اني ببادلة نفس الشعور
عشان يوافق يساعدني اني انت..&قم … من صدام
واجيب حق امي واختي منه
وبالفعل..
انتظرت اول ما نور الصبح شقشق..
واخدت الفلوس ..
وغادرت بيت صدام
واول ما نزلت روحت اشتريت موبيلةجديد
واشتريت خط
وبعدها.. ركبت ورجعت علي الحارة بتاعتنا
وبدل ما ادخل علي البيت بتاعنا…
روحت علي القهوة الي كمال بيبقي مرزوع عليها ديما
وكنت خايفة لا ملقهوش
وفضلت
ادعي ربنا اني
الاقية علي القهوة كا العادة
وبالفعل شوفتة قاعد بنفس قعدتة …وماسك الش..&يشة في ايدة
فا اتعمدت امشي من ادامة بخطوات بطيئة عشان يجي جري ورايا كا العادة
وفعلا كمال شافني
و بمجرد ما عنية لمحتني
لقيتة جاي في ديلي
وبيلاغيني بكلمات المغازلة الرخيصة بتاعتة
فا التفت وبصيتلة ..
ودي كانت اول مره ابص في وشة واتحقق من وجهة
ولحظتها اخدت بالي من الخريطة الي مرسومة في وجهة
..بسنون المط..اوي والس..&كاكين
المهم..
ابتسمتلة
وقلتلة…ازيك يا كمال
فا رد كمال وهو فاشخ ضبتة
وكان واضح انه مبسوط اني نطقت اسمة اخيرا
وقالي..ا زيك انتي يا ست البنات..
كفارة..ومبروك خروجك من الحبس
علي فكرة انا ديما كنت بسال عليكي الحاجة
فا ابتسمت
وقلتلة..
سألت عليك العافية يا كمال
معلش بس هو انا ممكن اسالك سؤال
فا رد كمال بحماس
وقالي..اه طبعا اسألي يا ست البنات
فا رديت
وقلتله
هو انت لسة متعرفش طريق عابد جوز اختي منال
اصلي واقعة في مشكلة مع ناس ..وكنت محتجالة اوي
فا رد كمال
وقالي…
والعشرة دول ما اعرفلة طريق لغاية دلوقتي
لكن..ولا يهمك
الي كان هيعملة عابد
جوز اختك..
انا بعون الله اقدر اعمل اضعافة
قولي بس محتاجة لاية وانا سداد يا ست البنات
فا رديت وانا بمسح دموعي
وقلتلة ..
طب انا عايزاك في حوار
فا رد وقالي
طب اسبقيني علي درب الخ..رابة
وانا هحصلك
وبالفعل…
روحت علي درب الخ..رابة
ودي منطقة فيها ارض فاضية كبيرة خالية من البشر
وبيرموا فيها القمامة
المهم..
لما جه كمال الهرش
طلب مني يعرف الحكاية ايه بالظبط
فا سردتلة الاتي..
وقلتلة..
الحكاية وما فيها
ان اختي ميار كانت وارثة ثروة كبيرة عن جوزها الي م..ات
وبعدها
جه شخص ضحك عليها واتجوزها
واخد فلوسها …
وياريتة اكتفي بكده وبس
الا دا غ..در بيها و ق..&تلها
و قت ل امي كمان
ودلوقتي ضاف ثروتها علي ثروتة واصبح من الاثرياء بعدما ورثها
انا بقي عايزة اق..&تلة
و انتقم منه
عشان اجيب حق اختي وامي
في اللحظة دي
سكت كمال شوية
وبعدها سالني
وقالي..
انتي بتقولي ان الشخص دا ثروتة كبيرة دلوقتي؟
فا قلتلة ..ايوه ثروتة تعدي الخمسين مليون
اصل انا دخلت بيتة بالحيلة ..واشتغلت عنده
فا عرفت كل حاجة عنة
فا رد كمال الهرش
وقالي.
ماشي..
انا ممكن اساعدك واخلصك منه
فا فرحت جدا
وقلتلة..انت بتتكلم جد؟
فا رد بثقة
وقالي..وجد الجد كمان
هاتي رقم اتواصل معاكي عليه
فا اعطيتة بسرعة رقمي واخدت رقمة
وكنت فاكرة اني هحصل علي خدمة مجانية من كمال الهرش
لكن…بعدما كمال اخد رقم موبيلي
رجع سالني تاني
وقالي..
بس انتي هتستفادي ايه من م…وت الشخص دا
ع الناشف كده؟
فا استغربت من مفرداتة الغريبة
وسالتة..
وقلتلة..يعني ايه موتة ع الناشف؟
فا وضح كمال مقصدة
وقالي..
لما هتنتقمي من الشخص دا
وتقت..&لية
الفلوس بتاعة اختك هتروح للورثة بتوعة
يبقي انتي كده استفدتي ايه؟
فا رديت
وقلتلة..هستفاد اني ابقي انتقمت لاختي وامي
فا رجع سألني تاني
وقالي…
وانا هستفاد ايه؟
في اللحظة دي
وقفت مبلمة ادام سؤالة المفاجئ ومعرفتش ارد
فا كمل كلامة
وقالي…
انا ممكن اقترح عليكي فكرة
لو نفذتيها
هنطلع انا وانتي منها كسبانين
فا بصتله بقلق
وسالتة
وقلتلة..صفقة ايه
فا رد كمال الهرش
وقالي…الصفقة هي انك (تتجوزية)…
وبمجرد ما يتكتب الكتاب ..انا هق…&تلة ..
وانتي تورثي
وبعدها تدفعيلي خمسة مليون جنية …
وساعتها هتبقي انتقمتي لامك واختك
وكمان هتتمتعي بباقي الميراث
في اللحظة دي
صرخت فيه
وقلتلة…جواز ايه ؟ وهباب ايه؟
انت عايزني اتجوز الي ق..تل اختي وامي؟
لا طبعا مش موافقة
وخلاص انسي الي قولتهولك
واعتبرني مقولتش اي حاجة
فا بصلي كمال
وقالي..خلاص براحتك
فا سيبتة ومشيت
وانا بلعن في اليوم الي خلاني احتاج له…
المهم…
بعدما ما فشلت في محاولتي مع كمال الهرش
كان لازم ارجع
تاني علي بيت صدام
عشان انتقم لامي واختي بنفسي
لكن كان لازم اروح الاول اشتري اي حاجة
عشان ابرر سبب غيابي الفترة دي كلها عن البيت
وبالفعل روحت علي مول كبير …واشتريت شوية حاجات ليا
واشتريت كمان لعبة لفيروز
واثناء ما كنت بمر من علي محلات الفضة…
لمحت سلسلة شيك جدا مصنوعة من الفضة
و فيها دلاية علي هيئة قلب بيتفتح وجوه القلب مكتوب
كلمة ( اذوب عشقا)
بصراحة السلسلة كلها كان شكلها جميل
فا طلبت من صاحب المحل يجيب اتنين
واحده ليا وواحدة لنسمة
اصلي حبيت نسمة وفيروز اوي ..
وكنت فصلاهم عن قضيتي مع صدام
المهم ..
بعدما اشتريت الحاجة بتاعتي
رجعت علي الكمبوند
وبمجرد ما دخلت البيت
روحت علي غرفتي
وبعدما دخلت الحاجة الي اشترتها في اوضتي
اخدت الهدايا
وروحت علي غرفة فيروز
وبالصدفة لقيت نسمة هناك
ولما فيروز شافت الشنطة الي فيها الهدايا في ايدي
اخدتها مني…
في اللحظة دي
انا كنت نسيت خالص
ان الهدية بتاعة نسمة في شنطة الهدايا بتاعة فيروز
ولما ملقتهاش في ايدي
اعتقدت اني نسيت الهدية بتاعة نسمة في غرفتي
فا رجعت تاني لغرفتي
عشان اجيب السلسلة لكن ملقتش غير سلسلة واحدة بس
فا افتكرت اني نسيت السلسلة التانية في المحل
المهم
جيبت السلسلة الوحيدة الي لقيتها
وروحت اعطتها لنسمة
وبالرغم من ان الهدية كانت بسيطة
لكن نسمة فرحت بيها جدا
المهم…
قضيت اليوم كله في غرفة فيروز
وعلي المغرب كده
اتفاجئت بدخول صدام علينا
وكنت فاكراه هيخرج اول ما يتفاجئ بيا في غرفة فيروز
لكن الي حصل…
ان صدام قلع الجاكت بتاع البدلة
ودخل يلعب مع فيروز كا العادة
وبعد شوية
جالة اتصال علي الموبيل بتاعة
وبدل ما يروح علي مكتبة ويرد علي المكالمة الي جاية له
دخل البلكونة الي في غرفة فيروز ورد علي المكالمة
في الوقت دا بصيت علي فيروز
لقيتها بتلبس الجاكت بتاع صدم
وعمالة تبهدل فيه
وكان مفروض اني اخده منها
لكن
قلت يت…&حرق الجاكيت..وصاحب الجاكيت
لكن…بعد شوية سمعت صدام بينهي المحادثة
وفهمت انه قرب يرجع مكانة في غرفة فيروز
فاروحت اخدت الجاكت من ايد فيروز بسرعة
قبل ما صدام يرجع ويشوفها وهي
بتحاول تحط اللعب بتاعتها في جيب الجاكيت
وبالفعل لحقتها..واخدت الجاكت
لكن… قبل ما ارجع الجاكت مكانة
كان صدام دخل وشافني وانا ماسكة الجاكيت
فا حاولت ابرر مسكتي للجاكت
فا مديت ايدي له بالجاكيت
وقلتلة…
فيروز كانت هتلبس الجاكيت عشان كده اخدتة منها
فا مد ايده
واخد الجاكت…
وسابني وخرج من الغرفة
المهم
بعدما انتهي اليوم
نيمت فيروز
ورجعت علي غرفتي كا العادة
لكن قبل ما اوصل لغرفتي
سمعت صوت صدام بينادي عليا لاول مره
وبيقولي ..ريم
فا اتجهت ناحيتة
وقلتلة ..نعم
فا لقيتة بيقرب مني بمنتهي الرقة
وبيقولي..
بعد كده لما تفكري تهادي حد بهدية..
ابقي اديهالة في ايده
بلاش تحطيهالة في الجاكت
فا بصيتلة بتعجب
لاني مكنتش فاهمة هو بيتكلم عن ايه؟
وقبل ما ارد واسألة
واقولة ..انت بتتكلم عن ايه؟
لقيتة نهي كلامة
وقالي… تصبحي علي خير
فا رديت وانا مستغربة
وقلتلة…
وانت من اهلة
وبعدها كملت في طريقي لغرفتي تاني
وفضلت لغاية ما دخلت الاوضة
وانا بفكر في كلام صدام
وقعدت اقول لنفسي
هدية ايه الي كان بيتكلم عنها دي؟
واثناء ما كنت بفكر في موضوع الهدية
سمعت صوت رنين موبيلي الجديد لاول مرة
فا روحت بسرعة رديت عشان اشوف مين الي بيرن عليا
وفي اللحظة دي
سمعت (صوتي)
في الموبيل الي بيتصل عليا
ايوه… دا صوتي انا فعلا
فا بدات اركز اكتر في المكالمة
وفي اللحظة دي
عرفت ان كمال الهرش كان بيسجلي اتفاقي معاه علي مق..&تل صدام
واتصل بيا عشان يسمعهولي
ودا معناه ان الي بيتصل بيا وبيساومني بالتسجيل
هو كمال
وبعدما التسجيل انتهي
لقيت كمال بيكلمني
وبيقولي ..
انا مشيت وراكي وعرفت مكان بيت ميار الي انتي عايشة فية دلوقتي
ونهي كمال الهرش كلامة بتهديدي
وقالي…
اظن دلوقتي بقي لازم نتمم اتفاقنا
والا…….
في اللخظة دي
عرفت ان كمال الهرش
بيضغط عليا عشان اوافق علي فكرتة
ويظهر اني لازم انفذ فكرة الهرش
فاكرين الفكرة الي قالهالي كمال الهرش كانت اية……؟
السادس
كمال الهرش سجلي اتفاقي معاه علي القت..ل …
وكمان قدر يوصل لبيت صدام…
ودلوقتي بي..&هددني و بيض..&غط عليا عشان انفذ الخطة بتاعتة
والخطة هي…
اني اتجوز صدام..وبمجرد ما يتكتب الكتاب كمال يق..&تل صدام…وانا اورث التركة…
وادفع لكمال الهرش ٥ مليون جنية
في اللحظة دي
خوفت ارد علي كمال واقولة راي في الموبيل
فا يسجلي تاني
فا طلبت من كمال اني اقابلة في اقرب وقت
وطلبي دا كان عشان اقنعة ان جوازي من صدام (مستحيل)
..
لكن..كان لازم افهمة بهدوء عشان ميتهورش ويفضحني
وبالفعل ..اختلقت حجة للخروج..وروحت لكمال وقابلتة
وفي اللحظة دي
بدات اشرح لكمال سبب رفضي لخطتة
وقلتلة..
انا مقدرش اتجوز صدام لاكتر من سبب
اولا..
لانة كان زوج اختي
وعارف اسمها بالكامل..يعني لما هيشوف بطاقتي هيعرف ان ميار اختي
ثالثا..
صدام لو فكر يتجوزني هيدور ورايا ..وهيعرف اني رد س..جون
وبرضوا هيعرف ان ميار تبقي اختي
ثالثا..
ودا الاهم
..صدام طلع
( مث..&لي) يعني ملوش في الستات اصلا
ونهيت كلامي برجاء
وقلتلة ارجوك اصرف نظر عن الخطة الي في دماغك
بعدما كمال الهرش سمع مبرراتي للرفض
لقيتة بيقولي
انا فكرت في كل دا
وعندي الحل
فا رديت وسالتة
وقلتلة..
ايه هو الحل الي عندك؟
فا رد وقالي..
في واحد صاحبي بيضرب بطايق
هنضربلك بطاقة
اسم الاب فيها هيبقي مختلف
ومتخافيش الواد صاحبي محترف في التز..&وير
يعني البطاقة من ايده متفرقيهاش من الاصلية
تعالي معايا اتصوري واستلمي
بطاقتك
وانتي هتتاكدي بنفسك
لما لقيتة جابلي حل لمشكلة البطاقة
رديت وقلتلة
يظهر انك مخدتش بالك من كلامي..
لما قولتلك..ان صدام ش..مال
وملوش في النسوان
تقدر تقولي هتحل المشكلة دي ازاي ؟
في اللخظة دي
رد كمال بضيق
وقالي..
ازاي ملوش في النسوان
وهو كان متجوز اختك؟
وخطب تاني اليومين دول؟
فا رديت
وقلتلة…
ايوه فعلا هو اتجوز اختي
وخاطب دلوقتي
لكن..
هي دي الحقيقة الي عرفتها عنه صدقني
فا رد كمال الهرش
وقالي
عموما
مفيش مشكلة ملهاش حل
اعتمدي انتي بس واعملي البطاقة
وانا هشوف حل للمشكلة دي
كمان
فا رديت وقلتلة
حتي لو وافق يتجوزني
انتي ناسي انه خاطب وهيتجوز؟
وكمان…
ممكن نسمة اختة تقولة علي حقيقتي و ….
وقبل ما اكمل واحطله عقد جديدة من العقد
لقيتة مسكني من ذراعي بقوة
وقالي …
متحاوليش تخترعي في حجج جديدة
عشان هتغابي عليكي
فا متجبيش لنفسك الاذ..&ية
ومهمتك دلوقتي
انك تتصرفي وتخلية يطلب بتجوزك في اسرع وقت
وبرق عنية وهو بيبصلي
وسالني
وقالي..كلامي مفهوم؟
فا رديت وانا برتجف
وقلتلة..مفهوم؟
وفي اللحظة دي
مكنش ادامي غير اني انفذ الخطة فعلا
واعمل المستحيل عشان اتجوز صدام
وبالفعل ..
عملت بطاقة مض..روبة
مفيهاش حاجة صحيحة من البيانات
غير صورتي فقط
وبعدها…رجعت علي بيت صدام
عشان ابدء في تنفيذ الخطة
برغم صعوبتها
المهم..
رجعت تاني علي بيت صدام
وبمجرد ما دخلت البيت
لقيت صدام قاعد في الريسبشن مع خطيبتة اياها
فا تجاهلتهم وكملت في طريقي لغرفتي
وساعتها كنت بقول لنفسي
وادي كمان خطيبتة بقت لازقة فيه وبتنطلة كل شوية
يبقي هتجوزة ازاي دا؟
واثناء ما كنت بكلم نفسي
سمعت صدام
وهو بينادي عليا
..
وبيسألني
وبيقولي..كنتي فين يا ريم
في اللخظة دي
بصيت علي العروسة
لقيتها بتتابع حوارنا بغيرة واهتمام كا العادة
فا قلت اضرب علي الحديد وهو سخن
فا اتكلمت بطريقة كلها دلع
وقلتلة…
مش هينفع اقولك انا كنت فين ادام الضيوف
ممكن اكلمك علي انفراد؟
فا بصلي صدام بتعجب
وبعدين …
شاورلي علي غرفة المكتب
وقالي..اتفضلي
وبالفعل دخلت معاه المكتب بتاعة
وانا متأكدة ان العروسة هتفرع من الغ…يظ
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
بدات افكرله في اختلاق عذر ومبرر للغياب
وقلتلة..
انا كنت بره عشان
كنت ..كنت..
كنت بشتري موبيل
اصل موبيلي القديم ضاع مني
فا رد صدام
وقالي…
انتي خارجة بقالك ثلاث ساعات
كل دا بتشتري موبيل ياريم؟
في اللحظة دي
اعتذرت
وقلتلة…معلش اصل الوقت خدني وانا بدور علي الموبيل الي كان في دماغي
بس انا لو اعرف انك هتدايق مكنتش هخرج ولا اتنقل وانشلة اعيش بدون موبيل طول عمري
فا ابتسم صدام لاول مرة
وقالي..لا مش للدرجة دي
كل الحكاية
انك بقيتي واحده من البيت
وانا بقيت اعتبرك زي نسمة بالظبط
وانتي عارفة طبعا ان نسمة مش بتخرج غير ما تقولي انها خارجة
للكاتبة..حنان حسن
في اللخظة دي
رديت وقلتله…
حاضر…بعد كده انا كمان مش هخرج
الا لما اخد منك الاذن الاول
بس كده لازم اخد رقمك عشان استأذن منك
في اللحظة دي
صدام غير الكلام
وسالني
وقالي..فين الموبيل الي انتي اشترتية؟
فا فتحت شنطتي وشاورتلة علي الموبيل
وقلتلة..الموبيل اهوه
فا مد ايده
وقالي…هاتية
في اللحظة دي
قلبي كان هيقف من شدة التوتر
لان رقم كمال والتسجيل اياه كان مازال علي الموبيل بتاعي
وللاسف محذفتوش
يعني لو فتش في الموبيل تبقي مصيبة
لكن …
كان لازم اعطي لصدام الموبيل عشان ميشكش في حاجة
وبالفعل…خرجت الموبيل من الشنطة
واديتهولة
فا اخده مني
ورن علي نفسة
لاني شوفت موبيلة بيرن
وبعدها شاورلي علي الموبيل بتاعي
وهو بيقولي..
ادي رقمي اهوه
و ياريت متتاخريش بره تاني
فا ابتسمت وانا باخد منه موبيلي بسرعة
وقلتلة…
ياتري رقمك مميز ولا عادي زي عامة الشعب ؟
وريني كده
وقبل ما صدام يرد عليا
لقيت باب المكتب بيتفتح…
والعروسة دخلت هجم علينا والغيرة كانت باينة علي ملامحها
فا قولت استغل الفرصة دي
واشع…للها اكتر
فا ابتسمت لصدام
وقلتلة…
كان في موضوع تاني عايزة اكلمك فيه
لكن مش هينفع دلوقتي
هبقي اقولهولك في الموبيل وخلاص
ولا اقولك…
نبقي نتكلم بليل في السهرة …سلام
وبسرعة خرجت وقفلت الباب
وانا عارفة ان هتحصل خناقة بين صدام وعروستة بسببي
وبالفعل…
مفيش عشر دقائق ولقيت العروسة خارجة من غرفة المكتب
وهي بتنادي عليا
فا روحت اشوفها عايزة ايه
فا ردت العروسة بمنتهي الغضب
وقالتلي…
تعالي يا ريم عشان عايزاكي
في موضوع
فا رديت
وقلتلها…خير؟
فا قالتلي..
انا عرفت ظروفك..
وعارفة انك معندكيش مكان تسكني فيه
لكن دا مش مبرر يخليكي تعيشي هنا بدون صفة
وبصراحة بقي انا برفض وجودك هنا
يعني بختصار كده
لازم تسيبي البيت هنا
و تمشي دلوقتي حالا
في اللخظة دي
خرج صدام من المكتب
ورد علي كلامها وهو في قمة الغضب
وقالها ..
ممكن اعرف انتي بتطلبي منها
الطلب دا بصفتك ايه؟
فا ردت.. وقالتلة
بصفتي خطيبتك ..والبيت دا هيبقي بيتي
ومن حقي اقول.. مين يقعد ومين يمشي
في اللحظة دي
رد صدام بحسم
وقالها..
قصدك (كنتي) خطيبتي
لاني خلاص صرفت نظر عن جوازي منك
واقولك حاجة كمان ..؟
من النهاردة انتي ضيفة غير مرحب بيكي هنا
فا برقت العروسة عنيها
وهي بتبصلة بدهشة
وقالتلة…
انت بتفسخ خطوبتنا و بتطردني يا صدام؟
وكل دا عشان البت دي؟
وبدل ما صدام يراضيها او يهدي الجو بينهم
رد وقالها..
انتي انسانة مت…&سلطة
وعايزة تمشي الكون علي مزاجك
في الاول وجهتي اهانة لاختي
ودلوقتي طرد..تي ضيفة عندي
بدون ما تعملي حساب لوجودي
وانا استحالة اتجوز واحدة
بالاخلاق دي
في اللحظة دي
ردت العروسة بغضب
وقالتلة
احسن برضوا
عموما انا لو كنت اعرف انك هتتعامل معايا با استهانة كده مكنتش هقبل الزواج منك من الاول
وفي لحظة
اخدت شنطتها بمنتهي العصبية…
وغادرت بيت صدام للابد
وفي اللخظة دي
فرحت جدا
وقولت لنفسي
حلو اوي الي حصل دا
انا كده اضربت عصفورين بحجر واحد
اولا..انقذت العروسة الغ..&بية من موت محقق
وثانيا…
اتخلصت من اول عقبة في طريق جوازي من صدام
ودلوقتي بقي
فاضل المهمة الاكبر
وهي…
اني ادبر
مك..&يدة لصدام عشان اج..&برة يتجوزني
بس مش عارفة هعملها ازاي دي؟
وخصوصا اني كنت متأكدة ان صدام ملوش في الحنس الناعم
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
اتصلت علي كمال الهرش
وقلتلة علي موضوع فسخ الخطوبة
وكمال اعتبر ان دا انجاز
ووعدني بانة هيساعدني ويسهلي باقي المأمورية
ويخليني اتجوز صدام رغما عنة
ومكنتش فاهمة هو ناوي يساعدني ازاي
لكن ..
بعدها بكام يوم
لما كمال طلب يقابلني
وروحتلة
لقيتة بيعطيني كيس بلاستيك صغير جدا..
والكيس بيحتوي علي …
بودر …لونة بيميل للون الازرق
وقالي اني لو وضعت المادة دي في اي اكل او عصير
وقدمتة لصدام
ساعتها هيكون مغيب..و هيبقي حد تاني
ولو طلبتي منه الجواز في الوقت دا
مش هيتردد لحظة
وبالفعل…
اخدت الكيس منه
وانتظرت كتير
ان نسمة تخرج وتتركنا لوحدنا لكن دا محصلش
وبالرغم اني فضلت اسبوعين محققتش اي انجاز
لكن…
كنت ملاحظة الاهتمام من صدام
ودا من خلال اهتمامة الغريب بيا …
و نظراتة الي كانت ملحقاني في الرايحة والجاية
للكاتبة..حنان حسن
المهم
فضل الامر علي كده
لغاية ما حانت اللحظة المناسبة
وعرفت ان نسمة معزومة في عيد ميلاد واحده صحبتها
وكان يومها صدام لوحده في البيت
وانتهزت فرصة وجودة في البلكونة
و روحت عملت كوباية عصير وقدمتهالة
لحظتها صدام شربها وهو قاعد.. بيتكلم معايا عادي
في اللحظة دي
كنت شايلة الهم…
و عمالة افكر ازاي هطلب منه الجواز
وازاي هافتحة في الموضوع اصلا
لكن الغريبة
ان صدام هو الي بدء بالكلام
ولقيتة بيصارحني
وبيقولي…انا بحبك يا ريم
فا فهمت ان مفعول المادة الزرقاء اشتغل
فا انتهزت الفرصة دي
وقلتلة…
لو بتحبني بجد
يبقي لازم تتجوزني
فا قام بسرعة جاب الموبيل واتصل بالمأذون
وقالة تعالي بسرعة وهات معاك اتنين شهود
وبالفعل
وصل المأذون في وقت قياسي
ومعاه الشهود
وبمجرد ما المأذون انتهي من اجراءات كتب الكتاب
فكرت اتصل بكمال
عشان اقولة ان كتب الكتاب تم
وتعالي بسرعة
عشان تقوم بمهمتك
وبالفعل..
انتهزت انشغال صدام مع الماذون
وروحت بسرعة علي الموبيل
واتصلت بكمال
لكن..للاسف
موبيل كمال كان مغلق
ومعرفتش اوصلة
طب وبعدين؟
دا المأذون
غادر واخد معاه الشهود
وبقيت انا وصدام لوحدنا
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
مبقتش عارفة هعمل ايه
وبقيت اقول لنفسي
يا دي المص..&يبة
ايه الي انا عملتة في نفسي دا؟
دا صدام ممكن يأك..&لني زي ما اك..&ل اختي
ويظهر ان الي كنت خايفة منه هيحصل فعلا
لاني لقيت صدام بيقرب مني
بدون ما يتكلم
وفضل يقرب ..ويقرب
ومرة واحده………؟
ال7
انا طلعت اغبي انسانة في الدنيا
لانا كنت عارفة ان صدام اك..&ل اختي قبل كده…
وممكن كمان يكون اك..&ل امي
…وكان مفروض اني احتاط..واخد حذري منه…
لكن…للاسف
ذكائي خاني ودخلت عرين الاسد برجليا
ومش دخلت عرينة وبس…لا
دا انا اتجوزت الاسد ذات نفسة
ودلوقتي بعدما المأذون مشي
لقيت نفسي مع صدام لوحدنا
وبمجرد ما شافني واقفة ببصلة
قرب عليا…وكان بين انه بيستعد للانق..&ضاض
فا خوفت منه وجريت علي غرفتي…عشان اقفل بابي علي نفسي واحتمي
منه
لكن صدام كان سريع كفاية
وقدر يلحقني
قبل ما اقفل باب الغرفة
وللاسف ..دفعني للداخل
و قفل الباب بالمفتاح عليا انا وهو
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللحظة دي
لقيت نفسي اتح..&بست بداخل غرفتي وصدام واقف يبصلي بطريقة مخيفة
لحظتها كانت عنية حمره زي ال..&دم ..
ونظراتة كانت بتقول انه (جعان ) و هيموت من الجوع
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
تراجعت للخلف
وسالتة وانا برتجف
وقلتلة…انت هتأكلني ؟
فا رد صدام
وهو بيقترب مني
وقالي..
انا مش هأك..&لك بس
دا انا هق…&طعك كمان
فا خوفت وحاولت اهرب منه
لكن…صدام مسمحليش بالهرب
ولقيتة جذبني من شعري ورمان علي الارض
فا ارتطمت راسي بالارض بقوة
ودا خلاني غيبت عن الوعي لفترة من الزمن
لكن بعدما فوقت
اتفاجئت اني نايمة علي سريري
بدون ملابس
والمص..&يبة الاكبر…
اني لقيت صدام نايم جنبي ومحاوطني بذراعة
وهو كمان كان مت..&جرد من ملابسة بس لحظتها كان رايح في النوم
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
افتكرت الهجمة الي هجمها عليا فا صرخت…
وبكل قوتي حاولت انزع ايده الي كانت محاوطة جسمي
عشان انزل من علي السرير
واغادر الغرفة
لكن في اللحظة دي
صدام فاق ..وصحي من النوم
فا خوفت منه..وبعدت عنة
ولما لقيتة بيبصلي اوي
حاولت استر جسمي
باي حاجة
وبعدها جريت علي باب الاوضة
وحاولت افتحة لكن..لقيتة مقفول
وحتي الشباك كان متحاوط بحديد
فا استسلمت لمصيري
وقعدت علي الارض
وفضلت اترقب الي هيحصلي
لما صدام ينزل من علي السرير
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللحظة دي
لقيت صدام يبصلي بدهشة..
وبعدها فضل يبص حوالية
وبعدين سالني
وقالي..
انا ايه الي جابني غرفتك؟
وانتي ليه عريانة كده ؟
هو ايه الي حصل بالظبط ؟
وفضل صدام منتظر اجابة مني
لكن..
انا طبعا مردتش عليه لاني كنت مرعوبة
وبتنفض وبعيط
ولما صدام لقاني
داخلة علي انهيار عصبي
فضل يهديني
ويقولي…
من فضلك ياريم اهدي،
واسمعيني
من منظرنا ووضعنا دا
انا تقريبا فهمت ايه الي ممكن يكون حصل بينا
لكن…
اقسملك يا ريم
اني ما فاكر اي حاجة من الي حصلت بينا
ولا حتي عارف انا عملت كده ازاي
بس عموما اطمني
انا هصلح الغلطة دي فورا
وهتصل بالمأذون واتجوزك دلوقتي حالا
بس ارجوكي تسامحيني
بعدما سمعت اعتذار صدام
وشوفت اسلوبة المهذب
استغربتة لكن..
مصدقتوش
وقلت يمكن بيهديني عشان اديلة الامان
فا يتمكن مني ويفت..رسني
عشان كده
قلت اتأكد ان كان فعلا صادق في ندمة ولا لا
فا تحاملت علي نفسي
ووقفت علي رجلي تاني
واتقدمت من باب الغرفة
وقلتلة.. افتحلي الباب دا دلوقتي
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
قام صدام من علي السرير..وارتدي ملابسة بسرعة
لكن مفتحش الباب
لانة عمل نفسة بيبحث عن المفتاح وفي الاخر قالي
انه ملقهوش
في اللحظة دي
اصيبت بالذع..ر تاني
وفضلت اخبط علي الباب واصرخ بهي..&ستريا
واقولة…انا عايزة اخرج من هنا
وفجاءة
سمعت الباب بيخبط من بره
وسمعت بعدها صوت نسمة
وهي بتسألني
و بتقولي…في ايه يا مي ؟
ايه الي بيحصل عندك
افتحي يا مي الباب
فا استغثت بيها
وقلتلها..صدام قافل عليا بالمفتاح
وبيدعي ان المفتاح ضاع
ارجوكي افتحي انتي يا نسمة من بره
وبالفعل
فتحت نسمة الباب
وكانت صدمتها كبيرة
لما شافت صدام معايا بالغرفة وشافتني جنبة واقفة بستر نفسي بفوطة
للكاتبة .حنان حسن
في اللحظة دي
ابتسم صدام لنسمة
وقالها..
باركيلي يا نسمة
انا كتبت كتابي علي ريم امبارح
وقررنا نعمل فرحنا الخميس الجاي
فا وقفت نسمة مصدومة شوية
وبعدين قالتلنا
(مبروك)
وبعدها تركتنا ومشيت
في اللحظة دي
قرب مني صدام
وقالي..
معلش انا اضطريت اقول لنسمة اننا كتبنا الكتاب امبارح
لانها شافتني عندك في الاوضة
لكن اطمني
انا عند وعدي و هاخدك الليلة واكتب عليكي فعلا
وكان مفروض اسألة
واقولة..
طب وتكتب عليا تاني لية ؟
ما احنا كتبنا الكتاب امبارح؟
لكن…
انا كنت في حالة نفسية سيئة متسمحليش بالكلام
وخصوصا بعدما اكتشفت اني مبقتش فرجن
واتأكدت ان صدام تمم دخلتة عليا بالفعل
وفض عذريتي
ودا خلاني اسأل نفسي
واقول..
ازاي صدام له في الجواز؟
وبيتعامل كا اي اجل طبيعي
هو انا طلعت كنت فاهمة غلط ولا ايه؟
ولما هو راجل طبيعي ومش شمال
امال ايه موضوع الراجل الي انا شوفتة معاه ده؟
وبعدين بقي في شخصية صدام الي جننت امي دي؟
وبالرغم من اني رجعت احتار من جديد في امر صدام
لكن
كنت شايفة ان الي حصل دلوقتي دا كويس جدا
لان اعترف صدام ادام نسمة باني مراتة رسمي
هيسهل الامور بعد كده
و دلوقتي لما صدام يم..&وت
اختة نسمة مش هتقدر تكدبني
لما اقولها ..
اني اتجوزت اخوها
وساعتها هورث بدون مشاكل
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللحظة دي
كان لازم اجري علي الموبيل واكلم كمال
عشان اقولة اني نفذت مهمتي بنجاح
و اعرف منه
هو ناوي ينجز مهمتة امتي هو كمان
وبالفعل
مسكت الموبيل واتصلت
بكمال..
لكن ..برضوا الموبيل فضل يعطيني ان الرقم مغلق
ولقيتني بقول لنفسي
لا كده انا لازم اروح بنفسي للزفت الي اسمة كمال
عشان اخلص من الحوار دا بقي
وبالفعل..
انتظرت اول فرصة
اقدر اخرج فيها من البيت
وروحت علي الحارة بتاعتنا
وبمجرد ما دخلت الحارة
كنت ناوية اتوجه
ناحية القهوة الي بيقعد عليها كمال الهرش
لكن قبل ما اروح ع القهوة
قابلتني واحده جارتنا
مازالت ساكنة في الشقة المقابلة لشقة امي
ولما الست شافتني
لامت عليا
وقالتلي..
انا زعلانة منك يا مي
فا رديت وقلتلها
زعلانة مني ليه؟
فا ردت
وقالتلي..
عشان عزلتي و سيبتيها عايشة لوحدها
وهي مريضة
فا بصتلها بتعجب
وقلتلها..انتي بتتكلمي عن مين؟
ومين دي الي عايشة في شقتنا دلوقتي لوحدها؟
فا ردت جارتنا بلوم وعتاب تاني
وقالتلي
بتكلم عن لحمك ودمك
الي في بينك وبينها.. صلة رحم
فا سالتها تاني بسرعة
وقلتلها..
يا ستي ما تنجزي وتقولي ..بتتكلمي عن مين؟
فا ردت الجارة
وفجرت في وجهي
مفاجئة
اصابتني بالذهول
وقالتلي…….
الي موجودة في الشقة بتاعتكم دلوقتي تبقي …..؟
الفصل الثامن 8
بعدما اتقابلت بجارتي الي ساكنة ادامنا في شقتنا القديمة..
لقيتها بتفاجئني
وبتقولي..ان في واحده من اهلي عايشة دلوقتي في شقتنا
فا سالتها..
وقلتلها..
انتي بتتكلمي عن مين ؟
ومين قريبتي دي الي عايشة في الشقة؟
فا فاردت وقالتلي..
الي عايشة
في الشقة دلوقتي ..هي اختك (ميار)
فا بصتلها بذهول
وسالتها تاني
وقلتلها..بتقولي مين؟
فا كررت الجاره كلامها واكدت علي الخبر الي صدمني وشقلب موازين حياتي
وقالتلي
الي في الشقة حالا هي ميار اختك
الي انتي سيباها لوحدها مريضة ومش معاها يا عيني حق الدواء
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
لقيتني حطيت ايدي علي راسي
وقلت..
يا نهار اس..ود
ميار عايشة ؟
فا ردت الجاره
وقالتلي..هو انتي مكنتش تعرفي ان كانت عايشة ولا مي..&تة كمان ؟
اتاريها يا حبة عيني كانت زعلانة منك ومش طايقة تجيب سيرتك
بعدما سمعت كلامها
طلعت اجري علي بيت امي
وانا بكلم نفسي
واقول..
هارسوود..يعني انا كده اتجوزت زوج اختي ؟
وخليته يجمع بينا و وهي عايشة؟
يلهوي..دا صدام تمم دخلتة عليا كمان
يعني جمع بينا رسمي
ورجعت اقول
لا.. صدام مظلوم..
هو مجمعش بيني وبينها
انا الي خدعتة
وغررت بيه
لغاية ما جبرتة يتجوزني
بدون ما يعرف ان ميار اختي
بس انا كنت فاكراها ماتت
زي ما امي قالتلي في الفويس
يا وي…&لي من ربنا
انا كان لازم اتأكد من الكلام الي سمعتة في الفويس
قبل ما تجوز زوج اختي
وفضلت اجلد في نفسي
لغاية ما وصلت لشقتنا
واول ما وصلت عند باب الشقة
لقيت الشبشب القديم بتاع ميار مركون علي الباب
فاقلت لنفسي
يا لهوي ..دا يظهر ان ميار جوه فعلا
فا اتقدمت من الباب وانا في منتهي التوتر و خبطت عليها
لكن للاسف ميار مفتحتش فا كررت الخبط تاني
لكن برضوا مفتحتش
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللحظة دي
فتشت تحت المشاية
يمكن الاقيها سايبة المفتاح
وبالفعل..لقيت المفتاح موجود
فا اخدتة وفتحت الشقة
ودخلت ادور علي ميار
لكن..للاسف لما دخلت ملقتهاش في الشقة
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
كانت جارتي طلعت ورايا وحصلتني
ولقيتها بتقولي…
انتي سيبتيني ومشيتي قبل ما اكمل كلامي ليه ؟
فا رديت عليها بسؤال
وقلتلها..هو انا ممكن اعرف انتي ليه كدبتي عليا ..وقولتيلي ان ميار عايشة هنا؟
فا ردت الجاره
وقالتلي ..وانا هكدب عليكي ليه يا حلوه
اختك بقالها فترة عايشة لوحدها هنا فعلا
دي حتي كان عندها دور برد بسخونية وانا الي كنت سهرانة عليها
وشاورتلي علي التربيزة
وقالتلي
اتفضلي ادي كوباية الليمون
الي انا كنت جيباهلها امبارح بليل مكانها اهية مشربتش منها حاجة
بسبب الحمي الي كانت مسكاها
دي حتي كانت عمالة تخرف يا عيني …
وتقول صدام اتجوز عليا
لما سمعت اسم صدام
عرفت ان الجاره مش بتكدب
لان الجيران كلهم هنا محدش منهم يعرف حاجة عن صدام
فا بصيت علي الكوباية..وعلي نعكشة المكان كله…
واتأكدت فعلا ان ميار كانت موجوده
لان المكان مكنش كده لما انا كنت هنا اخر مره
فا اعتذرت لجارتي
ورجعت سالتها
وقالتلها..
طيب متعرفيش ميار نزلت راحت فين ؟
فا ردت
وقالتلي..معرفش
بس هي امبارح باليل كانت بتقول انها عايزة تروح بيت جوزها
ممكن تكون صحيت لقت نفسها كويسة فا راحت لجوزها..
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
لقيت الدنيا بتلف بيا
ومش قادرة اقف علي رجلي
فا قعدت علي الكنبة
وسرحت في المفاجئة الجديدة
الي خلتني اكتشف حاجات جديدة
ومن اهمها..
ان امي كدبت عليا وخدعنني
ودا معناه..
ان صدام طلع بريئ من قت ل ميار..
وقصة اكل البني ادميين دي كانت كدبة هي كمان
وبعد ما قعدت مع نفسي
اكتشفت
ان المذنب الوحيد دلوقتي
هو انا
لان انا الي اتجوزت من زوج اختي ..
وانا كمان الي اجرت كمال (الق..&اتل المأجور)
عشان يق..&تلة
للكاتبة ..حنان حسن
وفي اللخظة دي
افتكرت كمال الهرش
وقلت لنفسي
يلهوي عليا…
دنا نسيت كمال
انا لازم امنع كمال الهرش من تنفيذ خطتة
فا طلعت الموبيل الي كنت قفلاه عشان مردش علي صدام
عشان اتصل علي كمال الهرش
المهم
بعدما فتحتة ..
عرفت ان صدام حاول الاتصال بيا كتير اوي
لكن انا طبعا منتبهتش لمكالمات صدام
واتصلت فورا علي كمال ..لكن..
برضوا الموبيل كان بيعطيني ان الخط مغلق
فا قفلت الشقة ونزلت بسرعة علي الشارع
واتجهت للقهوة الي بيقعد عليها كمال
وفضلت افتش عنه بعنيا
لكن..للاسف ملقتهوش
فا زاد قلقي وتوتري
وقلت..
طب وبعدين..
دا كمال ممكن يق..&تل صدام في اي لحظة
ايه العمل دلوقتي؟
هتصرف ازاي؟
دا انا كده هقت ل بني ادم برىئ
في اللحظة دي
قلت لنفسي
الحل الوحيد هو اني اروح لصدام ..
واصارحة بالحقيقة كلها
عشان ياخد حذره من كمال
واثناء ما كنت باخد قراري با انقاذ صدام باي ثمن
رن الموبيل بتاعي
ولما بصيت علي المتصل لقيتة صدام
فا رديت بتوتر
وقلتلة..الوووه
فا رد صدام بعصبية
وقالي…انتي فين يا ريم كل دا؟
وقافلة موبيلك ليه؟
فا رديت وانا بعيط
وقلتلة…(انا اسفة)
فا رد صدام
وقالي..مالك يا ريم بتعيطي ليه ؟
فا زدت من بكائي
لاني فعلا كنت حاسة بالذنب والاسف علي الي عملتة معاه
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
قلتلة..
انا في الطريق
وراجعة علي البيت دلوقتي
وبالفعل..
ركبت اوبر وروحت علي الكمبوند
واول ما دخلت علي البيت
لقيت صدام في انتظاري
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللحظة دي
لقيتة وقف ادامي
وسألني
وقالي..ممكن اعرف كنتي فين وليه كنتي قافلة الموبيل؟
فا بصيت لصدام
وكأني بشوفة لاول مره
للكاتبة ..حنان حسن
وفي اللحظة دي
شوفت ادامي راجل بيحبني وقلقان عليا
ودا حسسني بتأنيب ضمير اكتر
وكان نفسي اترمي في حضنة
واقولة..اني بحبة وعمري ما هسمح انه يتأذي بسببي
لكن مكنش ليا عين اني اقرب منه بعد الي عملتة فيه وفي اختي
لكن..
قررت اصارحة بالحقيقة
بس الاول كان لازم اعرف هو ليه فهمني وفهم الناس كلها ان زوجتة مات..&ت
فا بدات كلامي معاه بسؤال
وقلتلة..
انت ليه قولتلي ان ميار زوجتك ماتت ؟
فا رد صدام
وقالي..ممكن اعرف ايه الي فكرك بزوجتي الي ماتت دلوقتي؟
فا رديت وانا متعصبة
وقلتلة…
انت ليه مصمم تقول
جملة..( زوجتي الي ماتت)؟
اذا كنت انا اتأكدت النهاردة
ان ميار لسة عايشة
فا رد صدام
وهو مستغرب كلامي
وقالي.. ميار زوجتي ماتت بالفعل واتدفنت
وشهادة الوفاة بتاعتها معايا
فا بصيتلة بشك
وقلتلة..طب ممكن اشوف شهادة الوفاة دي؟
فسالني
وقالي..عايزة تشوفي شهادة الوفاة ليه
فا رديت
وقلتلة…هقولك كل حاجة بعدما اشوف الشهادة
فا اخدني صدام علي مكتبة وجابلي شهادة الوفاة
والشهادة كانت موثقة بالفعل من وزارة الصحة
ومكتوب فيها اسم ميار بالكامل
وتاريخ الوفاة كان تقريبا هو نفس التاريخ الي امي بعتتلي فيه الفويس
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
حسيت ان دماغي هنجنت
ولقيت نفسي مبقتش فاهمة حاجة
وقلت..
منين اختي ميار عايشة ومنين صدام طلع لها شهادة وفاة؟
يعني كده صدام بريئ ولا متهم؟
مهو لو ميار مات..&ت زي ما شهادة الوفاة بتقول..
يبقي اتهام امي لصدام هيبقي حقيقي
وصدام هيظل مصدر خطر
ودا معناه اني مش هقدر اصارح صدام بالحقيقة
غير لما اشوف ميار ادام عنيا بشحمها ولحمها
طب وبعدين
دا كمال الهرش ممكن يق تل صدام في اي لحظة..
وانا مش هقدر احذر صدام منه للاسف
غير لما اعرف ان كان صدام بريئ من قت..&ل اختي ولا لا
كل الافكار دي
كانت بتدور في دماغي وانا ماسكة شهادة الوفاة في ايدي
وسرحانة
لكن صدام فوقني من شرودي
بسؤال
وقالي..ممكن اعرف انتي كنتي فين؟
وايه سبب اسألتك الكتير عن زوجتي السابقة؟
فا وقفت ادامة زي الصنم ومردتش عليه..
لاني مكنتش عارفة ارد اقولة ايه؟
فا كرر صدام سؤالة تاني
لكن..المره دي كان واضح الغضب في نبرة صوتة
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
حسيت اني هيغمي عليا من شدة التوتر والارتباك
لكن صراخ نسمة المفاجئ انقذ الموقف
اصلنا سمعنا نسمة
وهي بتصرخ في الدور الي فوق
فا تركني صدام وراح يشوف اختة
وبصراحة انا كمان قلقت عليها وروحت اشوفها
ولما وصلنا عندها انا وصدام لقيناها في قمة الرعب والهلع
فسألها صدام
وقالها..
مالك يا نسمة؟
فا ردت نسمة وهي بتشاور علي غرفة صدام
وقالتلة..انا شوفت المرحومة ميار ..وهي داخلة الاوضة بتاعتك
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
جري صدام علي غرفتة وفتح الباب
لكن..للاسف ملقاش اي حد في الاوضة
فا سالها
وقالها..فين ميار الي بتقولي عليها دي؟
فا فضلت نسمة تدور بنفسها
وهي بتقسملة انها لسة شايفاها حالا
والغريبة ان في نفس اللحظة
الي احنا الثلاثة كنا واقفين فيها
جت رسالة لصدام علي موبيلة
والمفاجئة ان الرسالة كانت من موبيل ميار
ولما فتح الرسالة
لقي فيها جملة تهديد واحدة
وهي ..
(الي اخدتك مني انا مش هسيبها في حالها)
فا بص صدام للرسالة بصدمة
وهو مش مصدق عنية
وقالنا…
في رسالة وصلتني من رقم ميار
مكتوب فيها الكلام الغريب دا
وبعدما صدام خلانا نشوف الرسالة
فكر شوية
وبعدها قال..الي بيحصل دا تهريج
والرسالة دي ملهاش غير مبرر واحد
وهو ان في حد سرق الموبيل بتاع ميار من غرفتها ..
وبيحاول يوهمني انها لسة عايشة
وبسرعة راح صدام علي غرفة ميار..
عشان يثبتلنا ان الموبيل بتاع ميار اتسرق بالفعل
لكن الغريبة
ان لما صدام راح علي غرفة ميار …
لقي الموبيل مكانة
والاغرب انة لقي الرسالة اتبعتت من موبيلها فعلا
للكاتبة..حنان حسن
في اللخظة دي
صدام طلب رجال الامن
وخلاهم يفتشوا في البيت كله
عن ميار
وبالفعل فتشوا كل شبر في البيت
لكن للاسف..ملقهوش
فا سالهم..ان كان في حد دخل او خرج للشقة هنا
لكن…رجال الامن نفوا تماما ان يكون اي شخص دخل من البوابة
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
بصلي صدام
وسالني
وقالي..انتي من شوية
قولتيلي انك عرفتي ان ميار عايشة؟
ممكن اعرف عرفتي ازاي؟
فا فكرت شوية
وبعدين رديت وانا في قمة الارتباك
وقلتلة…
حاضر هقولك حالا انا عرفت منين
في واحده قابلتني برا الكمبوند
وقالتلي انها تبقي ميار زوجتك
فا عرفت انك كنت بتكدب عليا وبتقولي انها ماتت وهي عايشة
وعشان كده فكرت اسيبك لها واخرج من حياتك للابد
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
بصلي صدام بعتاب
وقالي..يعني كنتي عايزة تسيبيني يا ريم لمجرد ان واحده قالتلك انها مراتي؟
فا رديت
وقلتلة…ايوه طبعا انا استحالة اعيش معاك وفي ست تانية في حياتك
في اللحظة دي
سالني صدام تاني
وقالي..اوصفها ايه الست دي
فا رديت
وقلتله علي اوصاف ميار اختي
فا رد بعدما اصابتة الحيرة
..وقالي..
ايوه هي دي اوصاف ميار فعلا
وفضل صدام واقف مذهول
وبعدها قالنا..
خلاص..اهدوا انا هتأكد من الحكاية الغريبة دي بنفسي
وتركنا صدام وانشغل في مكالمة موبيل
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللحظة دي
انا حسيت اني بقيت عاملة زي الي مضروبة علي دماغها
وفقدت التركيز
وبقيت واقفة مش فاهمة حاجة
هي ميار مات..&ت فعلا وطلع عفريتها ؟
ولا لسة عايشة ؟
ومستخبية في بيت صدام
وعايزة تنتقم مني عشان اخدت جوزها؟
ولو هي عايشة..
طب هي فين ؟
وليه مكنش لها اي اثر في البيت ؟
واختفت فين هي وامي؟
وهل صدام قات…&ل فعلا؟ وبي..&أكل لح..&وم البشر؟
ولا طيب وحنين وبيحبني زي منا شايفة؟
واثناء ما كنت شاردة بذهني وبفكر في المتاهة الي انا فيها
فوقت علي صوت صدام
وهو بيقولنا
تعالوا معايا
فسالتة نسمة
وقالتلة
هنيجي معاك فين
فا رد وقالها
هثبتلكم ان ميار ماتت فعلا
فا اتكلمت انا في اللحظة دي
وسالتة
وقلتلة
هتثبتلنا ازاي؟
فا رد صدام
وقالي…
اصبري وشوية وهتعرفي
انا هثبتلكم ازاي
وبالفعل اخدنا صدام معاه في العربية
وطلع بينا علي المقابر
وبمجرد ما شوفت انة واخدني علي المقابر..
انا اتفزعت
لكن …حاولت اداري حالة الهلع الي كنت فيها
وسالتة
وقلتلة…هو احنا جايين المقابر ليه؟
فا رد صدام
وقالي..
انا كلمت حارس المقابر المسؤال عن المقابر بتاعتنا
وقلتلة اني عايز افتح المقبرة
واطمن ان كانت جثة زوجتي في مكانها او لا
فا وافق وهو في انتظارنا دلوقتي
بعدما سمعت مبرره لدخولنا في المقابر
قلقت اكتر
ورجعت اشك فية تاني
وقلت يمكن يكون ناوي ينفذ جريمتة ويأك..&لني في المقابر؟
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
بعدما وصلنا للمقابر
لقينا الحارس في انتظارنا بالفعل
وفتحلنا المقبرة الي ادعي ان ميار مدفونة فيها
واتقدم الحارس ودخل للمقبرة وقالنا تعالوا متخافوش
في اللخظة دي
كنت عارفة ان بعد ثواني هيتحدد مصيري
يا اما صدام يننقض عليا وينهي حياتي جوه المقبرة
ويا اما اشوف جثة اختي واتأكد انها سليمة
والي كان في شقة امي
هو عفريتها
وساعتها هبقي قطعت الشك باليقين واتأكدت من براءة صدام
وبالفعل اخدني صدام من ايدي ودخل بيا للمقبرة
وللاسف…
بمجرد ما دخلت المقبرة……..؟
ال9
بعدما صدام اخدني من ايدي ودخل بيا للمقبرة
الي مدفون فيها ميار
كنت حاسة اني بنقل رجليا بالعافية
وانا بقول لنفسي
ايه المكان المفزع دا؟
هي ميار اختي ممكن تكون هنا فعلا
يلهوي يا ميار
لو كنتي استوعبتي يا اختي ان العمر قصير ..
و اننا كلنا هيبقي مصيرنا في المكان دا
مكنتيش ضيعتي اجمل ايام شبابك مع راجل في سن جدك
عشان الثروة والغني
واثناء ما كنت بفكر في اختي ميار
عنيا وقعت علي جثمان ممدد
والجثمان كان (كامل)
في الارض
كامل بمعني ..انه مش
اش..&لاء …
ولا بقايا ج..&ثة
مودوكو: صمم مساحتك الخاصة
اكتفيت بالمنظر دا
ومقدرتش ادخل ولا اخطي خطوة تانية جوة التربة
لاني شعرت بان نفسي اتكتم
وبسرعة خرجت اجري وانا وماسكة صدري..و بحاول اتنفس
فا وخرجوا كلهم معايا عشان يطمنوا عليا
وبمجرد ما خرجت
طلبت من صدام يخرجني بره المقابر كلها فورا
ويظهر ان نسمة كانت بتشاركني الراي
لانها كانت خايفة ومرعوبة هي كمان
ولقيتها بتقوله
ايوه يا صدام كفاية كده
و يلا نمشي
انا خايفة ومش هقدر ادخل تاني جوه التربة
فا رد صدام
وقالها..مش هينفع نيجي لغاية هنا ونمشي…
بدون ما نتأكد
لازم نعرف ان كانت دي جثة ميار ولا مش جثتها
للكاتبة ..حنان حسن
في اللحظة دي
اخدتني نسمة انا وصدام بعيد عن الحارس
واقترحت علينا اقتراح معقول
نخلي الحارس هو الي يدخل؟
فا رد صدام
وقالها..اذا كنت انا شاكك في الحارس اصلا..
وارد جدا يكون مبدل الجثة بجثة تانية
فا ردت نسمة
وقالتله..
انا مش بقول ان الحارس يدخل بتحقق من ملامح ميار
لا…
انا بقول
اننا نطلب منه يجيبلنا خصلة شعر من الجثة الي جوه
والخصلة دي ممكن نطابقها بشعر ميار الي في الفرشة بتاعتها..
وساعتها هنقدر نعمل تحليل
دي.. ان …ايه
عشان نتأكد ان كانت دي جثة المرحومة ميار فعلا ولا لا؟
في اللحظة دي
انا اقتنعت با اقتراح نسمة
لكن
لما بصيت علي صدام
لقيتة واقف ساكت
ومش بيرد
وبصراحة موقفة الباهت دا خلاني ارتبت فيه
فارديت وقلتلهم..
ايوه فعلا اقتراح نسمة معقول
وبسرعة اتوجهت للحارس وطلبت منه يدخل…و يجيبلي خصلة شعر من الجثة
الي هما بيدعوا انها جثة ميار
فا وافق الحارس
وكان هيدخل ويجيبلي الخصلة بالفعل
لكن صدام اعترض
وقال..
ملوش لازمة من التحليل
انا شايف اننا ندخل كلنا و نتأكد من الجثة بعنينا وخلاص
للكاتبة..حنان حسن
زاد شكي في صدام
فا اعترضت بشدة
وقلتلة
لا…لازم تحليل
لان الجثة اكيد ملامحها اتغيرت
ومش هيحسم الجدل غير
التحليل
في اللخظة دي
وجه الحارس كلامة لصدام
وقاله..
اسمع كلامهم يا بيه
وبلاش تدخلواالتربة كلكم
لان الميت له حرمة
فا وقف صدام يبص للحارس شوية.. وهو بيفكر
قالة ..تمام…
ادخل هات خصلة الشعر
وبالفعل..دخل الحارس للتربة وبعدما غاب شوية جوه
رجعلنا بالخصلة
في اللحظة دي
لقيت نفسي بتصرف تلقائيا وباخد الخصلة بسرعة من ايد الحارس
وبدفسها في جيبي
لحظتها صدام استغرب من تصرفي الغريب دا
لكن الغريبة انه معلقش
المهم..
بعدما الحارس انتهي من مهمتة
لقيتة بيقول لصدام
تؤمرني بحاجة تاني يا صدام بية؟
فا رد صدام وهو بيحط ايده في جيبة
وبيطلعلة فلوس نظير خدمتة
وقالة..خد دول
وطبعا انت مش محتاج اني اقولك..
ان الي حصل دا ميتقلش لحد نهائي
فا رد الحارس
وقالة..تمام يا باشا
رجعنا كلنا علي الكمبوند تاني
وبمجرد ما دخلنا البيت
دخلت نسمة علي غرفتها
وفي اللحظة دي
لقيت نفسي واقفة مع صدام لوحدنا
وسمعتة بينطق اسمي
وهو بيبصلي بعنية العسلي
وبيقولي..ريم
قلتلة..نعم؟
فا رد بمنتهي الرقة
وقالي..ممكن اتكلم معاكي شوية؟
Modoko
فا هزيت راسي
لقيتة بيقولي
تعرفي اني لغاية دلوقتي معرفش عنك حاجة
كل الي اعرفة ان اهلك اتوفوا في حادث الحريق
فا رديت
وقلتلة..عايز تعرف ايه؟
فا رد صدام
وقالي..عايز اعرف كل حاجة عنك ياريم
من يوم ما اتولدتي لغاية النهاردة وبالتفاصيل
فا ابتسمت وقلتلة
اه ومالوا…
في من الايام هبقي اسردلك تفاصيل حياتي الي فاتت
فا رد صدام
وقالي..وليةمنقعدش ونتكلم دلوقتي
في اللحظة دي
لقيتني مجبرة اني احكيلة عن الماضي
وطبعا قررت اسردله حكاية وهمية كا العادة
المهم
وافقت اننا نقعد ونتكلم
فسالني
وقالي..تحبي نتكلم فين؟
فا رديت..
مودوكو: صمم مساحتك الخاصة
فا فاجئني صدام
برد غير متوقع
وقالي ..عارفة اكتر مكان ارتحت فيه كان فين؟
فسالتة
وقلتلة..فين؟
فا رد وقالي..
في..( غرفتك)
وفي اللحظة دي
اقترب صدام مني اكتر
و همس في وداني
وقالي..
نفسي ادخل غرفتك تاني
فا انتفضت من مكاني بعدما سمعت طلبة
وقلتلة..ليه؟
فا ابتسم
و…بصلي بنظرة كلها مكر
وقالي..
اصل غرفتك هواها بحري
وبصراحة بقي
انا بقيت متيم بهواها
بعدما فهمت قصده
مودوكو: صمم مساحتك الخاصة
الي انا لسة متأكدتش ان كانت ماتت ولا عايشة
فا ابتعدت عنة بسرعة
وقلتلة..
لا طبعا مينفعش تدخل غرفتي تاني
واعمل حسابك..
ان الي حصل بيني وبينك قبل كده
استحالة يتكرر تاني
فا بصلي صدام بصدمة
وسالني
وقالي…مستحيل ليه ؟
انا ناوي اتجوزك يا ريم ؟
فا رديت
وقلتلة..مينفعش نتجوز
اقصد يعني..
مينفعش نتجوز غير لما اتأكد ان ميار ماتت فعلا
فا بصلي صدام بتعجب
وقالي..
وانتي مالك ومال ميار؟
فا رديت بتوتر
وقلتلة
عشان ..عشان…
عشان بصراحة بقي انا لسة
شاكة انك كدبت عليا
ومش قادرة انسي منظر الست
وهي بتقولي انها مراتك
دا انا كمان عرفت انها كانت عندك هنا في البيت..
ونسمة اختك شافتها بعنيها
ونهيت كلامي
وقولتلة..
خلاصة الكلام..
استحالة اتجوزك قبل ما اتأكد من موت ميار مراتك ؟
رد صدام باسف
Modoko
خلاص ياريم..
واضح انك مش موافقة علي طلب ارتباطي بيكي
وعشان كدة
انتي بتتلكي و بتختلقي الاعذار
عموما انا مش هفاتحك تاني في الموضوع دا
واعتبريني سحبت طلبي
وتركني صدام ومشي
ولحظتها انا قعدت اندب حظي
واقول.. يا بختك المنيل يا ريم
يوم ما الاقي راجل ..زي صدام… مفيهوش غلطة
يطلع متحرم عليا
وبالرغم من انه تمم دخلتة عليا..
لكن ..مش هقدر اتجوزة
واضطر ان اننا ارفض حبة ليا بدون ما اقولة برفضة ليه
المهم
بعدما تركني صدام
Modoko
روحت علي غرفة ميار اختي.. واخدت بعض الشعرات الي كانت في الفرشة بتاعتها
وبعدها رجعت علي غرفتي
عشان انام
لكن اول ما دخلت غرفتي
عرفت ان في شخص غريب دخل غرفتي
لاني لما بصيت في المراية
لقيت مكتوب عليها
جملة مخيفة
وهي..
(ارحلي يا اختي قبل ما تتأكلي)
في اللحظة دي
رجعت اشك تاني ان ميار لسة عايشة
فا روحت علي غرفة صدام
عشان استغيث بيه
لكن..
لما فتحت عليه الغرفة
اتفاجئت انه قالع هدومة ولاحظت انه مش لوحده
في الغرفة والاغرب اني شوفت نفس الراجل معاه تاني
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
سالني صدام
وقالي.. جاية ليه دلوقتي يا ريم ؟
فا رديت وانا مذهولة
وقلتلة..
ميار كانت جوه في الاوضة عندي
فا لبس صدام هدومة وراح علي غرفتي
مودوكو: صمم مساحتك الخاصة
فا سالني
وقالي.. فين ميار دي؟
فا شاورتلة علي الكلام الي مكتوب علي التسريحة
لكن ..للاسف
الكتابة كانت اختفت وصدام مشفش حاجة
فا قولتلة
صدقني ميار عايشة وكانت سيبالي رسالة و…..
فا بصلي صدام بغضب
وقالي..تاني يا ريم؟
هتتكلمي في موضوع ميار تاني
مودوكو: صمم مساحتك الخاصة
يا ستي انا صدقت اني
كنت بكدب عليكي
وخلاص سحبت طلبي
ومش عايز اتجوزك
وختم صدام كلامة
وقالي..
تصبحي علي خير
وبعدما تركني صدام ومشي
فضلت اتلفت حواليا
في الغرفة
ولما لقيت نفسي مرعوبة من الي بيحصل حواليا
Modoko
ووضعت فيها خصلات الشعر..والموبيل.. وما تبقي معايا من فلوس
واتسللت بدون ما حد يلمحني
وغادرت بيت صدام
وقلت لازم اتأكد من التحليل
عشان لو الجثة مطلعتش لميار
يبقي كدة ..صدام اكلها فعلا
واتفق مع الحارس ووضع جثة بديلة لجثة ميار عشان يخدعني
انما بقي لو الجثة طلعت لاختي فعلا
يبقي انا كده هتأكد من براءة صدام ..وهصدق ان اختي ماتت بسكتة قلبية زي ما مكتوب في شهادة الوفاة بتاعتها
وساعتها هقدر اتجوز صدام
للكاتبة..حنان حسن
المهم
بعدما خرجت من بيت صدام
blog-post_5
اتوجهت لمعمل كبير ومشهور..
ومعايا خصلات الشعر ..بتاعة ميار
وطلبت منهم يعمولوا تحليل حمض نووي
وكنت فاكره اني هعرف النتيجة وقتي
لكن للاسف
الموضوع طلع بياخد وقت
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
قررت اني مش هرحع علي بيت صدام
وقلت ارجع اعيش في بيتنا
وبالمرة اشوف الزفت كمال اختفي فين
وبالفعل..
مودوكو: صمم مساحتك الخاصة
لكن
اول ما دخلت البيت
اكتشفت ان في مفاجاءة في انتظاري
ودا لما قابلتني جارتي
وقالتلي..
الحمد لله انك رجعتي
اطلعي بسرعة احسن من ساعة ما جت وهي بتسأل عليكي
فا رديت بزهق
وقلتلها..لا والنبي ..اوعي تقوليلي ان ميار جت تاني
فا ردت جارتي
وقالتلي..لا انا مشوفتش ميار من يوم ما مشيت وهي تعبانة
فسالتها بتعجب
وقلتلها
امال مين الي فوق و بتسال عليا؟
فا ردت جارتي
وقالتلي..
الي فوق دلوقتي هي..( امك)
لحظة معلش
امي هي الي فوق ؟
امي جت اخيرا
يعني الاللغاز كلها هتتحل
وهعرف ميار اتكلت فعلا ولا لا
والاهم من دا كله
هعرف حقيقة صدام الي جنن امي دا
وبسرعة طلعت لشقتنا وبمجرد ما فتحت الباب ….؟
ال10
بعدما روحت علي بيتي القديم ومعايا خصلات الشعر بتاعة ميار..عرفت من جارتي ان في مفجاءة في انتظاري
والمفاجئة
كانت لما عرفت ..
ان امي رجعت لبيتها وبتسأل عليا…
فا جريت بسرعة وطلعت علي فوق…
وبمجرد ما دخلت شقتنا القديمة
لقيت امي بالفعل
لكن..الغريبة انها كانت قاعدة باصة علي الشباك
وعمالة بتنادي علي اسمي
فا دخلت اجري عليها
واترميت في حضنها..وقلتلها..
ماما حبيبتي وحشتيني..وفزعتيني عليكي
انتي كنتي فين كل دا؟
وانتظرت ان ماما تضمني ..او ترد علي اسألتي
لكن…
الغريبة ان ماما مضمتنيش ولا حتي ردت عليا
وكأنها مش حاسة بوجودي اصلا
بدليل انها فضلت تنادي عليا..وانا واقفة ادامها
فا رجعت للخلف
عشان اشوف ان كانت شايفاني ولا لا
فا لقيتها مش بتبصلي اصلا
ومركزه نظرها با اتجاه الشباك
فا قربت منها تاني
وهزيتها..وانا بسالها
وبقولها..
مالك يا ماما؟
فيكي ايه؟
لكن..مامامردتش عليا ولا بصتلي.. واستمرت في النداء
وبرضوا كانت بتنادي عليا
في اللحظة دي
قلقت علي امي اوي
وخوفت لا تكون بتعاني من مرض ما
فا اتصلت با اوبر و اخدتها ونزلت بيها بسرعة لاقرب مستشفي
ولما الدكتور كشف عليها
اكتشف وجود ندبات واثار تعذي..&ب علي جسمها
فا سالني الطبيب
وقالي
هي والدتك متزوجة؟
فا رديت
وقلتلة..لا
ماما ارملة
فا بصلي الطبيب بنظرة كلها ارتباب
وقالي..الست اتعرضت للاعتداء الجنسي
وواضح كمان انها اتعرضت للتعذيب
فا رديت وانا في منتهي الذهول
وسالتة
وقلتلة..انت متأكد يا دكتور ان امي اتعرضت
لاعتداء جنسي ؟
فا رد الطبيب بثقة
وقالي..ايوه طبعا
وواضح جدا
ان دا كان السبب
في حالة الانهيار العصبي الي
هي بتعاني منها دلوقتي
فسالتة
وقلتلة..
يعني امي هتفضل في الحالة دي مش هتخف؟
ومش هتتكلم تاني؟
فا بصلي الطبيب بقرف
وبعدين..
قالي.. والدتك لازم تتحجز في المستشفي
فا رديت وقلتلة..
يعني لو ماما اتحجزت في المستشفي هتبقي كويسة؟
وترحع تبقي طبيعية و تتكلم تاني؟
فا رد وقالي..اه
لو اتعالجت هتبقي كويسة وترجع تسترد وعيها زي الاول
فا رديت
وقلتلة..خلاص
انا موافقة انها تتحجز في المستشفي
وبالفعل..تركت امي في رعاية الطبيب والممرضات
وبعدما اعطيت الممرضة المسؤالة عنها رقمي
نزلت دفعت فلوس للمستشفي
وفي اللحظة دي
الحيرة كانت هتجنني
وقلت لنفسي
انا كنت فاكره ان لما امي هترجع ..هتساعدني في حل الالغاز الي حواليا
لكن رجوع امي وهي مصابة با انهيار عصبي بسبب تعرضها لحالة اغت..&صاب وتع..&ذيب
كل دا اضاف الغاز جديدة وعقد الدنيا اكتر
بس لو امي كانت قدرت تتكلم وتقولي مين الي عمل فيها كده
ورحعت قولت لنفسي
وهي امي لسة هتتكلم
ما امي اتكلمت وبعتتلي فويس واعترفت علي صدام المجرم الي ضيع اختي
ايوه اكيد هو صدام الي عمل كده
بدليل ان امي قبل ما تختفي بعتتلي رسالتها الاخيرة
وقالتلي…
انها مستخبية في الحمام وصدام بيحاول يهجم عليها
ايوه… يبقي هو صدام
الي ضيع امي ..واختي
وانا استحالة اسيبة
وبسرعة خرجت الموبيل
واتصلت علي كمال الهرش
لكن..برضوا الموبيل كان مغلق
فا قولت لنفسي
يظهر انب مش هعرف اوصلة من خلال الموبيل
ولحظتها..عقدت العزم اني هروح ادور علي كمال الهرش بنفسي.. واجيبة من تحت الارض
وانشلة اروحلة بيتة…
بس لازم يجي ينفذ اتفاقة معايا..
عشان اخد بثاري من المج…رم صدام
وبالفعل..رجعت علي الحارة
وروحت علي القهوة الي بيقعد عليها كمال
وبرضوا ملقتوش
بس المره دي مستسلمتش ومشيت.. زي كل مره
لا
دا انا روحت علي العامل الي شغال في القهوة
وسألت عن كمال
فا رد العامل الي كان عارف اني ساكنة معاهم في الشارع
وقالي..
كمال الهرش كان محبوس بقالة فترة
بس انا سامع انه هيخرج كمان كام يوم
فا روحت علي البيت
وكنت كل يوم بروح ازور امي في المستشفي
وكل مره كان الدكتور بيطمني ويقولي انها هتتحسن
المهم
فضلت علي الحال دا كام يوم
لغاية ما في يوم
كنت معدي علي القهوة
ولقيت العامل بتاع القهوة بينادي عليا
وبيقولي
انتي لسة بتدوري علي كمال الهرش
فا قلتلة…ايوه انا لسه عايزاه
ممكن اعرف مكان بيتة؟
فا بص العامل لشخص واقف ورايا وابتسم
وبعدها قالي..
ملوش لازمة عنوان بيتة
اهو الهرش جالك لحد عندك اهوه
وبالفعل..لما استدرت للخلف لقيت كمال الهرش في وشي
وكنت عايزة اصرخ في وجهة واقولة انت قافل موبيلك ليه
لكن..كان واضح ان كمال
مكنش عايز يعرف اي حد انه له صلة بيا
عشان كده
اول ما كمال شافني في القهوة
لقيتة علي صوتة وكأنة بيزعقلي
وقالي..
انتي جيالي لغاية القهوة تساليني عن جوز اختك تاني ؟
…ما قولتلك معرفش جوز اختك طفش با اختك وراح فين يا انسة
في اللحظة دي
رديت
وقلتلة..تمام
عموما…
انا رايحة دلوقتي..علي
(درب الخرابة) عشان اسأل عنه ناس يعرفوه هناك
وعشان كمال يفهم اني بتكلم عنه هوه
وضحت اكتر
وقلتلة..
اصل الناس دول موبيلهم مقفول..ومش عارفة اوصلهم بالتليفون
فا رد كمال
وقالي..طيب بالسلامة انتي
وربنا يعترك في جوز اختك
وبالفعل روحت علي درب الخرابة
وكمال فهم كلامي وحصلني علي الدرب
واول ما قابلتة
سالتة بغضب
وقلتلة..انت كنت فين؟
فا رد
وقالي.. معلش اصلي اتعكشت بسجارة حشيش.. وكنت محبوس
لكن الحمد لله..المحامي خلي القضية رسيت علي تعاطي وخرجت بكفالة
فا رديت وقلتلة
طيب ممكن اعرف انت ناوي
تكمل في الخطة الي بينا
ولا لا؟
فا رد كمال
وقالي..ناوي طبعا
بس لما تنجزي انتي الاول وتتجوزي صدام
فا رديت
وقلتلة…انا خلاص اتجوزتة فعلا
ودلوقتي الدور عليك تنفذ مهمتك
فا رد صدام
وقالي..حلو اوي ..
يبقي علي البركة
وانا من دلوقتي هظبط حالي عشان انفذ باقي الخطة
فا سالتة
وقلتلة.. امتي يعني هتخلصني من الحوار دا
فا رد صدام
وقالي…اتكي ع الصبر
لاني عايز لما اق تلة تكوني انتي بره الحوار خالص
عشان تبان حادثة عادية
وانتي هتبقي واحده جوزها مات في حادثة
وتورثي بعدها عادي بدون اي شبهة
فا وسالتة
وقلتلة..ودي هنعملها ازاي
فا رد كمال
وقالي..انتي هتروحي علي بيت صدام دلوقتي عادي
وتتعاملي معاه بطريقة حلوه
عايزين الكل يشهد ان مكنش فيه بينكم مشاكل
فا رديت
وقلتلة..بس انا سيبت البيت لصدام
فا رد كمال
وقالي..لا غلط ارجعي حالا
واتعاملي عادي
فا سالتة
و قلتلة..
وبعدين؟ وبعد ما ارجع لصدام واتعامل معاه كويس
فا رد كمال
وقالي..
سيبي الباقي عليا انا بقي
فا قلتلة ..هتعمل ايه يعني؟
فا رد كمال
وقالي..بلاش تعرفي انا هعمل ايه
عشان لما يجيلك خبره..
تباني متفاجئة زيك زي الجميع
فا هزيت كتافي
وقلتلة..ماشي
انا هرجع حالا لبيت صدام
بس انت ابقي افتح الموبيل بتاعك
وبالفعل
رجعت علي الكمبوند
وطبعا انا في الوقت دا كله
كنت متعمدة مفتحش الموبيل بتاعي
عشان صدام ميرنش عليا وميسألنيش انا كنت فين
ويادوب كنت بفتحة اتصل علي كمال عشان اشوف موبيلة اتفتح ولا لا
واقفلة تاني
وقلت لما اروح هاخترع لصدام اي مبرر للغياب وخلاص
وبالفعل دخلت البيت بدون ما حد يعرف بوصولي
وفي هدوء تام طلعت علي غرفة صدام
عشان احاول اصلح العلاقة بينا تاني بطريقة الحوارت اياها
وبصراحة كنت ناوية اتدلع عليه واخليها ليلة مليطة
مهو جوزي بقي وعادي
لكن لما فتحت الباب علي صدام..
تراجعت عن قراري
ودا لاني اتفاجئت للمرة الثالثة بوجود الراجل اياه معاه في الغرفة
في اللحظة دي
جن جنوني وقلت لازم اعرف ايه حكاية صدام دا
وهو تبع اي جن..&س بالظبط
وكنت ههجم علي الباب واشرشحلهم هما الاتنين
لكن…لما قربت من الباب سمعتهم بيتكلموا
فا قولت اسمع بيقولوا ايه
لما بيبقوا مع بعض
وفي اللخظة دي
سمعت حوارهم الي ادمي قلبي
ودربك الدنيا علي دماغي اكتر
ودا حصلي لما سمعت صدام
بيقول لرفيقة..
الاتي..
انا مش هاممني ان الورم يبكبر يا دكتور
انا الي يهمني انك تعطيني مسكن قوي
لان الاللم امبارح كان لا يحتمل
فا رد الطبيب وقالة
قلتلك مية مرة لازم تعمل العملية
قبل ما الكنسر يدخل في المرحلة الاخيرة
وساعتها حتي العملية مش هتنقذك منه
فا رد صدام
وقالة..سيبك من العملية دلوقتي
واكتبلي علي مسكن اقوي من الي باخده دا
في اللحظة دي
فهمت حقيقة الشاب الي كنت ديما بشوفة في غرفة صدام
وفهمت كمان المصيبة الاكبر
وهي..
اصابة صدام بمرض عضال بين…هش في جسمة
فا تراجعت بخطواتي للخلف
وانا بسال نفسي
ليه صدام بيتألم بدون ما يعرف حد بمرضة؟
وياتري مرضة دا ليه علاقة بالحالة الي بتجيلة وبتخلية ياكل لحوم البشر؟
ورحعت فكرت تاني
وقلت…يأكل ايه بس؟
ما الجثة بتاعة ميار كانت كاملة في المقبرة
لا لا استحالة دي تكون جثة ميار
دا ايد صدام كان متفق مع الحارس ودفنوا جثة بديلة عشان يأكدولي انها جثة اختي
وغصب عني رجعت تاني
افكر في ميار
ولحظتها بس..
افتكرت التحليل
وكمان افتكرت اني كان مفروض اروح استلم النتيجة النهاردة
فا اخدني فضولي اني اعرف النتيجة
وقلت…هخسر ايه لما اجيب النتيجة واتأكد
وبالفعل…روحت للمعمل واستلمت نتيحة التحليل
ولقيت بين ايديا ظرف فيه
الاجابة علي سؤالي
وهو..
هل صدام بياكل لحوم البشر فعلا
واكل اختي زي ما امي قالتلي؟
ولا صدام بريئ؟
ومن شدة فضولي لحظتها
مقدرتش انتظر
وطلبت من الدكتور الي في المعمل يعرفني النتيجة
وكنت عايزة اعرف
ان كان الشعر الي في الفرشة يبقي شعر اختي ميار
ومطابق لشعرها الي اخدناه من المقبرة ولا لا
فاسالتة سؤال مباشر
وقلتلة
هما عينات الشعر الاتنين طلعوا لشخص واحد؟
ولا… لشخصين؟
فا رد الطبيب
وصدمني بالنتيجة
وقالي……؟
🌹🌹
اذوب عشقا
الجزء الحادي عشر
للكاتبة..حنان حسن
ظهرت نتيجة التحليل
واخيرا هقدر اعرف حقيقة صدام..وهتأكد ان كان اكل اختي فعلا
ولا.. بريئ من دمها
وبسرعة طلبت من الدكتور يقولي نتيجة التحليل
وبالفعل فتح الطبيب الظرف
وصدمني بالنتيجة
وقالي..
ان خصلتين الشعر ماخوذين من شخص واحد
ودا معناه…
ان الجثة الي في المقبرة تبقي جثة ميار اختي بالفعل
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
وقفت متلخبطة ومش فاهمة حاجة
ولقيتني بسال نفسي
واقول..
ياتري صدام هو الي ق تل اختي فعلا
واكل لحمها ؟
ولا ميار ماتت بصدمة قلبية زي ما مكتوب في شهادة الوفاة؟
ورجعت افكر تاني
واقول..صدام اكلها ازاي
بس ؟
منا شوفت جثمان ميار كامل في المقبرة؟
يعني الجثمان مكنش اشلاء
ورجعت ارد علي نفسي تاني
واقول..
لكن امي قالتلي في الفويس انه اكلها وقطعها ومخلاش منها الا لسانها؟
ودا معناه ان امي كدبت عليا
السؤال هنا بقي
ليه امي كدبت عليا؟
ورجعت ارد علي نفسي
واقول..
الاجابة هلاقيها عند ماما
يبقي كده لازم اطلع علي المستشفي حالا
واسأل ماما ان كان صدام بريئ ولا مجرم
وانشلة حتي اخليها ترد عليا بالاشارة
المهم اني اتأكد من الاجابة قبل ما كمال الهرش ينفذ الاتفاق ويق تل صدام
وبالفعل..
روحت علي المستشفي
وقابلت الدكتور
وقلتلة..ماما حالتها عاملة ايه
فا رد الطبيب بمنتهي التفاؤل وقالي…اطمني
انا شايفها النهاردة احسن
و في تحسن كبير في حالاتها
بس برضوا لازم تفضل في المستشفي لغاية ما تخف تماما
فا ابتسمت وانا بحمد ربنا
وقلتلة..ماشي هخليها في المستشفي
وكنت هسيبة واروح للغرفة الي فيها امي
لكن…
الدكتور نادي عليا
وقالي.. ياريت يا انسة متنسيش تعدي علي الحسابات تحت
في اللحظة دي
فهمت انهم عايزين مني فلوس
وانا لحظتها مكنش معايا
ادفعلهم
فا اتصلت علي صدام لاول مرة عشان اطلب منه يحولي فلوس علي الموبيل
وكنت ناوية اخترعلة حجة وهمية واقولة اني بعمل شوبنج
ومحتاجة فلوس
لكن الغريبة
ان موبيل صدام فضل يرن كتير بدون ما صدام يرد
فا تركت الموبيل
وقلت ابقي اتصل عليه
بعدما ادخل عند امي واخرج
وبالفعل
دخلت لغرفة ماما
وانا مصممة اعرف منها اجابة سؤالي
وبهدوء قعدت جنبها
وبدات اسألها
واقولها..
ماما…
انا عارفة انك تعبانة ..وعارفة كمان ان الكلام الي هقولة دا مش وقتة خالص
بس انا وصلتني رسالتك الي بعتيهالي فويس
ولما عرفت ان صدام اكل اختي
روحت اجرت قاتل مأجور
عشان انتقم لاختي وليكي
لكن بعدها دخلت المقبرة عند ميار
واكتشفت ان جثمانها سليم
يعني متكلتش زي منتي قولتيلي..
ودا معناه ان في حاجة غلط في الموضوع
المشكلةدلوقتي
ان القاتل المأجور
ممكن ينفذ الي طلبتة منه في اي لحظة
ولو صدام طلع بريئ هنشيل ذنبة احنا الاتنين
فا ارجوكي يا ماما ساعديني
وقوليلي الحقيقة
انشلة حتي تشاوري براسك
هو صدام مج..&رم فعلا واكل اختي؟؟
وفضلت انتظر اشارة من راس ماما
..لكن
ماما معملتش اي اشارة
لكن فجاءة
سمعت صوتها
ولقيتها بتقولي..
(صدام بريئ يا ريم)
فا فضلت ابصلها وانا مذهولة
وقالتلها..انتي متأكدة من الي بتقولية دا
فا ردت ماما وعنيها مليانة دموع
وقالتلي..دي الحقيقة يا ريم
صدام بريئ
ومكلش اختك ولا حاجة
فا رديت بغضب
وقلتلها
حرام عليكي ..
طب ليه بعتيلي الرسالة المنيلة دي؟
فا ردت امي
وقالتلي..في ناس غصبوا عليا واجبروني اني ابعتلك الرسالة دي
فا سالتها
وقلتلها..
مين الناس دول
فا ردت امي
وقالتلي..معرفهمش
انا كنت قاعدة في بيتي لقيت كام راجل داخلين
عليا..وبعدما هجموا عليا
سالوني عن الموبيل بتاعي
فا سلمتهم الموبيل
وكنت فاكرة انهم هياخدوا الموبيل ويمشوا
لكن الي حصل
انهم..اخدوني معاهم في العربية وبعدها حطوا غمامة علي عيني…
وفضلوا ماشيين بيا بالعربية فترة كبيرة…
وفي الاخر نزلوني من العربية ودخلوني في بيت مهجور ورموني في غرفة
ولحظتها سمعت واحد منهم بيقولهم..انزعوا الغمامة الي علي عنيها
وبعدما نزعوا الغمامة من علي عنيا
لقيت ادامي كام راجل كده شكلهم يرعب
وشوية ولقيت راجل تاني داخل عليا ..
لكن الراجل دا كان مختلف عنهم
لان كان باين من لبسة انه شخص ثري
المهم..
الراجل الثري دا
اول ما بص في وشي
رمي ادامي اوراق كتير
وقالي..خدي وقعي علي الاوراق دي
فا خوفت منه ووقعت علي كل الاوراق الي ادامي
بدون ما اعرف دي اوراق ايه؟
وبعدما انتهيت من الامضاء
سالني وقالي
فين بنتك ريم؟
فا قلتلة .. في السجن
فا رجع تاني سالني عن منال اختك
فا قلتلة..
معرفش مكانها لانها هربت مع جوزها
فا بصلي بغضب
وقالي..
لو هتفضلي تستهبلي كده كتير
هسيب عليكي رجالتي يبهدلوكي
فا رديت وانا مرعوبة
واقسمتلة…اني مكدبتش
وانك فعلا في السجن
واختك طفشت مني
فا خرج موبيلي من جيبة
وسالني
وقالي..
دا موبيلك؟
قلتلة ..ايوه ده موبيلي فعلا
ليه؟
فا مردش عليا
لكن لقيتة طلع ورقة وقلم
وكتبلي كام جملة في الورقة
وقالي..خدي
عايزك
تسجلي فويس لبنتك ريم بالكلام الي انا كاتبهولك دا
ولازم يبان في صوتك انك خايفة ومرعوبة
فا اضطريت اعمل كل الي طلبة مني
وسجلت الفويس
بدون ما اعرف ليه
وكنت فاكرة ان كده خلاص وهيسبوني امشي
لكن الراجل رجع يسالني عن منال اختك
ومكنش مصدق انها طفشت مع زوجها
وكان فاكر اني بكدب عليه
فا طلب من رجالتة انهم يعذبوني لغاية ما اقولهم علي مكان منال
وبعدها مشي الراجل الثري
وتركني لهم
وفي اللخظة دي
افتكرت امي الي حصلها
والي عملوه فيها المجرمين
وفضلت ترتعش وتعيط وتصرخ بهيستيريا
فا وصلت الممرضة علي صوتها..وبسرعة نادت علي الطبيب
فا وصل الدكتور و حقنها بحقنة مهدئة
وفي ثواني كانت ماما نامت
في اللحظة دي
كنت مازلت مصدومة من الحقيقة الي عرفتها
ولقيتني بكلم نفسي
صدام طلع بريئ ؟
في اللحظة دي
لقيت نفسي هموت من القلق علي صدام
لان كمال ممكن يقت..&لة في اي لحظة
وفي ثانية مسكت موبيلي
وانا بقول
..ينهار اسود
انا لازم اكلم كمال الهرش حالا واقولة يلغي الاتفاق
وبالفعل اتصلت علي كمال الهرش
لكن ..للاسف
الموبيل كان بيعطيني مغلق
فا اتعصبت
وقلت لنفسي
يادي النيلة
الغبي قفل موبيلة تاني
بالرغم من اني قولتلة ميقفلوش
ولما لقيتني مش عارفة اوصل لكمال…
قلت اتصل علي صدام
عشان احذرة
وكنت ناوية اقولة علي الحقيقة كلها في الموبيل
عشان ياخد حذرة
وانشلة حتي اتحبس بعدها
وبالفعل..
اتصلت علي صدام
وانتظرتة يرد عليا
لكن..للاسف
الموبيل كان بيرن وبرضوا صدام مكنش بيرد
فا قلقت اكتر..
وكررت الاتصال
لكن..برضوا صدام مردش
فا اتفزعت اكتر
و زاد قلقي علي صدام
فا خرجت من المستشفي
وانا بجري باقصي سرعتي…
منا كان لازم اروح انقذ صدام
وبسرعة ركبت تاكسي وروحت علي الكمبوند
وكنت عمالة ادعي ربنا وانا في التاكسي
اني اوصل لصدام قبل ما كمال يوصلة
وفضلت في قلقي ورعبي علي صدام
لغاية ما التاكسي دخل بيا للكمبوند
لكن…بمجرد ما التاكسي وصل ..لاحظت ان في عربيات للشرطة وعربيات اسعاف في المكان كتير
ولما دققت النظر اكتر شوفت
الناس متجمعين ادام بيت صدام
فا قلقت من المنظر …والي فزعني اكتر ..
هو.. اني شوفت
نسمة وفيروز واقفين مفطورين من العياط
والناس بيطبطبوا عليهم و بيحاولوا يهدوا فيهم
في اللحظة دي
عرفت ان كمال نفذ المهمة وقت ل صدام
ولقيت نفسي بدفع ايد رجل الامن
الي كان بيحاول يمنعني من الاقتراب …
و جريت علي نسمة
وسالتها..
وقلتلها..هو قت لة؟
فا هزت نسمة راسها وهي بتعيط
وقالتلي..ايوه
فا صدمتني اجابتها
ولقيت نفسي بجري ناحية جثمان صدام الي كانوا مغطينة بملاية
وقلت الحق صدام واطلب منه الصفح
يمكن يكون لسة فيه الروح
اصل صدام لازم يسامحني
لكن قبل ما اوصل للجثمان..
لقيت الظابط بيوقفني
وبيسألني
وقالي..انتي مين
وعايزة اية
فا رديت
وقلتلة..انا زوجتة
فا اخدني الضابط من ايدي
اسمك ايه
قلتلة ريم
فسالني تاني
وهو بيرفع الغطاء من علي وجه الجثمان
وقالي..يعني انتي زوجة المجني عليه دا ياريم
وبمجرد ما اترفع الغطاء
اتصدمت من المفاجئة
لاني في اللحظة دي
اكتشفت ان الجثة الي علي الارض
مش جثة صدام
والمصيبة انها طلعت
جثة
( كمال الهرش)
يعني الي اتقت ل هو كمال الهرش
في اللحظة دي
فضلت ابص للجثة وانا مذهولة
ومش فهمة ازيه الي جاب جثة كمال هنا ومين الي قت لة
في اللحظة دي
سمعت صوت صدام
الي جه يوضح سؤ الفهم للجميع
وقال..
مدام ريم تبقي زوجتي انا يا حضرة الضابط
وضمني صدام
وقالي..
متقلقيش عليا يا ريم انا بخير
والي في الارض دا مجرد لص دخل بيتي وحاول يق تلني عشان يسرقني
لكن واحد من رجالتي دافع عني…وق تلة
في اللحظة دي
فضل الضابط يرمقني بنظرات الشك بتاعة رجال البوليس اياها
وبعدين اخدني الضابط بعيد عن صدام و سالني
وقالي..
وياتري المدام كانت فين اثناء وقوع الجريمة ؟
في اللحظة دي
اضطريت اعترف بالمكان الي كنت فيه
وقلتلة…
كنت بزور والدتي في المستشفي
في اللحظة دي
لقيتة بينادي علي صدام
وبيسالة
وبيقولة..المدام بتقول انها كانت بتزور والدتها في المستشفي
الكلام دا صحيح؟
فا رد صدام
وهو بيبصلي بتعجب..
وقالة..ايوه صحيح
فا رجع الضابط سالة تاني
وقالة..
ممكن اعرف ليه مروحتش معاها وهي بتزور والدتها؟
في اللحظة دي
رد صدام بضيق
وقاله..اصل كان عندي شغل ومفضتش اروح معاها
في اللحظة دي بصلي الضابط
وسالني عن مكان المستشفي
فا قلتلة علي عنوان
و ذكرتلة الساعة الي كنت فيها في المستشفي
فا اكتفي الضابط بالتحقيق معايا
وسابني وراح يكمل شغلة
وبالرغم من ان الضابط تركني وراح يتابع عملة ويحقق مع الجيران
لكن انا كنت عاملة زي الي علي راسة بطحة
وحاسة ان الجميع بيبصوا ناحيتي…وبيتهموني باني ليا صلة بالجريمة
وقلت اكيد رجال الشرطة هيقبضوا عليا بمجرد ما يلاقوا موبيل كمال الي فيه التسجيلات
لان ساعتها هيسمعوا صوتي وانا بتفق مع كمال
علي قت ل صدام
لكن الي طمني..اني سمعت واحد من رجال الادلة الجنائية
بيقول للضابط
انه موجدش مع الجثة اي شيئ يثبت هويتها
ودا معناه انهم موجدوش الموبيل بتاع كمال الهرش
وساعتها دعيت ربنا انهم ميلقوش الموبيل
المهم..
بعدما رجال الامن انتهوا من رفع البصمات
نقلوا الجثة للمشرحة..وصدام ركب مع الضابط وراح معاهم علي قسم الشرطة عشان يكملوا التحقيقات هناك
وساعتها اخدت نسمة وفيروز ورجعنا علي البيت
وكنت فاكره ان صدام هيتحبس شهور او سنين
فا قررت اني هفضل مع البنتين لغاية ما صدام
يخرج
وبعدها ابقي اغادر حياتة للابد
وبالفعل
اخدت فلوس وروحت دفعت لامي فلوس المستشفي
ورجعت اعيش مع نسمة وفيروز
لكن يظهر ان صدام
طلع له معارف ونفوذ
وقدر يخرج من القضية زي الشعرة من العجين
وخرج صدام براءة بسهولة
ومق تل كمال اتصنف علي انه حالة دفاع عن النفس
والقضية اتحفظت
وبمجرد ما صدام رجع علي البيت
لقيت نفسي بجري عليه
فا ضمني لحضنة
وقالي..وحشتيني
فا دمعت واخدتة في حضني تاني
وقلتلة..وانت كمان وحشتني اوي
فا اخدني من ايدي وروحنا علي اخواتة
وقالهم انه ناوي يعملي فرح كبير
عشان الناس كلها يعرفوا اننا اتجوزنا
والغريبة ان صدام مسألنيش عن موضوع (امي) اثناء التحقيق
ولا حتي كان باين انه متفاجئ
انها عايشة وموجودة في المستشفي
بالعكس..
دا بدء يعاملني بمنتهي الرقة
وقالي..انة بيحبني وعايز يكمل حياتة معايا
فا فرحت جدا
وقلت لنفسي
ومالة لما افرح ولو مره واحده في حياتي
ايوه مهو دلوقتي مفيش حاجة هتمنعني من جوازي من صدام
ومنيت نفسي بالفرحة فعلا
لاني كنت فاكرة
ان طالما كمال الهرش مات
يبقي الخطر زال خلاص
لكن الي حصل بعد كده غير من حالة التفاؤل الي كانت عندي دي خالص
ودا لما اتفاجئت با اتصال من رقم غريب
ولما رديت علي موبيلي
اتفاجئت بصوت شخص
غريب…
بيتكلم باسلوب سوقي شبيه با اسلوب كمال الهرش
ولقيتة بيقولي…
مبروك يا حلوه
فا رديت وقلتلة
انت مين
ومبروك علي ايه؟
فا رد المتصل
وقالي..حاضر هقولك انا مين
انا صاحب المرحوم كمال
وكاتم اسرارة
وعارف بالاتفاق الي كان بينك وبينة
وم الاخر كده
انا ناوي انفذ الاتفاق بدل كمال الخرونج
فا رديت وانا برتعش
وقلتلة…اتفاق ايه؟
فا رد المتصل
وقالي…اتفاقك علي قت ل صدام جوزك
مقابل الخمسة مليون جنية
يا حلوه انا عارف كل حاجة
وخلاص نويت انفذ الاتفاق بدل كمال وهق تل جوزك الليلة
بس انا بقي هاخد عشرة مليون
فا رديت بفزع
وقلتلة..لا لا ارجوك
انسي موضع الق تل دا خالص واعتبر الاتفاق دا لاغي
فا رد المتصل
بنبرة كلها تهديد
وقالي…لا يا حلوة مش بمزاجك
انا هنفذ الاتفاق غصب عنك
وهتدفعيلي نصيبي برضوا غصب عنك
ومتنسيش ان التسجيلات اياها معايا علي موبيل كمال
في اللخظة دي
تمالكت نفسي
ورديت عليه بهدوء
وقلتلة..تمام انا موافقة نكمل الاتفاق
بس بشرط
قالي..قولي شروطك
قلتلة..المرة دي مش عايزة لخبطة في الخطة
عشان كده عايزة اعرف انت هتقت لة امتي وازاي
فا رد وقالي..
ماشي وانا هقولك
انا دلوقتي قاعد في العربية بتاعتي ومتربص لصدام
ادام الكمبوند بتاعكم
ومنتظر لما الهدف يخرج
وساعتها همشي وراه بالعربية
واول ما استفرد بيه هفرغ فيه الرصاص الي في مسدسي كله
وطبعا التهمة هتلبس اهل كمال الهرش
وهتبان انها انتقام لمقت ة
فا رديت
وقلتلة…تمام
خليك زي منتا ونفذ المهمة
وفي اللخظة دي
عرفت اني مليش بخت ولا ليا نصيب افرح
ودخلت اجري علي صدام
وقلتلة…
صدام انا عايزة اصارحك بحقيقتي
فا بصلي صدام بدهشة
وقالي..حقيقة ايه؟
فا قعدت ادامة..
وسردتلة الحقيقة كاملة
من اول ما سمعت الفويس بتاع امي لغاية الاتصال الي جاني من شوية
وبعدما انتهيت
بصلي صدام
وقالي..يعني انتي كل دا كنتي بتخططي لقت لي؟
دا انتي طلعتي مجرمة بقي
عارفة ايه اقل عقوبة ممكن تتوجهلك؟
فا قلتلة.. عارفة
اني هتحبس بتهمة الشروع في الق تل بس مش مهم
اهم حاجة انك متتأذيش
في اللحظة دي
لقيت صدام
بصلي بحزن
وبعدها مسك الموبيل بتاعة وكان واضح انه ناوي يسلمني للبوليس
وبعدما رن علي رقم علي موبيلة
لقيتة بيقولة..تعالوا دلوقتي عشان في مجرم هنا لازم تقبضوا عليه
في اللحظة دي
فهمت ان صدام بيبلغ عني وعرفت اني هتسجن
فا رفعت عيني بخجل
وقلتلة..ممكن اطلب منك طلب؟
قالي اطلبي
قلتلة..امي في المستشفي وملهاش حد غيري
من فضلك ابقي طمنها عليا
وعرفها انا فين
فا بصلي صدام بغضب
وقالي..
اتصلي علي الواد المجرم
الي كلمك من شوية
فا مسكت موبيلي
واتصلت بزميل كمال
لكن.. الموبيل فضل يرن
ومحدش رد
فا حاولت ارن تاني
لكن الغريبة اني لما كنت برن علي الواد اياه
موبيل صدام كان بيرن برضوا
في اللحظة دي
لقيت صدام فتح موبيلة و رد عليا
وقالي..انا الي كنت بكلمك
وعرفت لحظتها ان الي كان بيساومني من شوية هو صدام
ودا معناه
ان صدام كان عارف بأمر اتفاقي مع كمال الهرش
فا سألتة وانا مرعوبة
وقلتلة..يعني انت كنت عارف اني انا وكمال اتفقنا علي قت لك؟
في اللحظة دي
لقيت صدام بيفاجئني
وبيقولي. ايوه كنت عارف
ومش زعلان منك عشان حاولتي تقت ليني وتنتقمي
لان اختك ميار اتقت لت فعلا..
فا قلتلة ..انت بتقول ايه؟
هي ميار اتقلت؟
فا رد وقالي..ايوه
ميار اتق..&تلت
وانا عارف مين الي قت..&لها
وعارف كمان مين الي طلب من امك تسجل الفويس
فابرقت عنيا
وانا بحاول استوعب الي صدام بيقولة..
لكن قبل ما استوعب
لقيتة زود من المفاجات
وسالني
وقالي..
انتي عارفة مين الي خطف امك.. واغتصبها؟
وقت ل اختك ميار؟
فا قلتلة..مين؟
فا رد صدام
وقالي..هسردلك رواية صغيرة
ومن خلال الرواية دي
هتفهمي الحقيقة كلها
وبالفعل
القي صدام في وجهي بسيل من المفاجئات
الي استحالة كان حد يصدقها
وقالي…….؟
ملحوظة
عارفة ان الالغاز كانت كتير
صعبة ومحيرة في الرواية دي
لكن ..هانت
الجزء الجاي هتتفك
الالغاز كلها
ن
اذوب عشقا ماقبل الاخير
الجزء الثاني عشر
للكاتبة..حنان حسن
صدام اعترف اخيرا
وقالي ان ميار اتقت..&لت
وقالي كمان انه عارف مين الي اغت..&صب امي؟ ..
و مين الي ق..تل ميار ؟
في اللحظة دي
سالتة بصدمة
وقلتلة.. يعني ميار اتق..تلت فعلا؟
فا رد صدام
وقالي..
عشان تعرفي الحقيقة كاملة
لازم احكيلك حكاية صغيرة
وبالفعل بدء صدام في سرد روايتة
وقال…
الحكاية بتبدء من بعد ما امي اتوفت
امي اتوفت وهي بتولد فيروز
ايامها احنا كنا ناس فقراء
وابويا بيشتغل…باليومية
يعني شغلة كان ارزاقي بدون وظيفة
وبالرغم من كده ..
ابويا كان قايم بطلباتنا انا واخواتي البنات ( نسمة.. وفيروز)
ومكنش بيحملني اي مسؤلية عشان كان عايزني اركز في دراستي وبس
وكنت فاكر ان ابويا هيفضل شايل المسؤلية عني لغاية ما اخلص تعليم
لكن المرض الي اصاب ابويا فجاءة
غير مسار حياتي تماما
و في يوم لقيت ابويا بينادي عليا
وبيقولي…
انه مصاب بمرض عضال
وقالي كمان ..
انة عارف انة مش هيقوم منه..
لان المرض دا وراثي وجدي وعمي ماتوا بيه
عشان كده ابويا كان بيوصيني علي اخواتي البنات
وبالفعل..
بعد فترة صغير
ابويا اتوفي
وانا تركت التعليم
وروحت ابحث عن اي شغلانة..
عشان اكل انا واخواتي
وفعلا اشتغلت..واتبهدلت عشان اقدر اعيش انا واخواتي
وفضلت علي كده
لغاية ما ربنا رزقني بشغلانة في مصنع الحاج هاشم
واول ما روحت المصنع
قابلني صبري ابن صاحب المصنع
وسلمني الشغل
وانا كنت بشتغل بكل طاقتي عشان احافظ علي الشغلانة الي لقيتها اخيرا
فا لاحظ صبري اتقاني في العمل
وعجبة حماسي للشغل
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
بعد فترة
صبري قربني منه
وبقيت واحد من رجالتة
وضاعف ليا الاجر
وكل شوية كان بيزودني
والحال بقي تمام
وفضلت كام سنة معاه علي دا الحال
وبصراحة كنت مرتاح في شغلانة المصنع
لكن..
للاسف الحال دا مستمرش
والشغل طار فجاءة
بمجرد ما مات صاحب المصنع
الحاج هاشم
واتطردنا كلنا من الشغل
حتي صبري ابنة اتطرد كمان
ودا حصل لان صاحب المصنع اتجوز بنت من دور عيالة..
وكتبلها المصنع وكتبلها كمان كل ما يملك بيع وشراء
وللاسف المالكة الجديدة
قررت تغير العمال كلهم
وفي لحظة..
بقينا كلنا في الشارع
في الايام دي
كانت الدنيا بتخبط معايا من كل ناحية
ايامها مكنتش لاقي شغل وكنت بستلف عشان اكفي المصاريف بتاعة اخواتي
فا الديون اتراكمت عليا
والي زود المبلة طين
اني شعرت بتعب شديد
لدرجة اني غيبت عن الوعي
وبالصدفة التعب جالي وانا قاعد مع صبري علي القهوة
فا اخدني صبري وكشف عليا
ولما الدكتور طلب فحوصات
متأخرش ودفعلي ثمن الفحوصات
للكاتبة حنان حسن
المهم..
بعدما طلعت نتيجة الاشعة والفحوصات
ساعتها اكتشفت اني مصاب بمرض خطير
فا تذكرت مرض ابويا
وعرفت ساعتها ان ايامي في الدنيا معدودة
ايامها مكنش في حاجة شغلاني غير اخواتي البنات
وفضلت اقول لنفسي
اخواتي هيعيشوا ازاي لوحدهم؟
دي نسمة بنت ضعيفة وفيها الطمع..
وفيروز معاقة ومحتاجة الرعاية
واثناء ما كنت قلقان وخايف علي مصير اخواتي
ومش عارف هسيبهم لوحدهم ازاي بدون مورد للرزق
وفجاءة.. لقيت صبري جاي بيعرض عليا حل لمشكلتي
الي هتطمني علي اخواتي
وهتخليني اتركلهم ثروة تأمنهم من بعدي
يومها صبري جالي
وقالي..
انا في ضيقة
ومحتاجلك تساعدني
قلتلة..ايه الضيقة الي انت فيها
فا رد صبري
وقالي..
البت ميار مراة ابويا
استولت علي كل حاجة
حتي البيت الي احنا عايشين
فيه
ودلوقتي انا وامي بقينا في الشارع
المشكلة ان البت معاها محامي عقر
خلاها اخدت حقوقها بالقانون
ومش عارف اخد منها حق ولا باطل
عشان كده انا بفكر استرد منها املاك ابويا عن طريق الحيلة
فا رديت وقلتلة
طيب وانا هاساعدك ازاي
فا رد صبري
وقالي..
انا سمعت ان البت زوجة ابويا مريضة بمرض يشبة المرض بتاعك
لكن هي حالتها مستعصية
وهتودع قريب جدا
فا انا بفكر اجيب لارملة ابويا عريس
وزي ما ورثت فلوس ابويا بجوازها منه
العريس هيورث فلوسها
ويرجعهالي
فا رجعت سالتة تاني
وقلتلة..برضوا مش فاهم
انا هقدر اساعدك ازاي؟
فا رد صبري
وقالي
اسمع يا صدام..انا عارف انك في محنة و محتاج فلوس
ومحتاج كمان..
تطمن علي مستقبل اخواتك البنات من بعد عمر طويل
وبصراحة بقي
انا بثق فيك ..
وشايف انك انسب واحد للمهمة دي
عشان كده بعرض عليك تتجوز ميار (ارملة ابويا)
وبمجرد ما ميار تم..&وت هترجعلي انت فلوس ابويا
وانا هدفعلك ١٠ مليون جنية
تسد ديونك وتترك الباقي لاخواتك
يعيشهم مستوريين طول عمرهم
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
مكنش ينفع ارفض العرض بتاع صبري
لاني كنت عامل زي الغرقان
والعرض كان بمثابة طوق النجاة
ليا ولاخواتي
وبالفعل..
وافقت..
وصبري ساعتها
جهز عدة الشغل
وجابلي لبس شيك واجر عربية فخمة ..وعرفني علي الجماعة الاثرياء الي يعرفهم علي اني رجل اعمال ثري وعندي ملايين
ودا كان بمثابة طعم لميار عشان تقبل تتجوزني
وبالفعل..اتعرفت علي ميار وقدرت استحوز علي اعجابها
وفضلت وراها لما اتجوزتها بالفعل
وفي لليلة الدخلة
اول ما دخلت انا وميار غرفتنا
تركتها وروحت الحمام
لكن اثناء ما كنت رايح علي الحمام سمعت باب الغرفة بيخبط..وميار راحت تفتح
فا رجعت تاني
عشان اشوف ميار بتفتح لمين
وفي اللحظة دي
شوفت الشغالة الي في البيت
وهي بتعطيها كوبايتين عصير
المهم
بعدما عرفت مين الي علي الباب
رجعت تاني للحمام
وبعدما انتهيت من الحمام بتاعي
خرجت عشان اشوف العروسة
بتعمل ايه
وساعتها اتفاجئت بان ميار واقعة علي الارض
وعلي بوقها رغاوي
فا جريت علي الموبيل عشان اتصل بالاسعاف
لكن ..قبل ما اعمل اي مكالمة
اتفاجئت بالشغالة الي كنت شوفتها من شوية
وهي داخلة عليا بالموبيل بتاعها
وبتقولي..خد كلم صبري
فا اخدت الموبيل
وكلمتة..
لقيتة بينبه عليا
وبيقولي..حذار تتصل بالاسعاف او باي حد
انا هبعتلك دكتور تبعنا شغال في الصحة
وهو هيعمل اللازم
وبالفعل..
بعد شوية ..لقيت طبيب داخل عليا ومعاه سماعتة واوراقة
وصنف حالة الوفاة علي انها ازمة قلبية
وفي لحظات كتب تصريح بالدفن
وبعدها
الجزء الثالث عشر والاخير للكاتبة..حنان حسن
الثالث عشر والاخير للكاتبة..حنان حسن بعدما صدام اتأكد اني مش مج..&رمة ولا قات..&لة سامحني اخ…
رواية زوجة للإيجار – الجزء الحادي عشر
رواية زوجة للإيجار – الجزء العاشر
اذوب عشقا
الجزء الثالث عشر
والاخير
للكاتبة..حنان حسن
بعدما صدام اتأكد اني مش مج..&رمة ولا قات..&لة
سامحني اخيرا
و طلب مني اني اتخلص من الموبيل بتاع كمال بنفسي
لكن ساعتها انا كان مازال عندي سؤال محيرني..وهيجنني
وكان لازم اعرف احابتة
فا سالت صدام
وقلتلة
هو انت الي كنت بتحاول توهمني ان ميار اختي مازالت عايشة؟
فا رد صدام
وقالي..مش فاهم قصدك؟
فا قلتلة
بصراحة انا شاكة انك انت الي طلبت من جارتي تقولي انها شافت ميار واتكلمت معاها ؟
فا رد صدام نافيا
وقالي..لا
دا انا كمان مستغرب زيك من ظهور ميار بعد وفاتها
فا استغربت
وقلتلة..طب ازاي؟
دي حتي نسمة اختك كمان شافتها بعينيها؟
للكاتبة…حنان حسن
وفي اللحظة دي
سمعت صوت نسائي
بيقولي..انا هجاوبك علي سؤالك يا ريم
فا بصيت في اتجاه الصوت
لقيت( امي) واقفة ادامي
فا جريت عليها
وقلتلها..حمدا لله علي سلامتك يا ماما
فا ضمتني امي وهي بتجاوب علي السؤال الي محيرني
وبالفعل جاوبتني
وقالتلي..
اختك مكنتش مرتاحة في تربتها ..عشان كده روحها كانت حوالينا في المكان
واكيد دا الي خلي عفريت ميار يظهر اكتر من مره
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
تجاهلت المبرر الغريب
الي قالتة ماما
وفضلت ابصلها بسعادة لاني كنت فرحانة بشفائها
لدرجة اني معلقتش علي مبررها لظهور ميار
لكن رجعت سالتها تاني
وقلتلها
هو انتي ازاي اتحررتي من الحبسة عند كمال؟
فا ردت امي
وقالتلي..
عفريت ميار هو الي حررني من الحبس
فسالتها بتعجب
وقلتلها…والعفريت برضوا هو الي ق..&تل صبري بالرصاص؟
فا هزت راسها
وقالتلي..ايوه
فا استغربت من كلام امي
وقلت لنفسي
معقولة في عفريت يقدر يفتح الابواب؟
ولا في عفريت ..بيمسك ا
مس..&دس ؟
لكن رجعت قولت لنفسي
اكيد امي مازالت مريضة..واكيد بتعاني من التهيؤات
للكاتبة..حنان حسن
المهم
بعدما امي فاجئتني
بكلامها عن عفريت ميار
قلت..بيني وبين نفسي
لا انا مش هصدق اي حاجة امي تقولها تاني
لان ماما قالتلي قبل كده ان زوج ميار اك..&لها ومصمص لح..&مها
ودا مطلعش حقيقي
ودلوقتي ماما بتقولي ان عفريت ميار بيمسك مس..&دس وبيق..تل الناس
واكيد برضوا دا مش حقيقي
لكن انا طبعا مش هقدر اعلق علي كلام ماما
وعلي ذكر اكل لحمة ميار
في اللحظة دي
افتكرت طبق اللحمة الكبير
وقلت
اسأل صدام اخر سؤال كان محيرني
فا بصيت لصدام
وقلتلة…
هو انت بتعمل ايه بكميات اللحمة الي انا شوفتها في الطبق الكبير؟
فا رد صدام موضحا
وقالي..
اللحمة كانت عشان اشرسهم
فا سالتة
وقلتلة..يعني ايه تشرسهم؟
فا كمل صدام كلامة..
ووضح قصدة
وقالي..
ايام ما كنت قلقان من صبري لا يفكر ينتقم مني
فكرت اربي كلاب واشر..&سها
عشان لو صبري…
او حد من رجالتة حاول يقرب من البيت عندي
الكلاب ساعتها تفت..&رسة
والكلاب مش بتأكل غير لحمة نية
فا كنت بجيب كميات لحمة كبيرة واطعم بيها الكلاب بنفسي
لكن بمجرد ما عرفت ان صبري مات
صرفت نظر عن تربية الكلاب..
وخصوصا لما لقيت صحتي بدات تبقي في النازل
وختم صدام توضيحة
وقالي
بس كده
هي دي حكاية طبق اللحمة با اختصار
بعدما سمعت اخر اجابة
من صدام ..
لاخر سؤال كان محيرني
قولت لنفسي
كفاية حيرة ومرار لغاية كده
وافرحي بقي ياريم
وفعلا
اطمنت ..وقلبي هدي
للكاتبة..حنام حسن
وفي اللحظة دي
بصيت لصدام
وقلتلة
يااااه
اخيرا كل الالغاز اتحلت؟
ا
معقولة كل المشاكل اتحلت فجاءة كده؟
الحمد لله
امي رجعت..
وميار ارتاحت في تربتها
وكمال الهرش خفي في ستين داهية
و اخيرا هعيش معاك طول العمر يا صدام
في اللحظة دي
ابتسم صدام
وسألني
وقالي..تعيشي معايا ازاي مش فاهم؟
فا رديت ووضحتلة حقيقة زواجنا
وفهمتة بانة كتب عليا ..
و اتجوزني بالفعل اثناء ما كان واخد الحباية اياها
وخيرتة وقلتلة..لو عايز نكتب الكتاب من اول وجديد انا موافقة
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
سكت صدام ومردش عليا
وكل الي عملة
انه اتصل با اختة نسمة وطلب منها تنزل وتنضم لينا
و بالفعل نسمة نزلت
فا بصلها صدام
وقالها..تعالي شوفي البنت الي انتي عطفتي عليها ودخلتيها البيت من ورايا
شوفي دلوقتي عايزة تعمل ايه؟
وشاور صدام عليا
وقالها..
الهانم خدرتني وجابت المأذون واتجوزتني وانا غايب عن الوعي
ويارتها اكتفت بكده
دي عملت بلاوي مينفعش اقولها
ودلوقتي جاية طمعانة فيا
وكانت بتخطط انها تورثني لما اموت
لكن اطمني يا نسمة
انا مش هسمح لحد يشاركك انتي واختك في الميراث
وبعدها بصلي
صدام بنظرة كلها قسوة
وقالي..
جواز الس..كران باطل ياريم…
فما بالك بزواج واحد كان مغيب تماما…و متغرر به؟
وكرر صدام اهانتة ليا
وهو بيطعني باخر كلماتة
وقالي
انا بكرهك ياريم..
يعني استحالة اقبل اتجوزك
وبعد ما صدمني صدام بموقفة القاسي
بص لامي
وقالها..خدي بنتك النص…&ابة
…
وامشي يا ام منار…
وكفاية الي حصلنا بسببك انتي وبناتك
فا تجاهلت قسوتة
ورديت بغضب
وقلتلة..مش انا لوحدي الي كدبت يا صدام
انت كمان كدبت عليا وقولتلي انك بتحبني وعايز تكمل حياتك معايا
يعني مش انا لوحدي الي نصابة يا صدام بيه
ولو كنت انت اتصدمت فيا مره
فاانا صدمتي كانت اكبر منك بمليون مره
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللحظة دي
لقيت صوتي اتخنق..و الدموع نزلت وغرقت عنيا
فا اخدت امي من ايديها
وقلتلها..يلا بينا يا ماما
وبالفعل
مشيت انا وامي و روحنا علي بيتنا
وبمجرد ما دخلنا بيتنا
لقيتني رجعت لحياتي القديمة تاني
بس الاختلاف دلوقتي
اني رجعت مكسورة..ومقهورة
ولما لقيتني هموت من القهرة والحزن
فضلت اهدي نفسي
واقول..
هو انا زعلانة ليه؟
عشان يعني اتصدمت في صدام؟
وحسيت انه ظلمني؟
عادي ما الدنيا كلها ظلمتني
الس..&جن الي اتس..&جنتة
كان ظلم..
وخطوبتي من انسان اناني كانت ظلم
ومعاملة الناس ليا با احتقار لمجرد اني فقيرة
كان ظلم
يعني انا متعودة علي الظلم
وبعدين انا الي غلطانة.. لاني حلمت حلم كبير عليا اوي
صدام مين الي كنت بحلم اني اتجوزه؟
دا انا كان اقصي حلم ليا ..اني اشتري طقم حلل ولا شوية ملايات لجهازي..
وحتي الحلم دا فشل
واتسجنت بسببه
يبقي ليه القهرة الي انا فيها بسبب ظلم صدام ليا ؟
وقلت لنفسي
لازم ترجعي لاحلامك الي علي ارض الواقع
و تعيشي عيشة اهلك يا ريم
ولازم كمان
تستغفري ربنا علي انكار النعمة
انتي ناسية ان ربنا خرجك من تهمة صدام..وبعد عنك شبهة الاتفاق مع كمال..
ورجعلك امك تاني؟
احمدي ربنا ياريم
وبالفعل ..فضلت اشكر ربنا
واحمده علي كرمة معايا
ومش كده وبس
دا انا ركزت في العبادة والصلاة…
وفوضت امري الي الله
وفضلت علي دا الحال
لغاية ما في يوم
سمعت صوت امي
الي كانت بتنادي عليا بقلق
ولقيتها بتقولي
خدي ياريم
الموبيل بتاعك رن بره في الصالة
ولما رديت لقيتها نسمة
بس الغريبة انها بتعيط وبتقولي انها عايزة تكلمك ضروري
وكانها مسألة حياة او موت
فا اخدت من ماما الموبيل
ولما بصيت علي رقم المتصل
لقيتها نسمة فعلا
فا رديت وانا مستغربة
وقلت..الوو
فا سمعت نسمة وهي بتصرخ وبتستغيث بيا
وبتقولي..الحقيني يا ريم
ميار هنا ومصممة انها تقت ل صدام
ومحدش هيقدر يمنعها غيرك
فا استغربت من الجملة الي سمعتها من نسمة
ورديت عليها وانا مذهولة
وقلتلها..ميار مين؟
فا ردت نسمة وهي بتعيط
وقالتلي..ميار اختك يا ريم
ارجوكي تعالي بسرعة
فابصيت لماما
وقلتلها..انتي سمعتي الي انا سمعتة
فا ردت ماما وقالتلي
لازم نرجع لبيت صدام ونشوف في ايه
وفعلا..رجعنا انا وماما لبيت صدام
وكنت داخلة بجري لاني كنت هموت من الفضول
و القلق علي صدام
وبمجرد ما دخلت لقيت نسمة مفطورة من العياط
فسالتها
وقلتلها..فين ميار ؟
وفين صدام؟
فا شاورتلي علي غرفة صدام
بدون ما تشرحلي ولا تتكلم
عن الي حاصل
فا دخلت بسرعة اجري علي غرفة صدام
لكن..
لما فتحت عليه الباب فجاءة
ملقتش ميار في الاوضة
ولقيت صدام نايم علي السرير وكان عاري الصدر..
وفاقد الوعي
وشوفت فيروز قاعدة جنبة وماسكة ايده وبتعيط
فا اقتربت من السرير وانا بدعي ربنا ان صدام يكون مازال حي
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
دخلت نسمة معايا للغرفة
فسالتها بمنتهي الفضول والقلق
وقلتلها..فين ميار؟
فا ردت نسمة
وقالتلي..سيبك من ميار دلوقتي
واسمعي الكلام المهم الي جيبتك دلوقتي عشان اقولهولك
فا بصيتلها بتعجب
وسالتها
وقلتلها…كلام ايه؟
فا لقيتها بتقولي ..
صدام بيحبك يا ريم
فا بصيتلها باسف
وقلتلها..بيحبني ازاي ؟
دا طردني ادامك
وانتي بنفسك سمعتية وهو بيقولي..انه بيكرهني
فا ردت نسمة
وقالتلي..
صدام قالي..
انه مكنش عايزك تربطي مصيرك بمصير انسان بيحتضر
وفاجئتني نسمة تاني
وقالتلي..
صدام كان عارف انه متجوزك رسمي علي ايد مأذون
لكن رفض يطلقك
عشان يكون ليكي نصيب من الميراث
ووصاني عليكي كمان ياريم
وانهارت نسمة بالبكاء
وقالتلي..صدام بيموت ياريم
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
اقتربت من صدام اكتر
عشان اتأكد ان كان مازال قلبة بينبض ولا فارق الحياة خلاص
وفي اللحظة دي
اتفاجئت بسلسلة فضة متعلقة برقبة صدام..
ولما دققت النظر اكتر
اكتشفت انها نفس السلسلة
الفضة الي انا اشترتها وكان فيها قلب..
والقلب مكتوب جواه..
“اذوب عشقا”
فا فهمت لحظتها..ان دي السلسلة الي فيروز وضعتها في جيبة بالغلط
وصدام فهم اني انا الي اهديتة بيها
وواضح انه من يومها وهو لابسها في رقبتة
ودا معناه ان نسمة مش بتكدب عليا
وصدام بيحبني فعلا
في اللحظة دي
قربت من صدام
وفضلت اهز في ذراعة
اقولة…قوم يا صدام
ابوس ايدك
ارجوك يا صدام خليك معايا انا مصدقت لقيتك
والله ما عايزة ميراث ..
ولا عايزة فلوس…
انا عايزاك تقوم تقف علي رجلك تاني بس مش اكتر
واثناء ما كنت متشبثة بذراع صدام ..
وبتوسلة انه يرد عليا
اتفاجئت
بصوت الطبيب
الي دخل فجاءة
وقال…صدام بيه لازم يتنقل للمستشفي حالا
وفعلا..
الدكتور جاب سيارة اسعاف ونقل صدام للمستشفي
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللحظة دي
ركبنا مع صدام في سيارة الاسعاف انا ونسمة
وماما جابت فيروز وجات ورانا ..وحصلتنا
وفي المستشفي
الدكتور صارحنا و
قالنا..
للاسف صدام بيه كان لازم يعمل العملية دي من زمان
لكن هو كان يأس ورافض يعملها
لانة كان معتقد بانه مش هينجو منها..
زي ما حصل ما ابوه واعمامة
لكن دلوقتي صدام بيه لازم يعمل العملية باي حال
فا رديت بقلق
وقلتلة.. ممكن اعرف نسبة النجاح في العملية اد ايه؟
فا رد الطبيب
وقالي..للاسف النسبة مش كبيرة
لكن احنا املنا في ربنا كبير
قولي يارب
وتركنا الطبيب
ودخل يجهز صدام لاجراء العملية
في اللحظة دي
قعدنا كلنا ندعي ربنا انه ينجي صدام
واثناء ما كنا متجمعين في الاستراحة بتاعة المستشفي
اتفاجئت بماما وهي بتكلم منال اختي
(الي كانت هربت مع جوزها عابد)
فا استغربت ان ماما مقالتليش حاجة عن المفاجاة دي
فا اخدت ماما علي جنب
وسالتها
وقلتلها..هو انتي عثرتي علي منال فين و عرفتي مكانها امتي؟
فا ردت ماما
وقالتلي..انا معثرىتش علي اختك ولا حتي كنت اعرف مكانها
عابد جوز منال
هو الي عثر عليا..
فا سالتها
وقلتلها.. هي منال عثرت عليكي امتي…و ازاي
فا ردت امي
وقالتلي..
عابد جوز اختك طلع بيشتغل مع صبري الي كان حابسني
وكان واحد من رجالتة
ولما عابد اكتشف ان صبري حابسني
حاول يهربني بمساعدة واحد صاحبة..
ولما صبري اكتشف انة عمل كده
حاول يخلص علي عابد وعلي صاحبة
لكن صاحب عابد كان اسرع منة و فرغ مسدسة في صدر صبري
وبمجرد ما صبري اتق..تل اخدوني وهربوني من المكان
وبعدها..عابد رجعني علي بيتي
وبعدما ما اداني رقم منال
تركني واختفي تاني
ومن يومها وانا بتصل اطمن علي اختك با استمرار
للكاتبة..حنان حسن
في اللخظة دي
استغربت من كلام ماما المتناقض
وسالتها
وقلتلها…لكن انتي قولتلي ادام صدام
ان الي نقذك من الحبسة عند صبري هو عفريت ميار
فا ردت امي
وقالتلي.. يا بنتي ما عفريت الا بني ادم
انا قولتلك كده ادام صدام
لاني مكنش ينفع افضح امر جوز اختك ادامة
فا فكرت شوية
وبعدها رديت علي ماما بصوت عالي
وقلتلها
ولما هو
مفيش حاجة اسمها عفاريت
امال ازاي جارتنا و نسمة قالوا انهم شافوا ميار اكتر من مرة
في اللخظة دي
اقتربت مني نسمة
وقالتلي…انا الي هقولك الحقيقة يا ريم
وبدات نسمة تدلي با اعترافتها الغريبة
وقالت..
بصراحة كده
انا الي اخترعت موضوع عفريت ميار
والي خلاني عملت كده
لما شوفت صدام في غرفتك يا ريم …
يومها صدام قالي انكم اتجوزتوا
…فا اعتقدت ساعتها انك استغليتي اخويا بعدما عرفتك علية
وقلتلة انك زميلتي في الجامعة ..
فا قررت يومها اني لازم اراقبك يا ريم واعرف حقيقتك
وفعلا مشيت وراكي.. وساعتها شوفتك داخلة
الحارة الي فيها بيت ميار…
فا سالت عنك الجيران…
وعرفت ساعتها
انك تبقي اخت ميار
ولحظتها اتأكدت يا ريم انك
اتعمدتي تكدبي علينا
ودا معناه انك كنتي ناوية
علي نية سيئة
وعشان مكنش ينفع اصارح صدام… واقولة اني كدبت عليه… ودخلت بيتة واحدة .. ناويالة علي نية
فا فكرت اني اخترع موضوع عفريت ميار..
وافهمك انها بتطاردك
عشان اخوفك يا ريم فا تغادري البيت عندنا وتختفي من حياة صدام للابد
فا روحت لجارتكم ودفعتلها فلوس في مقابل انها توهمك بانها شافت ميار بعنيها
ولما لقيت ان الجاره نجحت في اقناعك ..
بدات اكتب رسايل علي المراية الي في اوضتك
وطلبت منك تمشي وتغادري بيت صدام فورا بدل ما تتاذي
للكاتبة..حنان حسن
في اللخظة دي
سالت نسمة
وقلتلها…
لكن ساعة ما ميار بعتت رسالة من موبيلها
لحظة وصول الرسالة.. انتي كنتي واقفة معايا انا وصدام
فا ازاي الرسالة وصلت وانتي كنتي واقفة جنبنا؟
فا ردت نسمة
وقالتلي..
انا كتبت الرسالة في موبيل ميار
وتركت الموبيل مع الشغالة
في غرفة ميار وروحت انضم ليكي انتي وصدام
لكن قبل ما اخرج من غرفة ميار
طلبت من الشغالة
انها..تنتظر لغاية ما ابقي واقفة معاكي انتي وصدام
وترسلها من الموبيل بتاع ميار لموبيل صدام
وبعدها تغادر الغرفة علي الفور
وبالفعل نفذت الشغالة الي طلبتة منها
ودا كان عشان..
محدش يشك فيا
للكاتبة..حنان حسن
المهم
فضلت علي موقفي منك
وكنت عايزاكي تغادري بيتنا باي طريقة
لغاية ما صدام فهمني الحقيقة
كلها
وعرفت ساعتها انك بريئة من كل الظنون الي ظنتها فيكي
وبصراحة ساعتها ندمت
وقررت اني اصارحك بالحقيقة
واعرفك بان مفيش عفاريت ولا حاجة
لكن صدام طلب منك تمشي
وملحقتش اعترفلك بالحقيقة
بس النهاردة
لما شوفت اخويا بيوصيني عليكي وهو بيحتضر
قولت لازم اتصل بيكي
عشان تيجي ويشوفك قبل ما يجرالة حاجة
لكن عشان كنت عارفة انك مش هتقبلي تدخلي بيت صدام تاني بعد ما طردك
قولت استخدم عفريت ميار لاخر مره
عشان استدرجك و اخليكي تيجي بسرعة
فا قولتلك ان ميار هنا وهتأذي صدام
واديكي جيتي
واديني صارحتك بالحقيقة
وبعدما انتهت نسمة من سرد الحقيقة
اقتربت مني
وقالتلي
بجد انا اسفة ياريم
انا عارفة اني ظلمتك
وخايفة لا ربنا يعاقبني في اخويا صدام
فا ياريت تسامحيني
فا هزيت راسي
وقلتلها..مسمحاكي يا نسمة
وباذن الله ربنا هينجي صدام
وهيقومه لنا بالسلامة
وبعدما نهيت كلامي مع نسمة
روحنا كلنا صلينا وفضلنا ندعي طول الوقت الي كان فيه صدام في غرفة العمليات
وبعدما انتهت العملية
نقلوا صدام لغرفة الافاقة
وبرضوا فضلنا ننتظر
لان..
نتيجة العملية كانت هتظهر بعد ساعات من وجود صدام في غرفة الافاقة
وبعد مرور الساعات الثقيلة
لقينا الطبيب جاي علينا
وهو قمة التفاؤل
وقالنا..
مبروووووك
العملية نجحت
وباذن الله بعد كام جلسة كيماوي
هنباركلة بالشفاء التام
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
فضلنا نهلل ونضحك ونبكي ونبارك لبعض بنجاة صدام
والفرحة كملت
لما الدكتور قالنا ان صدام بية فاق من البنج
وتقدروا تطمنوا علية
لحظتها لقيت نفسي اول واحدة بتجري علي غرفتة
و بمجرد ما شوفتة
لقيتة فايق بالفعل
وبيجاوب الطبيب علي سؤالة
وبيقولة..تمام يا دكتور
صدقني انا فايق وواعي جدا
لكل الي بيحصل حواليا
وبالامارة
انت الدكتور بتاعي
وبعدها بصلي صدام
بنظرة مليانة بالحب
وقالة
والي واقفة ادامك دي تبقي (مراتي)
ولو عايز امارة كمان
فا انا كنت لابس سلسة فضة قبل العملية وقمت ملقتهاش
وانا عايزها دلوقتي
فا ابتسم الطبيب
وقالة..حمدا لله علي سلامتك
يا صدام بيه
وتركنا بعدها الطبيب لوحدنا انا وصدام وخرج
في اللحظة دي
قربت من صدام
وسالتة
وقلتلة..هو انت مش كنت قولت ان زواج السكران لا يجوز شرعا ؟
فا هز صدام راسة
وقالي.. ايوه فعلا
(جواز السكران لا يجوز)
فا بصيتلة بغيظ
وسالتة تاني
وقلتلة..
امال ليه قلت للدكتور اني مراتك دلوقتي؟
فا ابتسم صدام
وقالي.. مهو عشان جواز السكران لايجوز
انا قررت اتجوزك بعدما افوق من البنج
ودا هيحصل بمجرد ما اخرج من المستشفي
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
فرحت اوي
وكان نفسي ازغرد
وبالرغم من كده
مبينتش لصدام فرحتي
بالعكس
دنا قررت اني اثور لكرامتي
وقلتله..
طب ايه رايك بقي
ان انا مش موافقة
علي الجوازة دي
في اللحظة دي
صدام تعب فجاءة
ولقيتة مسك قلبة وبدء يتوجع
فا جريت علية
وقعدت جنبة علي السرير
وقلتلة..مالك يا صدام؟
تحب انادي علي الدكتور؟
فا رد صدام
وهو بيمسك ايدي
وقالي..
عارفة انا نفسي في ايه قبل ما اموت؟
فا اتأثرت وقلتلة
نفسك في اية يا قلبي؟
فا رد صدام
وفاجئني
وقالي..
..(نفسي ادخل اوضتك تاني)
فا رديت
وقلتلة
حرام عليك يا صدام
وقعت قلبي
فا اخد صدام ايدي بين ايدية
وقالي…انا بطلب ايدك يا ريم
ارجوكي وافقي
وبالفعل
في اليوم دا
وافقت علي زواجي من صدام
واتفقنا علي ان بمجرد ما صدام يتعافي
هنكتب الكتاب..
وبعد مرور الايام
جه يوم فرحنا بالفعل
وكنت انا وصدام بنفرح لاول مره
والفرحة الاكبر
لما صدام كمل علاجة ..
والدكتور بشرنا بشفائة التام
ودلوقتي.. بنستعد انا وصدام لاستقبال فرحة جديدة
بعدما اتاكدت اني حامل
ودا معناه ان عيلتنا هتكبر
نسيت اقولكم اننا بقينا عيلة واحده
وكلنا عايشين في بيت واحد
انا ..و صدام.. وماما ..ونسمة وفيروز
وبعد كام شهر هنضيف اسم الضيف الجديد الي هيشرف
اما بالنسبة لمنال اختي
فا بنطمن عليها انا وماما بالموبيل كل فترة
صدق الي قال الصبر حلو
وانا ربنا عوضني بصدام الي بيحبني وبيخاف عليا
وبيحاول يسعدني علي اد ما بيقدر
اما بالنسبالي..
فا انا …(اذوب عشقا) .
الرواية كده خلصت
اتمني تكون نالت اعجاب حضراتكم
لو عجبتك الرواية ضع تعليقا يشجعني علي سرد المزيد من القصص والروايات
واخيرا
بحبكم جميعا في الله
والي القاء في رواية جديدة من رواياتي
مع تحياتي